שמונה חודשים לאחר אסון הר מירון - מגיעים הפיצויים: שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושר המשפטים, גדעון סער, סיכמו על מתווה הסיוע למשפחות 45 הרוגי האסון בהר מירון ויביאו אותו לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת המתווה מוצע להעניק סכום של כ-500 אלף שקל למשפחה כסיוע ראשוני. ככל שיתקיימו הליכים משפטיים, יקוזזו סכומים אלו מהסכומים שיפוצו המשפחות, כשיקבע מי יהיה הגורם המפצה.
1 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
(צילום: רויטרס)
מדובר בסכום משמעותית יותר גבוה מזה שהציעו בביטוח הלאומי בהתחלה, אשר עמד על 100 אלף שקל לנפטר, בדומה לפיצוי באסון אולמי ורסאי בירושלים שקרסו לפני כ-20 שנה.
עוד יצויין כי חלק מנפגעי ורסאי קיבלו את הפיצוי רק בשנה האחרונה, שני עשורים לאחר שאירע. קריסת התקרה גרמה למותם של 23 בני אדם ולפציעת מאות אורחים בחתונה.
ההצעה הנוכחית גובשה על ידי מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד ערן דוידי, באישור החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, והגורמים המשפטיים במשרדי האוצר והמשפטים.

"המלצות אסון ורסאי לא יושמו"

על החשיבות בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, הסביר לאחר האסון פרופ' ארנון בנטור, לשעבר חבר בוועדת החקירה הממלכתית של אסון ורסאי, בריאיון לאולפן ynet: "ועדה מסוג זה צריכה לקבוע מה גרום הכשל או מה גורם השורש של הכשל.
"בדרך כלל, מסתכלים על הגורם האחרון בשרשרת ומטפלים בו. אבל כשל מהסוג הזה נגרם בגלל שרשרת של פעולות - מערכת שהיא לא פועלת. לכן, אתה צריך ועדה או גורם אחר שיסתכל על כל השרשרת ויציע לעשות שם סדר, או במילים אחרות - יקבע למי יש הסמכות ולמי האחריות. אצלנו לרוב כולם רוצים את הסמכות ואף אחד לא את האחריות. זה הכשל המערכתי שהוועדה צריכה לבחון", הסביר פרופ' בנטור.
על החשש של פוליטיקאים מסוימים מהקמת ועדת חקירה ממלכתית, אמר פרופ' בנטור: "אולי חלק חוששים הוועדה תסיק כי הם נושאים באחריות או אשמים. היבט אחר לחשש, שלדעתי הוא הרבה יותר עמוד ואינו קשור בכלל לפוליטיקה, הוא שתוצאות והמלצות של ועדה כזו מחייבות סדר במערכת - דבר שפוליטיקאים לא אוהבים לעשות. הם לא אוהבים לוותר על סמכויות. לדעתי זה חשש נוסף שלהם, מעבר להיבט האישי".
המלצות הוועדה שאתה לקחת בה חלק בעקבון אסון ורסאי יושמו? "לא. לא קמה מערכת שיש בה שרשרת ברורה של אחריות וסמכות - שרשרת ברורה של היבטים מקצועיים. נעשתה הרבה מאוד עבודה כדי לקדם ולהגיע לאותה שרשרת, אבל בסוף לא סוגרים את הדברים ולכן המסקנות לא יושמו. מה שהשופט זיילר ז"ל קרא לו 'מעגל שוטה', נשאר כזה".
פרופ' בנטור הוסיף, כי "כשראיתי את האסון במירון, תפסתי את הראש. חשבתי לעצמי שאם היו מיישמים את ההמלצות של ועדת זיילר, ההסתברות שאסון כזה יקרה הייתה מאוד קטנה. זה חל גם לגבי אסונות אחרים".
שר האוצר ליברמן, אמר היום לאחר הסיכום על מתווה הפיצוי: "מתווה הסיוע הכלכלי שגיבשנו למשפחות הכרחי וחשוב, זאת בנוסף לקמת ועדת החקירה הממלכתית שמבצעת את עבודתה גם בימים אלה. את הכאב לא ניתן לבטל ואת הקורבנות לצערנו לא ניתן להשיב אך נעשה כל שביכולתנו לתת את המענה המקסימלי למען המשפחות ונפעל בכל אמצעי הזהירות בכדי למנוע את האסון הבא".
שר המשפטים סער הוסיף: "האובדן העצום שחוות 45 משפחות בישראל וביהדות התפוצות אינו בר פיצוי. המעט שיכולה לעשות הממשלה היא לדאוג שהמקרה לא יחזור על עצמו ולסייע כלכלית למשפחות שנפגעו. המתווה שהנחנו היום על שולחן הממשלה נותן סיוע מיידי באופן המקל, עד כמה שניתן, על המשפחות".
ח"כ יעקב אשר, אשר יזם את החוק, אמר: "אני מברך את שר המשפטים גדעון סער על ההחלטה לקדם עם משרד האוצר מתווה פיצויים למשפחות נפגעי האסון במירון, כפי שסוכם בשיחתנו לפני שלושה שבועות לאחר הדיון בוועדת השרים בהצעת החוק שהגשתי. מוטב מאוחר מלעולם לא, זו חובתה של המדינה למשפחות שזכאות לקבל את הפיצויים בדין ולא בחסד".
מפורום משפחות אסון מירון נמסר: "ישנם דברים שהם מעבר לכל פוליטיקה - טוב עושה הממשלה שמגלה אחריות ומפצה את משפחות ההרוגים"..