קרא להעלאת מחירים והרשעתו בוטלה: תומר מור, מנכ"ל עמותת "מסעדנים חזקים ביחד"' הודה בקריאה להעלאת מחירים במסעדות ובבתי הקפה בעקבות משבר הקורונה והורשע במסגרת עסקת טיעון, אך הרשעתו בוטלה בתקדים שקבע ביהמ"ש המחוזי מרכז. מור, אב לארבעה, נמצא כבר כ-100 ימים במילואים.
למרות ביטול ההרשעה, מור כן חוייב ב-300 שעות שירות לציבור, חובה שאם לא יעמוד בה, ניתן יהיה לשוב ולהרשיעו. הוא גם חוייב לחתום על התחייבות בסך 50 אלף שקל לבל יעבור במשך שנה כל עבירה על פי חוק התחרות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
צילום: טל שמעוני
צילום: טל שמעוני
תומר מור
(צילום: טל שמעוני)
בכך מור לא רק נמנע מהרשעה אלא גם מעונש חמור יותר, שכן לפי חוק התחרות - מי שמעודד קו פעולה של העלאת מחירים, צפוי לעונש של 3 חודשי עבודות שירות עד 6 חודשי מאסר בפועל וקנס של 120-80 אלף שקל, ומאסר מותנה או עונש של 4 חודשי עבודות שירות וקנס של 100 אלף שקל.
הרשעת העמותה שבראשה הוא עומד לא בוטלה והיא נקנסה ב-100 אלף שקל וכן נדרשה לחתום על התחייבות בסך סכום זהה בל תעבור עבירה דומה במשך שנתיים.

"הרשעתו תגרום לנאשם נזק בלתי מידתי"

ביהמ"ש החליט כי בשל פער בין עוצמת הפגיעה במור לבין התועלת לציבור - חרף אשמתו של הנאשם, הוא לא יורשע בדין. השופט עמי קובו קבע כי "שוכנעתי כי אין יחס סביר בין הנזק הצפוי לנאשם מן ההרשעה שהוא רב, לבין חומרתה של העבירה שבוצעה מסיבות שאינן מן החמורות. שוכנעתי כי הפגיעה בנאשם עקב הרשעתו תהיה חריגה בעוצמתה ואינה עומדת ביחס שווה לפגיעה באינטרס הציבורי כתוצאה מאי הרשעה... מדובר במעידה חד פעמית שלא ברף העליון של מעשה העבירה, שבוצעה על ידי אדם נורמטיבי ללא עבר פלילי, אשר תורם רבות לחברה, הודה באשמה בהזדמנות הראשונה ושהרשעתו תגרום לו לנזק קונקרטי בלתי מידתי ביחס לחומרת העבירה".
מור הואשם כי ב-3 ביוני 2021 הפיץ למסעדנים כתבה אליה התראיין וכן הודעה שבה כתב: "פועלים להכין את דעת הקהל לקבל העלאות המחירים ולתת זווית לסיבות להעלאות המחירים שכבר קרו או שיקרו בעתיד הקרוב. עסק צריך לשמור על רווחיות ולאור העלאות המחירים המשמעותיות מצד הספקים יש והנושא מצריך פעולה מצד המסעדות למען שמירה על רווחיות".
בהמשך הוא אף התראיין לרדיו FM102 ואמר במענה לשאלה שנשאל כי הרווחיות במסעדות נשחקה ו"צריך לעדכן מחירים" וכן כי "כשחומרי הגלם עולים צריכים לעלות מחירים לעדכן" ו"בשביל לשמור על הרווחיות של עסקים... בהחלט צריך להבין שבהקשר הזה נדרשת העלאת מחירים". מור העריך בריאיון כי עליית המחירים תהיה בשיעור של "כמה שקלים למנה... בין 5% ל-10% במחירי התפריטים".

"איש עתיר רוח התנדבותית שכשל בלשונו"

