סטודנטים משדרות וקריית שמונה שאינם יכולים לקבל את מענקי הפינוי להם זכאים התושבים שהתפנו לבתי מלון מכיוון שלטענתם בלשכת האוכלוסין לא אישרו להם לשנות את מקום מגוריהם בתעודת הזהות, עתרו לבג"ץ לשינוי ההחלטה. המדינה נדרשת להשיב לעתירה תוך חודש.
בחודש ינואר פרסמנו כי בלשכת האוכלוסין מסרבים לשנות את הכתובת של סטודנטים במכללת ספיר שמתגוררים במעונות בשדרות, והם נותרו ללא מענקים. לפי הערכות, מדובר בעשרות סטודנטים שנקלעו למצב הזה. במקביל, גם סטודנטיות ממכללת תל חי המתגוררות בקריית שמונה נקלעו לאותה הצרה וצורפו לעתירה. רשות האוכלוסין סירבה לשנות את הכתובת שלהן בנימוק שהן גרות במעונות. אלא שהן גרות בדירות בשוק השכירות החופשי. למרות שמדובר בסטודנטיות שפונו מדירותיהן, מנותקות ממקום מגוריהן בקריית שמונה, הן לא זכאיות לדבר.
1 צפייה בגלריה
מכללת ספיר
מכללת ספיר
מכללת ספיר
(צילום: גדי קבלו)

את העתירה מובילים חמישה סטודנטים שנותרו ללא מענה, בעקבות "הפגיעה הבלתי חוקתית בזכויותיהם לקבלת מענק אכלוס עצמאי, וזאת על אף שהם תושבים שפונו בהחלטת ממשלה ולא יכולים לגור ביישוב שלהם שפונה נוכח המלחמה".
את העתירה הגישה הקליניקה המשפטית שבפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, ובה הם מבקשים לשנות את כתובת המגורים של הסטודנטים וכי רשות האוכלוסין תבחן את הבקשה שלהם באופן פרטני, מבלי לדחות את הבקשה רק בשל היותם סטודנטים. ביטוח לאומי לא מאפשר לסטודנטים להגיש בקשה חריגה לקבלת המענקים, שכן הם אינם יכולים לשנות את הכתובת שלהם.
"מענק האכלוס או הזכאות לפינוי לבית הארחה לא הותנו בנסיבות אישיות של כל מפונה", נכתב בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד רעות כהן והרן רייכמן. "הם לא הותנו בהוכחת תקופת מגורים משמעותית ביישוב המפונה טרם אירועי שבת הארורה, הם לא ניתנו רק למי שאין לו עורף משפחתי או בני משפחה שיכולים לארח אותו, ובאופן ספציפי המענק לא הותנה בכך שהמפונה יוכיח כי הוא משלם עבור מקום מגורים חלופי... גם סטודנטים הגרים במעונות ביישוב מפונה, זכאים על פי החלטות הממשלה וכוונת הממשלה לקבל המענק". עוד נטען כי שלילת המענקים מובילה לפגיעה בלתי חוקתית בשוויון.