1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב קבע לאחרונה שאיש משרד ראש הממשלה שנדרס בדרכו מערב גיבוש יוכר כנפגע תאונת עבודה. בכך דחה השופט כאמל אבו קאעוד את הביטוח הלאומי, שסירב להכיר בנפגע בטענה שערב הגיבוש לא קשור לעבודה.
התובע (39) עובד מזה שמונה שנים כמתכנת במשרד ראש הממשלה. בספטמבר 2019 התקיים בביתה של אחת מעובדות המחלקה ערב גיבוש שכלל הרצאה בנושא לוחמה פסיכולוגית והרמת כוסית לכבוד ראש השנה. בסיום האירוע תפס המתכנת טרמפ עם אחד העובדים, ולאחר שירד מהרכב וצעד לכיוון ביתו – נפגע מקטנוע.
בתביעה שהגיש הוא טען שהאירוע נחשב לתאונת עבודה כמשמעותה בחוק. מנגד התעקש הביטוח הלאומי שערב הגיבוש אינו בגדר פעולה נלווית לעבודה על רקע העובדה שהוא התקיים מחוץ למקום העבודה ושלא שולם עליו שכר.
השופט אבו קאעוד הסביר שבהתאם לפסיקה, על מנת להחשיב פגיעה במהלך פעילות נלווית כ"תאונת עבודה", על העובד להוכיח שני תנאים מצטברים: האחד, שהפעילות קשורה לעבודה והמעסיק מעוניין בקיומה. השני, שפציעת העובד קשורה לאותה פעילות.
בקשר לתנאי הראשון צוין כי מטרת האירוע הייתה גיבוש העובדים במחלקה. הגם שערב הגיבוש התקיים מחוץ למקום העבודה, נכחו בו מנהלים רבים ונראה שלמעסיק היה אינטרס בקיומו. ביטוי נוסף לעניין שגילה המעסיק באירוע נעוץ היה במימון חלק נכבד מהאירוע מכיסו. התברר כי בעוד שעלות ההרצאה הייתה 4,680 שקל, העובדים השתתפו ב-1,465 שקל בלבד מההוצאות והיתרה שולמה מכיסו של משרד ראש הממשלה.
יתרה מכך, גם העובדה שבמהלך ערב הגיבוש נשמעה הרצאה הקשורה לתחום העיסוק של המחלקה – לוחמה פסיכולוגית – מעידה על הזיקה שבין האירוע לעבודה.
השופט ציין שאמנם עובדי המחלקה לא חויבו להגיע לאירוע, ואלה שכן הגיעו לא קיבלו שכר עבור אותן שעות, אלא שאופיו של הערב, לצד מעורבות המעסיק בתכנון ובמימון שלו – מטים את הכף לעבר סיווג האירוע כפעילות נלווית לעבודה.
להשלמת התמונה קבע השופט שגם התנאי השני להכרה במתכנת כנפגע עבודה מתקיים, שכן הוא נפגע בחזרתו מהאירוע לביתו ומכאן שלתאונה קשר ישיר עם ערב הגיבוש. לאור זאת נקבע שתאונת הדרכים שבה היה מעורב המתכנת היא תאונת עבודה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד עדי גרינפלד (מהסיוע המשפטי) • ב"כ הנתבע: עו"ד ענבל קמיור • עו"ד מירב אפרים עוסקת בנזקי גוף ותאונות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין