אוהדי וחובבי ספורט נחשפים אליהן יותר ויותר, והאמת שקשה מאוד לפספס אותן. שמות של חברות בלוקצ'יין ובורסות קריפטו מתנוססות על חולצות וגופיות של קבוצות ספורט, מודבקות על הפרקט באולמות או בשלטי פרסום באצטדיונים, וכמובן שגם בפרסומות לפני, במהלך ואחרי המשחקים. כמו כן, יש ספורטאים שנהנים מחסות של חברות קריפטו.
תופעת השיווק של תעשיית הקריפטו בספורט הפכה למסיבית יותר בשנה האחרונה, ועל פי בלומברג השתוותה לפרסום של מותגי בירה, מכוניות וטלקום, שנותנים את חסותם למועדונים ואירועי ספורט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אולם הכדורסל בלוס אנג'לס והחסות של Crypto.com
אולם הכדורסל בלוס אנג'לס והחסות של Crypto.com
אולם הכדורסל של לוס אנג'לס לייקרס והחסות של Crypto.com
(צילום: AP)
כך למשל, Binance Holdings חתמה על חוזה פרסום עם כריסטיאנו רונאלדו, והיא גם הספונסרית של אליפות אפריקה בכדורגל. Coinbase Global חתמה על הסכם עם ה-NBA ואחד הכדורסלנים הטובים בעולם, קווין דוראנט מברוקלין נטס. ל-FTX יש הסכם עם ליגת הבייסבול, מיאמי היט מה-NBA ואפילו עם קבוצת e-sports (קבוצת גיימרים שמשחקים בקונסולות של פלייסטיישן ו-XBOX).
הנתון המדהים הוא שבשנה וחצי האחרונות, חברות בתעשיית הקריפטון חתמו על חוזי פרסום בשווי של יותר מ-2.4 מיליארד דולר, על פי נתונים שנאספו ע"י בלומברג, הכל כדי לפתות עוד ועוד אנשים להצטרף לשוק ולקנות מטבעות וירטואליים.
היתרון הגדול של חברות הקריפטו בכל מה שקשור לחסות שלהן, למשל על גופיות כדורסל או חולצות כדורגל, הוא שהן מגיעות בנוסף לחסויות של חברות הלבשה כמו נייקי, או בירות ומוצרים אחרים, כי הן מגיעות משוק אחר ולא מתחרות איתן, כמו למשל נייקי ואדידס, או באדווייזר וקרלסברג.
"הדולרים נופלים מהשמיים", אמר פיטר לאץ', המנהל העולמי של חברת IEG שחוקרת חסויות, בהקשר לחברות הקריפטו שנכנסו לשוק הספונסרשיפ.

"לא יכולנו להיות כינור שני"

הדוגמה הטובה ביותר למצב הנוכחי היא מרוץ פורמולה 1 במיאמי, שנערך בחודש מאי האחרון. Crypto.com לקחה על האירוע חסות, וכל המתחם היה מכוסה בשלטי פרסום שלה, מקירות מסלול המרוצים, הפודיום, הטריבונות לקהל, ואפילו על גג אוהל הצפייה בו נמצאים מנהלי הקבוצות, כך שהצלמים על המסוקים שהעבירו בשידור חי את המרוץ, תפסו פעם אחר פעם את הלוגו של Crypto.com.
מי שאחראי על חתימת ההסכם עם פורמולה 1 הוא סטיבן קליפוביץ', מנהל השיווק של חברת הקריפטו. "לא יכולנו להיות כינור שני באירוע הזה", אמר מנהל השיווק כשנשאל על כמה כסף השקיעה החברה בפרסום במהלך האירוע שנמשך שלושה ימים. החברה אף שילמה לפני כשנה 700 מיליון דולר כדי שהיכל הכדורסל של הלוס אנג'לס לייקרס יקרא על שמה ב-20 השנה הקרובות.
2 צפייה בגלריה
החסות של Crypto.com בגרנד פרי מיאמי
החסות של Crypto.com בגרנד פרי מיאמי
החסות של Crypto.com בגרנד פרי מיאמי
(צילום: AP)
קליפוביץ' ידוע כאוהד ספורט מושבע, ועוד לפני שהחל את תפקידו ב-Crypto.com עבד ב-HBO והיה חתום על חוזי פרסום עם ליגת הפוטבול האמריקנית. זה גרם לו להבין עד כמה השפעה יש לספורט על אנשים, ולא מעט על צעירים, אליהם, בין השאר, פונה החברה הנוכחית שלו.
גם השידוך עם פורמולה 1 נראה ברור מאליו. מדובר בספורט בעל מסורת שמושך אנשים עשירים, פלח נוסף של אוכלוסייה אליה פונה שוק המטבעות הווירטואליים. דרך אגב, במרץ 2021, עוד לפני ההסכם עם המרוץ במיאמי, חתמה Crypto.com על חסות עם קבוצת הפורמולה 1 אסטון מרטין, כששווי החסות נאמד ב-100 מיליון דולר. זה הביא להתעניינות רבה של חברות אחרות בקבוצה, ובהמשך היא חתמה על חסות הם חברות הייטק וגם עם חברת הנפט של סעודיה.
למרות המצב הרעוע של שוק הקריפטו בתקופה האחרונה, והירידה בשווי המטבעות, נכון לעכשיו אף חברה לא חזרה בה מההסכמים שחתמה עם גופי הספורט השונים. אבל כן יהיה מעניין לראות האם המצב ישתנה בקרוב.