רשות התחרות החליטה לתבוע את מור והוא הודה בעבירה. "מור קיבל אחריות מלאה לביצוע העבירה וביטא צער ואכזבה מעצמו", כך צוטט בגזר הדין תסקיר המבחן של מור. בתסקיר הוא תיאר תקופה לחוצה בפעילותו למען המסעדנים, בעיצומו של משבר הקורונה ולאחר שספגו הפסדים כבדים. הוא טען שכשל בלשונו ולא התכוון לעבור על החוק ורק בדיעבד הבין שדבריו מהווים עבירה על חוק התחרות (למרות שיש לו תואר במשפטים). הוא תיאר מענה אימפולסיבי שבא מתוך הזדהות עם עמיתיו ורצון להגביר את המודעות לקשייהם. מאז הוא טוען כי הפיק לקחים ונזהר בפעולותיו ובהתבטאויותיו. הוא אף תיאר את המחירים ששילם בעקבות העמדתו לדין וחשיפתו.
בתסקיר נכתב כי: "שירות המבחן התרשם שהוא אדם נורמטיבי ללא עבר פלילי ובעל תודעת סיוע לזולת. ההליך הנוכחי נחווה על ידו באופן מעציב ומציב גבול והוא הפיק את הלקחים הנדרשים ומבין את הצורך להתנהלות זהירה כפעיל חברי. שירות המבחן המליץ על ביטול הרשעתו כדי שלא לחבל ביכולתו להתפתח מקצועית ולהמשיך בפעילותו החברתית ולהטיל עליו צו שירות לציבור...".
מטרות העמותה שבראשה עומד מור מאז 2019, הן קידום העניינים העסקיים של ענף המסעדנות, הברים ובתי הקפה ופעילות למען האינטרסים המשותפים שלהם מול הרשויות השונות. בכך, היא כפופה לחוק התחרות. מור תיאר מול ביהמ"ש את השליחות שהוא רואה בעמותה שהקים, ובמקביל תיאר פעילות התנדבותית עשירה, כשבין היתר התנדבות בעמותה המסייעת לנכי צה"ל, התנדבות עם בני נוער עם מוגבלויות, סיוע לבני נוער בסיכון והתנדבות בעמותת ארז לחילוץ וההצלה. כן נטען כי על תום הלב שלו תעיד העובדה שכשהוא נחקר על ידי חוקר רשות התחרות בעניין מסר עידוד להעלאת מחירים שהפיץ בקבוצת וואטסאפ של מסעדנים, הוא חשף שאמר דברים דומים בראיון שנתן לתחנת הרדיו, אותו לא הפיץ. כלומר, הוא תרם לקייס נגדו, וטען שהוא מצר על שגרר את המסעדנים לסיפור הזה ועל כן ביקש ביטול הרשעתו.

הקורבן הוא הציבור

ברשות לתחרות טענו לעומת זאת כי סוג העבירה לא מאפשר להימנע מהרשעה, בטח כשהקורבן שלה הוא ציבור הצרכנים. לפי הרשות לא הוכח שייגרם לו נזק מהרשעה ואם יפוטר מהעמותה – יש לו עבודה נוספת. לטענת הרשות: "המלצתו החד משמעית להעלאת מחירים ובאיזה שיעור מייצרת קרקע פורייה להעלאת מחירים. אף שמעשיו בוצעו ביום אחד, לא מדובר במעשים שנעשו מתוך סערת נפש. הוא העביר מסריו באופן ציבורי ובאופן פרטי והם נעשו להשגת מטרה והיא לאפשר למסעדנים להעלות מחירים".
ברשות התחרות טענו כי העבירה שהוא עבר היא המלצה על קו פעולה - עבירה על סעיף 5 לחוק התחרות, הייחודית לאיגודים עסקיים. בכתב האישום שהוגש נגדו ונגד העמותה נכתב כי במעשים אלו המליצו מור והעמותה על קו פעולה למסעדנים או לחלקם: "קו הפעולה עלול היה לפגוע או להפחית את התחרות ביניהם. קו הפעולה נגע למחיר שיידרש, שיוצע או שישולם וכן לרווח שיופק ובזאת היו צד להסדר כובל בלי שביקשו לקבל היתר זמני או פטור להסדר".
ברשות טענו כי: "איגוד עסקי, מטבעו, מקשר בין חברות מתחרות ובשל כך המלצות וקריאות של האיגוד לחבריו להעלות מחירים, כפי שנעשה כאן, עלולות לפגוע בתחרות. חששות אלה אף התממשו פעמים רבות בעבר כאשר נמצא כי איגודים עסקיים היו מעורבים בעבירות על חוק התחרות".
ביהמ"ש כאמור לא הסכים עם הרשות וקבע שהעבירה היתה במדרג הנמוך של הרף-הפלילי מבחינת השלכותיה ונסיבותיה, נעשתה ללא הכנה או תכנון מוקדם, באופן ספונטני, וביטל את ההרשעה. בהחלטתו התחשב ביהמ"ש גם בהמלצת קצין המבחן לבטל את ההרשעה.
את מור ייצגו עורכי-הדין צחי יגור וגלית בונה ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ. את מסעדנים חזקים ביחד ייצגו עו"ד מוטי פיליפ ועו"ד אליה פרי. רשות התחרות יוצגה ע"י עורכות-הדין אסנת שלזינגר ושיר יוגב.