1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין פרידה ריב אילוס אילוסטרציה
גירושים גירושין פרידה ריב אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית הדין הרבני בחיפה, שדן בתיק חלוקת רכוש בין בני זוג גרושים והורים לשישה, חייב לאחרונה את הגבר לשלם לאשתו לשעבר 700 אלף שקל לצורך איזון משאבים סופי. בכך דחו הדיינים את דרישתו לחייב את האישה להחזיר לו כספים שמשכה מהחשבון ולשלם לו מזונות ילדים. הם הבהירו שחייבו אותו בסכום נמוך יחסית רק כדי להרגיע את הרוחות ולאפשר לאם לשקם את היחסים עם הילדים, שהתנתקו ממנה לחלוטין בשל הסתה קשה.
בני הזוג התגרשו לפני שמונה שנים אחרי מערכת יחסים קשה ומורכבת אבל עדיין מתנהלים ביניהם הליכים משפטיים, בין היתר בשל מחלוקות כספיות ובעיה קשה של ניכור הורי כלפי האם שנוצר עקב הסתה מצד האב.
בפסק הדין הנוכחי, שעסק בחלוקת רכוש, ציינו הדיינים הרב דניאל אדרי, הרב אלעד עלי והרב משה זאדה שמדובר באחד המקרים הנדירים והמורכבים ביותר שנתקלו בהם. לגופו של עניין, הם נדרשו לדון בחלוקת הזכויות הפנסיוניות של בני הזוג לשעבר וכן בטענות שונות שהעלו האחד כנגד השנייה בעניינים כספיים.
הבעל לשעבר דרש מהאישה להחזיר לו מאות אלפי שקלים שמשכה לטענתו במטרה להבריח כספים וקנסות ששילם במסגרת הליכי הגירושים ובוטלו לטענתו. עוד הוא דרש לחייב אותה במזונות, מאחר שלטענתו לא השתתפה כלל בהוצאות הבית וגידול הילדים.
עו"ד עדי חןעו"ד עדי חןצילום: אוראל כהן
האישה טענה מנגד כי בעלה לשעבר מתייחס למשיכות כספים מתקופת החיים המשותפים לצורך הוצאות מחייה, אלא שהוא זה שהבריח יותר מ-700 אלף שקל, הסתיר חשבונות ולא דיווח על הכנסות. לדבריה הוא עדיין לא החזיר לה הלוואה של 130 אלף שקל שלקח ממנה לפני 12 שנים והסתיר ממנה את הכספים שקיבל ממכירת שני כלי רכב שהם רכוש משותף. היא הוסיפה כי אין שום עילה לחייב אותה במזונות, וכי מגיע לה חלק מהדירה של חמותה המנוחה שרכישתה מומנה מכספים משותפים.
הדיינים קבעו כי הבעל הוא זה שחייב לאישה כספים, בין היתר עבור זכויות פנסיוניות שלפי חוות דעתו של אקטואר שמונה בתיק מגיעים לכ-740 אלף שקל, הוצאות שבהן חויב במסגרת ההליכים שהתנהלו ביניהם בשל הפרות מתמשכות של הוראות בית הדין, החזר הלוואה, החלק שלה במימון דירת אמו והכספים שקיבל תמורת מכירת הרכבים.

הם הבהירו שבניגוד לטענת הבעל, הוא זה שהבריח מאות אלפי שקלים מהאישה. נקבע כי היא לא חייבת לשלם מזונות שכן מדובר בחובה שמוטלת על האב. הם הבהירו כי גם אם יש מקרים שבהם מחייבים אמהות להשתתף במזונות, במקרה הזה אין לכך הצדקה גם מבלי להיכנס לעניין הניכור ההורי. זאת משום שהאב מסוגל ויכול לפרנס את הילדים לבד כפי שעשה לאורך השנים.
עם זאת, לאחר ששקלו את הדברים בכובד ראש החליטו הדיינים לחייב את הבעל בתשלום של 700 אלף שקל בלבד עבור כלל חובותיו כלפי אשתו לשעבר, "על מנת להנמיך את גובה הלהבות ומתוך רצון לדאוג למערכת היחסים של האישה וילדיה".
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה לשעבר: עו"ד אברהם שטרן • ב"כ הבעל לשעבר: עו"ד גלית ביטון לנקרי • עו"ד עדי חן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין