1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(קרדיט: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה באשדוד פסל לאחרונה צוואה שהשאירה אחריה אם לשמונה, שהלכה לעולמה בגיל 89 כשהיא מאובחנת עם דמנציה מתקדמת. השופט עפרה גיא שוכנעה כי המנוחה לא הייתה כשירה וכי בתה הבכורה ניצלה את מצבה כדי ליזום את עריכת הצוואה שמשרתת את האינטרסים שלה.
האם נפטרה ב-2014. את הצוואה היא ערכה בפני נוטריון שהגיע לביתה כשנתיים לפני כן, ובה הורישה לבת אחת שלה, רווקה ללא ילדים, את דירתה שהיא גם הרכוש העיקרי שלה. כמו כן היא הורתה שלאחר שבתה תלך לעולמה תעבור הדירה לנכדה מבתה הבכורה, ושאחד מבניה יוכל לגור בה כל ימי חייו.
בהתנגדות שהגישו חמישה מילדיה נטען כי הצוואה פסולה. לדבריהם לא הגיוני שאימם תוריש את הדירה לבת אחת מבין שמונה ולנכדה אחת מתוך 15. הם ציינו כי במועד עריכת הצוואה אימם סבלה מדמנציה מתקדמת וקשה להאמין שידעה מה היא עושה.
הם הוסיפו כי מי שיזמה את הצוואה היא אחותם הגדולה, שקישרה בין אימם לבין הנוטריון שערך את המסמך, וניצלה את מצבה הסיעודי כדי לגרום לה לערוך צוואה שמתאימה לאינטרסים שלה.
האחיות והנכדה טענו מנגד כי המנוחה ערכה את הצוואה משום שהייתה קשורה מאוד לבתה הרווקה, שהתגוררה איתה כל השנים, עזרה לה בשנים האחרונות לחייה והייתה הילדה היחידה שלא הקימה משפחה. לדבריהן היא החליטה להוסיף גם את הנכדה משום שאביה נפל במלחמת יום כיפור והיה לה קשר מיוחד איתה. הן הוסיפו כי לא הוצגה שום חוות דעת רפואית שמאשרת שהמנוחה לא הייתה כשירה לערוך צוואה, ולמעשה היא הייתה במצב טוב כמעט עד יום מותה.
עו"ד עמי האוסיררעו"ד עמי האוסירר
אבל השופטת עפרה גיא קבעה כי הצוואה פגומה מבחינה טכנית משום שלנוכח מצב האם במועד עריכת הצוואה (הייתה מרותקת לכיסא גלגלים, נזקקה לחיתולים, סבלה מקשיי שמיעה ונעזרה במטפלת סיעודית), הנוטריון היה חייב לקבל תעודה רפואית שמאשרת שהיא כשירה.
מלבד הפן הטכני, נקבע כי המנוחה הייתה סיעודית ודמנטית כך שלא יכלה ליזום בעצמה את עריכת הצוואה וודאי שלא להבין את המשמעות שלה. בפסק הדין צוין כי אף שלא הוגשה חוות דעת רפואית, המסמכים הרפואיים של המנוחה מהשנים שלפני עריכת הצוואה מעידים בבירור כי כבר מ-2006 סבלה מדמנציה, וב-2010, שנתיים לפני עריכת הצוואה, מצבה החמיר והיא אפילו לא זכרה את שמות הילדים.
השופטת הוסיפה כי גם הבת שזכתה בירושה אישרה שבשנתיים-שלוש האחרונות לחייה אמה כבר לא תפקדה והיא סעדה אותה. היא התרשמה כי הבת הבכורה יזמה את הצוואה ללא ידיעתן של אחותה ובתה והביאה נוטריון שהוא ידיד ותיק לערוך אותה.
לפיכך נקבע כי הצוואה פגומה ופסולה. השופטת ביטלה את הצוואה, הוציאה צו ירושה וחייבה את שתי הבנות והנכדה בהוצאות של 40 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המתנגדים: עו"ד אבי אביטל • ב"כ המשיבות: עו"ד שמואל מאיר • עו"ד עמי האוסירר עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין