נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, התייחס הבוקר (ראשון) להורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת מוד'יס מ-A1 ל-A2, ואמר כי "כדי לחזק את אמון השווקים וחברות הדירוג בכלכלה הישראלית, חשוב שהממשלה והכנסת יפעלו לטיפול בסוגיות הכלכליות שמועלות בדוח".
עוד אמר פרופסור ירון: "בנק ישראל הציג כבר מספר דרכי פעולה ברוח זו, ובכללן אישור התקציב של 2024 בכנסת עם כל ההתאמות הנכללות בו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אמיר ירון
בנימין נתניהו, אמיר ירון
בנימין נתניהו, אמיר ירון
(צילום: שלו שלום)
למרות הדוח החמור והורדת הדירוג, ירון שומר על אופטימיות: "הכלכלה הישראלית מושתת על יסודות כלכליים חסונים ובריאים, תוך הובלה עולמית בתחומי חדשנות וטכנולוגיה. ידענו להתאושש מתקופות קשות בעבר ולחזור לשגשג במהרה, ויש לכלכלה הישראלית את החוזקות להבטיח שכך יהיה גם הפעם".
אתמול בערב, עם צאת השבת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', התייחס אף הוא לדוח, ובניגוד לירון היה תקיף מאוד כלפי כלכלני מודי'ס: "ההודעה מהווה כל כולה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת, שמשקפת חוסר אמון בחוסנה הביטחוני והלאומי של ישראל, וככל הנראה גם חוסר אמון בצדקת דרכה מול אויביה. מודי'ס לא מסוגלת אפילו להגדיר בהודעתה את חמאס וחיזבאללה כארגוני טרור, ורומזת כי הייתה נמנעת מהורדת הדירוג לו רק ישראל היתה מקבלת את מתווה ההתאבדות שמוצע לה על ידי גורמים בקהילה הבינלאומית לעצור את המלחמה ולהקים מדינת טרור ערבית בעזה וביהודה ושומרון".
עוד הוסיף סמוטריץ' כי "איננו יונקים את עוצמתנו הלאומית, הביטחונית, החברתית והכלכלית מאיך שופטים אותנו בעולם, אלא מאמונה עמוקה בצדקת הדרך, שנשענת על עבר מפואר של אלפי שנים ועל מחויבות לעתיד מפואר עוד יותר. גם הודעת מודי'ס לא תערער זאת ולא תחליש אותנו במלחמה על עצמאותנו וריבונותנו בארץ מולדתנו".
סערה לא קטנה הייתה אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדוח בשבת, והותקף על ידי שר השיכון והבינוי, יצחק גולדקנופף, על כך: "ההודעה של ראש הממשלה בשבת בנושא דירוג האשראי לא היתה במקומה. לא מדובר בפיקוח נפש, לא בנושא חירום, ולא בתגובה שלא ניתן היה לפרסמה בצאת השבת".
יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני, הצטרף גם הוא לדבריו של גולדקנופף בכנס בחירות בבני ברק, ואמר: "אני לא מבין למה ראש הממשלה נתניהו היה צריך להוציא את ההודעה בשבת. לאיזה צורך? מיותר היה לגמרי".