נהג משאבת בטון בן 70 שגרם למות אופנוען ירצה תשעה חודשי עבודות שירות במקום 11 חודשי מאסר בפועל – כך קבע לאחרונה בית המשפט המחוזי בלוד. השופטים שמואל בורנשטין, עמית מיכלס וכרמית בן אליעזר קיבלו ערעור שהגיש הנהג על העונש בין השאר בשל מחלות ממאירות שמהן הוא סובל.
בשעת צהריים באוגוסט 2021 נסע הנהג במשאבת הבטון בכביש 57 ממזרח למערב וביקש לפנות שמאלה. באותו הזמן רכב המנוח על אופנוע בכיוון נסיעה נגדי, ממערב למזרח, והתקרב לצומת בית ליד. בהתחלף הרמזור שלו לירוק חצה האופנוען את הצומת בזמן שנהג המשאית פנה שמאלה בלי לתת לו זכות קדימה.
התוצאה הייתה קטלנית: רוכב האופנוע התנגש בעוצמה בדופן המשאית ונגרמה לו חבלה רב-מערכתית ופגיעה בראש ובלסת. הוא הובהל לבית החולים "לניאדו" שם נקבע מותו. נהג המשאית הועמד לדין וביוני האחרון הרשיע אותו בית המשפט לתעבורה במחוז מרכז בגרימת מוות ברשלנות.
אף שטען כי מאז התאונה הידרדר מצבו הנפשי, וכי הוא סובל משתי מחלות ממאירות שחשיפתו לסביבה מזוהמת כמו בכלא עלולה לסכן את חייו, קבע השופט אורן בועז שאין הצדקה שלא להשית על הנהג עונש מאסר בפועל. הוא גזר עליו 11 חודשים בפועל, פסילה, מאסר על תנאי ופיצוי בסך 30 אלף שקל לאלמנת הרוכב.
בערעור למחוזי טען הנהג שבעת קביעת העונש התעלם בית המשפט משלל היבטים, ובראשם מצבו הרפואי הרעוע. הוא ביקש להסתפק בעונש בעבודות שירות בלבד. מנגד גרסה המדינה שהטענה שלפיה בית הסוהר הוא מקום מזוהם העלול לסכן את חייו הינה ספקולטיבית, ואין לה על מה שתסמוך. לשיטתה גזר הדין נכון ואין מקום להתערב בו.

אבל שופטי המחוזי מצאו שמוצדק לשנות את גזר הדין ולבטל את עונש המאסר, בכפוף לאישור הגורם הרלוונטי שנהג המשאית כשיר לרצות את עונשו בדרך של עבודות שירות. "מצאנו כי המקרה שלפנינו נמנה על אותם מקרים חריגים, המצדיקים הימנעות מהטלת עונש מאסר ממש", כתבו.
נימוק אחד שעליו התבססו נגע לצורת נהיגת המנוח. כך למשל, אחרי התאונה נמצא האופנוע בהילוך רביעי, באופן המרמז על מהירות נסיעתו לפני התאונה. יתרה מכך, הוא לא בלם או הטה את האופנוע כדי לחמוק מהמשאית, ובמהלך חצייתו את הצומת ביצע עקיפה מימין ועלה לשם כך על אי תנועה.
נתון מרכזי נוסף שהביא להקלה בעונש התייחס להחלטת הרשויות אחרי התאונה לבטל את הפנייה שמאלה שבה השתמש נהג המשאית. "ללמדנו כי הופקו על ידי גורמי המקצוע הלקחים המתבקשים בכל הנוגע לתשתית הבעייתית ולכשל התכנוני בצומת במועד הרלוונטי", כתבו. "נתון זה, שהוא בעינינו בעל חשיבות רבה, לא היה ידוע לבית משפט קמא ולכן לא נלקח בחשבון במסגרת שיקוליו בשלב גזירת הדין".
לבסוף קבעו השופטים שגם בשל גילו המתקדם של הנהג ומצבו הרפואי המורכב מוצדק לבוא לקראתו, ולהמיר את 11 חודשי המאסר בפועל שנגזרו עליו בתשעה חודשי עבודות שירות בלבד בכפוף לאישור הממונה על עבודות שירות.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
• שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין
• עו"ד דוד אריכא עוסק בתעבורה
• הכותב לא ייצג בתיק
• בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין
• ynet הוא שותף באתר פסקדין