ניצחון למתנדי הקמת אמפי התיאטרון למופעים בלב מכתש רמון: למכרז שפרסמה המועצה המקומית מצפה רמון להקמת האמפי ל-1,500 איש לא התקבלה אף הצעה.
למכתש רמון יש מעמד בינלאומי ייחודי - שמורת אור כוכבים, היחיד במזרח התיכון, מעמד שניתן על ידי ארגון בינ"ל, שמותנה בעמידה בקריטריונים נוקשים בכל הקשור לאור ורעש. לטענת גורמי איכות הסביבה ותושבים מקומיים שפעלו נגד הקמת האמפי, הפרסומים בדבר המכרז והנזק שעלול לגרום למכתש הרחיקו יזמים פוטנציאליים, מה עוד שרשות הטבע והגנים וארגונים ועמותות כמו "שומרי המכתש" ו"קשת", איימו בהגשת עתירה לבג"ץ נגד מועצת מצפה רמון, מה שהיה גורם לעיכוב למי שהיה זוכה במכרז.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דומה למאדים? מכתש רמון
דומה למאדים? מכתש רמון
דומה למאדים? מכתש רמון
(צילום: Florian Voggeneder)
גם שרת איכות הסביבה תמר זנדברג נזעקה ושלחה מכתב במסגרתו ביקשה מהמועצה להקפיא את המכרז ופירטה את הנזק שייגרם לטבע במרחב המכתש אם יוקם האמפי.
למועצה יש הסברים משלה לכישלון המכרז. באתר המועצה עלתה בימים האחרונים הידיעה הבאה: "תושבים יקרים, ברצוננו לעדכנכם בנוגע למכרז להפעלת אמפי במחצבת הגבס שמכתש. בעת כתיבת מסמכי המכרז המועצה הציבה את ערך השמירה על הטבע כמצפן מרכזי להפעלת המתחם. לאור כך, המכרז, בגלל הגבלות רבות על אופן קיום האירועים אשר פגעו בכדאיות הכלכלית עבור היזמים להפעלת המתחם, הסתיים ללא מציעים. נמשיך ונפעל לפתח ולחזק את מצפה רמון".

פעילי סביבה חוששים שלא מדובר בסוף הסיפור

אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון בחברה להגנת הטבע, שהייתה שותפה למאבק הציבורי יחד עם תושבי מצפה רמון ועמותת קשת: "התכנית להקמת אמפי בלב מכתש רמון הייתה מובילה לפגיעה משמעותית בשמורת הטבע ולאובדן מעמדה ותפקודה כשמורת אור כוכבים בינלאומית. החברה להגנת הטבע מברכת את תושבי האיזור על מאבקם הנחוש והעבודה הנפלאה שהם עשו נגד היוזמה ההרסנית והמיותרת של המועצה המקומית".
היוזמה התמוהה של המועצה להקים אמפי דווקא במכתש הוסברה בזמנו על ידי המועצה כיוזמה להגדלת היצע מקומות עבודה במצפה רמון, שכיום מאוכלסת ב-5,500 תושבים בלבד. אבל גורמי תיירות באזור אמרו כי הבעיה של מצפה רמון אינה מקומות עבודה, אלא להפך "חוסר משמעותי בידיים עובדות בענף התיירות המקומי".
יש לציין כי המועצה המקומית התבססה במכרז האמפי על תב"ע ישן שאושרה לה לפני למעלה מעשור, כשעדיין לא הייתה מודעות לכל נושא זיהום רעש ואור, מה שאיפשר לה להקים אמפי במקום.
למרות העובדה שאף יזם לא נכנס למכרז, פעילי סביבה טוענים שעדיין לא הוסר לחלוטין האיום של הקמת האמפי. לדבריהם, על פי החוק, אם לא התקבלה שום הצעה במכרז - רשאית המועצה להתקשר עם יזם בחוזה ללא מכרז במידה שיש רוב ליוזמה בקרב חברי מועצת העיר.