חברת החשמל, יחד עם ועד עובדי חברת החשמל וההסתדרות, ובאישור הממונה על השכר במשרד האוצר חתמו לפני החג על הסכם קיבוצי מיוחד שישנה משמעותית את מודל ההעסקה בנוגע לעובדים חדשים בחברה - ויאפשר העסקה של "עובד ארעי ממשיך". מהות ההסכם היא לאפשר לחברה להאריך את העסקתם של עובדים שנקלטו לעבודה ארעית ללא מגבלת זמן. שלומי צרפתי, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברת החשמל, הסביר על משמעות ההסכם החדש בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio.
ההסכם למעשה מאפשר לחברה לשמור על עובדים גם מבלי לתת להם קביעות, שהרי הקביעות היא מה שאיפשרה בעבר לשמור עליהם בתום 4-5 שנות עבודה, אך משמעותה היא שהוועד יכול היה למנוע פיטורי כל עובד שקיבל קביעות. זאת משום שבעבר, לאחר 4-5 שנות עבודה בחברה של עובדים ארעיים, עמדו שתי אפשרויות בפני החברה בנוגע לאותם עובדים: מתן קביעות או סיום העסקה. בהשגת ההסכם הוועד ויתר על המנוף שהיה לו בעניין הקביעות בנוגע לעובדים חדשים, למרות שבהנהלת החברה טוענים כי יש עדיין מספר מסויים של מכסות לעובדים שתינתן להם קביעות בעתיד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חברת החשמל ברידינג, תל אביב
חברת החשמל ברידינג, תל אביב
חברת החשמל ברידינג, תל אביב
(צילום: יוסי וייס)
העובדים שימשיכו לעבוד בחברה במסגרת ההסכם החדש וללא קביעות יקבלו תנאי שכר שווים לעובדים הקבועים ואותן אפשרויות לקידום לתפקידי ניהול ולהתמודדות במכרזים. אך ההבדל המרכזי בין העובדים במעמד החדש לבין עובדים עם קביעות הוא שאת העובדים ללא הקביעות החברה תוכל לפטר ללא הסכמה של הוועד כאמור.
מהחברה נמסר כי כך היא "תצליח לשמר עובדים איכותיים ותחסוך בעלויות גיוס והכשרת עובדים חדשים. זאת, לצד גיוסים חדשים לטובת עמידה בפרויקטים הלאומיים המורכבים של החברה, ועל מנת להמשיך להצעיד את משק האנרגיה קדימה ובכדי לאפשר יציבות תעסוקתית וגיוס טובי המוחות לשורותיה".
עוד נמסר בהודעת החברה כי "חברת החשמל, מתוך תכנון וחשיבה אסטרטגית צופה פני עתיד, הבינה כי עליה להתאים עצמה למציאות המשתנה ולחזק את תשתית העובדים החיוניים להמשך פעילות סדירה וטובה. ההסכם הנוכחי, כאמור, מרחיב ומגדיל את פוטנציאל הגיוס של החברה ומבטל את החסמים שהיו עד כה, בשימור המשאב האנושי האיכותי בתפקידים אסטרטגיים בשטח ובמטה".
סמנכ"ל משאבי אנוש, עו"ד שלומי צרפתי: "זהו הסכם נוסף שאושר בשנה האחרונה בחברת החשמל, שמצביע על מהפכה של ממש במודל ההעסקה שלנו והתאמתנו לשוק העבודה הדינאמי. זאת, לאחר שאושר מודל עבודה היברידי לאלפי עובדים ולאחריו - הסכם 'עובד ארעי ממשיך'. אני מבקש להודות לשותפינו בארגון העובדים על פועלם הרב ולממונה על השכר במשרד האוצר על הבנת הצרכים והסיוע למלאם על הצד הטוב".
רם ארליכמן, מ"מ מנכ"ל חברת החשמל: "החתימה על הסכם ארעי ממשיך מהווה הישג גדול למשק בכלל ולחברת החשמל בפרט. ההסכם מאפשר לנו גמישות העסקה ויכולת לשמר את עובדותינו ועובדינו המצוינים, שמובילים ומבצעים פרויקטים בעלי שליחות לאומית, עם השפעה נרחבת על כל בית בישראל. אני מברך את שותפינו, ארגון העובדים וההסתדרות הארצית, על שיתוף הפעולה המבורך שהביא להטמעת ההסכם החשוב ובכך ממחישים את המחויבות עבור העובדות והעובדים, בפרט על רקע המשברים האחרונים בשוק העבודה".