1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בעכו קיבל לאחרונה תביעה שהגישו דיירים בבניין בנהריה נגד שכניהם להריסת פרגולה שהוקמה ללא היתר ולטענתם פוגעת בנוף הנשקף מדירתם. השופטת פרחה ג'ובראן מילר דחתה את הנתבעים שטענו שהעירייה הבהירה להם שהם לא זקוקים להיתר, וששכניהם הסכימו בתחילה לבנייה והתחרטו רק בהמשך.
הבניין המדובר נמצא ברחוב השקד בעיר וכולל 66 דירות. בתביעה שהגישו הדיירים מהקומה הראשונה הם טענו ששכניהם מקומת הקרקע הקימו בפברואר אשתקד פרגולה והצמידו אותה לקורות בטון המהוות חלק מדירתם. לדבריהם, הבנייה נעשתה ללא היתר ובאופן שמכער את המראה הנשקף מדירתם ואליה. הם הגדירו את הבנייה "הסגת גבול" שפוגעת בערך של דירתם, וציינו שגם הסרת הפרגולה צפויה להותיר נזקים גלויים לעין בקירות החיצוניים. עם עתרו הריסתה ולפיצוי של 50 אלף שקל בשל עוגמת נפש.
מנגד טענו שכניהם כי פנו לעירייה ונאמר להם שאין צורך בהיתר בנייה ושעליהם רק לקבל את הסכמת השכנים מלמעלה (התובעים), ואלה אכן נתנו אותה. הם כפרו בטענה לגבי הסגת גבול ופגיעה בנוף. לשיטתם, התנגדות שכניהם לפרגולה נגועה בחוסר תום לב ויש לדחות את התביעה.
עו"ד משה ימיןעו"ד משה ימיןצילום: רינטון
השופטת ג'ובראן מילר קבעה שהתובעים לא באמת הסכימו לבנייה שבוצעה בפועל. היא ציינה כי ביום הבנייה התקשר הנתבע לתובע – שהיה אז בעבודה – וסיפר לו שהפרופיל של הפרגולה גבוה יותר מהמתוכנן ב-15 ס"מ. מתמלול השיחה עולה שהנתבע הבטיח שחרף החריגה בבנייה הפרגולה תיראה "יפה יפה", ובתגובה השיב לו שכנו: "טוב".
היא נימקה כי התרשמה שלתובעים היו כוונות טובות והם אכן הסכימו בהתחלה לבנייה, אך הסכמתם ניתנה למצב שונה מהתוצאה הסופית: "הבנייה שבוצעה איננה פרגולה ואיננה דומה לבנייה שבוצעה של ידי השכן שליד. מדובר בבנייה רחבת היקף של עשרות מטרים, הכוללת בנייה נוספת בתוך שטח הרכוש המשותף פנימה, סגורה מכל צדדיה ויוצרת מרחב מחייה כחלק מהדירה".
מעדות הנתבע עלה שהוא לא הסתפק בבנייה הפרגולה (שאותה כינתה השופטת "סככה"), וסגר את השטח באמצעות בלוקים. היא קבעה שמדובר בתוספת בנייה לכל דבר ועניין, הדורשת היתר בנייה והסכמת כלל הדיירים בבניין כמתחייב מחוק המקרקעין. היא ציינה שהבנייה אמנם נעשתה בשטח שמוצמד לחצר הפרטית, אולם לדבריה "אין בכך הרשאה אוטומטית לבנייה, לבטח בהעדר היתר בנייה ובהעדר הסכמה להצמדת הבנייה לקירות החיצוניים של הבניין".
בסופו של דבר הורתה השופטת לנתבעים להרוס את הסככה תוך 45 ימים. בנוסף הם חויבו לשלם לשכניהם הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 7,500 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד וסאם עזאם • ב"כ הנתבעים: עו"ד גיא יעקב • עו"ד משה ימין עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין