המסחר בבורסה בתל אביב נפתח וננעל היום (ראשון) בירידות אחרי ההודעה החמורה של מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של ישראל: מדד ת"א 35 ירד ב-0.6%, ת"א 125 נחלש ב-0.7%, ת"א בנקים נסוג ב-1.8% ות"א ביטוח ירד ב-1.1%.
הבנק הבינלאומי מחק 4.1% מערכו, מזרחי טפחות ירד ב-2.2%, פועלים נסוג ב-1.8%, דיסקונט נחלש ב-1.7% ולאומי ירד ב-1.1%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
הבורסה בת"א הגיבה היום להודעה החמורה של מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של ישראל, מרמה של A1 לרמה של A2 ולהחלטתה לשנות את תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית". משמעות הורדת התחזית היא בחינת אפשרות להורדת דירוג נוספת בטווח הקצר-בינוני (בין שנה לשנה וחצי). מחר צפויה התגובה בשוק המט"ח.
אף שהורדת הדירוג הייתה צפויה ומתומחרת בשווקים, הורדת התחזית הפתיעה לרעה. גם השפה שבה בחרה מודי'ס הייתה חריפה ביותר, בכל הנוגע לתיאור מצבה העגום של הכלכלה הישראלית. היא כללה ביקורת נוקבת על הממשלה, על המדיניות הפיסקאלית הלא אחראית, ועל חוסר הנכונות שלה לדון בפתרון ארוך טווח לעזה.
הורדת הדירוג עשויה להוביל בהמשך להורדת דירוג גם לבנקים הישראלים (עומד כעת במודי'ס על A2), בשל הפגיעה באפשרות של המדינה לסייע להם במקרה שיתפתח משבר בסקטור. הורדת דירוג לבנקים תפגע בהלימות ההון שלהם ופגיעה כזו תאלץ אותם להקשיח את מדינות האשראי.
נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, התייחס הבוקר להורדת דירוג האשראי, לאחר הזלזול שהפגין שר האוצר סמוטריץ', ואמר כי "כדי לחזק את אמון השווקים וחברות הדירוג בכלכלה הישראלית, חשוב שהממשלה והכנסת יפעלו לטיפול בסוגיות הכלכליות שמועלות בדוח".
עוד אמר פרופסור ירון: "בנק ישראל הציג כבר מספר דרכי פעולה ברוח זו, ובכללן אישור התקציב של 2024 בכנסת עם כל ההתאמות הנכללות בו".
ומעבר לענייני הדירוג, עוד על הפרק בהמשך השבוע: ביום חמישי לאחר הנעילה יתפרסמו נתוני האינפלציה בישראל של חודש ינואר - מדד המחירים האחרון שיתפרסם לפני החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל, ב-26 בפברואר.
עוד ברקע למסחר, המגמה המעורבת שנרשמה בשישי בוול סטריט: מדד נאסד"ק עלה ב-1.3%, S&P 500 עלה ב-0.6% ומנגד דאו ג'ונס ירד ב-0.1%.
פורסם לראשונה: 10:22, 11.02.24