בית משפט השלום בירושלים קבע לאחרונה כי משפחה שהידרדרה והתמוטטה מבחינה כלכלית, בריאותית ונפשית במהלך משבר הקורונה תהיה פטורה מחוב של 400 אלף שקל לבנק לאומי. בכך דחה את עמדתו של הבנק שסירב לתת למשפחה פטור מהחוב. לגבי סכום נוסף של כ-200 אלף שקל, יתר הנושים של המשפחה לא התנגדו לפטור אותה מהחוב. בעקבות החלטת בית המשפט, כל ההליכים המשפטים ותיקי ההוצאה לפועל נגד בני הזוג בעניין חובות העבר בוטלו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עד לקורונה מצבם הכלכלי של א' וג' היה טוב. הוא עבד במשרה בכירה במוסד גדול והשתכר טוב והיא הייתה עצמאית, בעלת עסק, עם מחזורים של 2-3 מיליון שקל. באותה תקופה הם יכלו להתנהל ולדאוג, ללא כל בעיה, לצרכים של שלושת הילדים שלהם. ערב משבר הקורונה, בעקבות התמוטטות העסק של האישה, המשפחה נקלעה לחובות של כ-600 אלף שקל לבנקים ולספקים, כאשר הבעל ערב לה.
1 צפייה בגלריה
סניף בנק לאומי בדימונה
סניף בנק לאומי בדימונה
סניף בנק לאומי
(צילום: חיים הורנשטיין)
למשפחה נקבע החזר חוב חודשי של כ-4,000 שקל, אבל אז התגלתה אצל א' מחלה קשה מאוד. במצב שנוצר האישה הייתה צריכה לטפל בבן הזוג שלה וללוות אותו לטיפולים רבים שקיבל ולסייע לו בחיי היומיום. במהלך התקופה האחרונה אחד הילדים נקלע למשבר נפשי על רקע קשיי המשפחה ואילו ילד אחר עבר אירוע קשה בעקבותיו סבל מפוסט טראומה. האישה שהקדישה את רוב הזמן שלה לטפל בבעיות המשפחה הקשות שלה, שבאו בזו אחר זו, התקשתה למצוא עבודה חלופית לעסק העצמאי שלה שהתמוטט.

לאומי: עיקר עבודתה של האישה נעשית באמצעות האינטרנט והטלפון

בני הזוג ביקשו באמצעות פרקליטם עו"ד תומר רבינוביץ', מנכ"ל עמותת "דף חדש" המסייעת לאנשים בחובות, לקבל פטור מכל החובות שלהם. אבל, בנק לאומי התעקש שעל האישה למצוא עבודה ולחזיר את חובה לבנק.
בנק לאומי טען בבית המשפט, כי לאור מצבו הרפואי של בן הזוג הוא מסכים לתת לו הפטר מהחוב, אבל לגבי האישה, שהיא בעלת החוב העיקרית, הבנק טען, בין היתר, כי למרות שבן הזוג נזקק לליווי לטיפולים רפואיים, עיקר עבודתה של האישה נעשית באמצעות האינטרנט והטלפון. כמו כן, הבנק טען שאם בן הזוג זקוק לעזרה בשל מצבו הרפואי, הוא יכול לקבל סיוע סיעודי מהמדינה ובכל מקרה על האישה למצות את כושר ההשתכרות שלה.
במהלך הדיונים בבית המשפט העידה ג' כי "לפני שחלה בן הזוג שלי שיחק שלוש פעמים בשבוע כדורסל, עכשיו הוא לא יכול ללכת. אני לבד, יש לי לטפל בשלושה ילדים. אנשים עזרו לנו, אבל כמה יעזרו לנו? המשפחות שלי ושל בן הזוג שלי לא יכולות לעזור לנו. מאבא מאוד פעיל בן הזוג שלי לא עושה עכשיו כלום. אני עייפה ומותשת, בא לי לפעמים לגמור את החיים. מבקשים ממני עוד מסמך ועוד מסמך. אני באה לכאן לבקש רחמים. לא פשוט לי המעמד. כאשר הייתי במצב טוב היו לי בעסק מחזורים של שני מיליון שקל אבל עכשיו בן הזוג שלי צריך אותי. אני מגיעה למצבים מביכים שלא היה לי כסף לשלם לרופא שיניים והוא אמר לי שהוא יטפל לי בחינם".
הנאמן לחובות בני הזוג מטעם בית המשפט והממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי מטעם המדינה, תמכו בעמדת עו"ד רבינוביץ' והם המליצו לתת הפטר מכל חוב לשני בני הזוג, לאחר שהשתכנעו כי א' חלה במחלה קשה והוא מוכר כנכה על ידי המוסד לביטוח לאומי, בעוד בת הזוג צריכה לטפל בו. עוד נאמר על ידי הנאמן עו"ד שמעון אורי, כי "החייבים מצויים בקשיים מרובים. לא תצמח תועלת מרובה לנושים בהמשך ההליכים בעניינה לכן בהתחשב בנסיבות הקשות והחריגות שאליהן נקלעו החייבים יש להעדיף שיקום ואין זה ראוי לקבוע לחייבת תשלום חודשי".
לדברי עו"ד רבינוביץ', שביחד עם עו"ס בני שחורי מנכ"ל "עת לדעת", סייע לשיקום בני הזוג, "אנחנו מברכים על המלצת הממונה ועל החלטת ביהמ"ש, לפטור אותם מחובותיהם לאלתר, ושמחים שהם יוכלו כעת להתרכז בשיקום המשפחה, ולפתוח דף חדש, ללא חובות".
בנק לאומי מסר בתגובה: "הבנק נתן את עמדתו במסגרת ההליך השיפוטי ומכבד את החלטת ביהמ"ש".