חברות קריפטו לוקחות בשנים האחרונות יותר ויותר נתח של פרסום בעולם הספורט. אחת הבולטות היא Crypto.com, ששילמה 700 מיליון דולר כדי שהשם שלה יהיה השם הרשמי של אולם הכדורסל בלוס אנג'לס בו משחקות ל.א לייקרס ול.א קליפרס.
כמו כן, Crypto.com חתמה על הסכם חסות עם פורמולה 1 בשווי מאות מיליוני דולרים, אבל כשהמרוץ בסינגפור, בו דווקא נמצא מטה החברה, ייצא לדרך בסוף החודש - היא תוגבל בפרסום, כך לפי "וול סטריט ג'ונרל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
החסות של Crypto.com בגרנד פרי מיאמי
החסות של Crypto.com בגרנד פרי מיאמי
החסות של Crypto.com בגרנד פרי מיאמי
(צילום: AP)
למרות שסינגפור הפכה ליעד פופולרי מאוד לחברות קריפטון ובלוקצ'יין, תנודות המחיר הפרועות במטבעות וסדרה של הפסדים משמעותיים במהלך השנה האחרונה גרמו למדינה להפוך לחשדנית בכל מה שקשור לתחום, ואחת ההחלטות שהתקבלו היא להגביל את הפרסום בתחום המטבעות הדיגיטליים. כך למשל פרסום של חברות קריפטו מותר רק למשקיעים מקצועיים, ולא ניתן לפרסם מודעות בתחבורה ציבורית, קניונים, אתרי אינטרנט ומדיה חברתית.
במרוץ, שייערך ב-30 בספטמבר, ההגבלות הללו לא יכללו את הפרסום על גבי המכוניות או המדים של הנהגים, אבל כן על כל שאר המקומות הפוטנציאליים, כשבעיקר מדברים על המסלול עצמו, עליו הוטבע הלוגו של Crypto.com במרוצים הקודמים.
לטענת הסינגפורים, הציוד של הקבוצות (המדים והמכוניות, למשל), נתפס כמקום פרסום לאוהדי פורמולה 1 ברחבי העולם, בעוד שהמיתוג על המסלול עצמו מכוון יותר למקומיים, וזה מנוגד לכללי פרסום הקריפטו במדינה.
ההודעה של סינגפור גרמה לחוסר ודאות אצל קבוצות פורמולה 1 השונות, להן ספונסרים רבים מעולם הקריפטו, מבורסות בתחום ועד מטבעות קטנים. דרך אגב, גם צרפת הגבילה חלקית את הפרסום של חברות הקריפטו במרוץ שנערך על אדמתה בחודש יולי, ובמקרה הזה חלק מהקבוצות הסירו את הלוגואים השונים של חברות מהתחום.
המחלוקות בנוגע לפרסום היא לא דבר זר לפורמולה 1. בעבר חברות טבק היו מהמפרסמות הגדולות ביותר בענף, ביניהן מרלבורו, שהייתה נותנת החסות הראשית של פרארי ואלוף העולם שבע פעמים, מיכאל שומאכר, כשלוגו החברה הוטבע על המדים שלו ועל מכוניתו. אבל במדינות רבות בהן נערכו המרוצים היה איסור על פרסום סיגריות, והקבוצות נאלצו להחליף את הלוגואים בשינויים עיצוביים מעוררי מחלוקת, כשהיה ברור שעדיין מדובר בפרסום של אותן חברות. במקרים אחרים הקבוצות פשוט הטביעו את שם הנהגים במקום שם החברות, ולפעמים נותר פשוט חלל ריק על גבי המכונית והמדים.

"הדולרים נופלים מהשמיים"

הנתון המדהים בכל מה שקשור לתחום הפרסום, הוא שבשנה וחצי האחרונות חברות בתעשיית הקריפטו חתמו על חוזי פרסום בשווי של יותר מ-2.4 מיליארד דולר, על פי נתונים שנאספו ע"י בלומברג, הכל כדי לפתות עוד ועוד אנשים להצטרף לשוק ולקנות מטבעות וירטואליים.
היתרון הגדול של חברות הקריפטו בכל מה שקשור לחסות שלהן, למשל על גופיות כדורסל או חולצות כדורגל, הוא שהן מגיעות בנוסף לחסויות של חברות הלבשה כמו נייקי, או בירות ומוצרים אחרים, כי הן מגיעות משוק אחר ולא מתחרות איתן, כמו למשל נייקי ואדידס, או באדווייזר וקרלסברג.
"הדולרים נופלים מהשמיים", אמר פיטר לאץ', המנהל העולמי של חברת IEG שחוקרת חסויות, בהקשר לחברות הקריפטו שנכנסו לשוק הספונסרשיפ.
למרות המצב הרעוע של שוק הקריפטו בתקופה האחרונה, והירידה בשווי המטבעות, נכון לעכשיו אף חברה לא חזרה בה מההסכמים שחתמה עם גופי הספורט השונים. אבל כן יהיה מעניין לראות האם המצב ישתנה בקרוב.