פרסום ראשון: בצל המלחמה, הממשלה מקדמת מתחמי בנייה חדשים בהליך מזורז ביישובי הפריפריה בהיקף של אלפי יחידות דיור, ולראשונה מאפשרת תכנון של מתחם בנייה בהליך מהיר בקריית שמונה. ל-ynet נודע כי ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי, בראשות שר הפנים משה ארבל ושר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, הכריזה היום (ב') על שני מתחמי בנייה חדשים ביישובים אופקים וקריית שמונה, שיקודמו בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) לצורך הקמה של 12 אלף דירות חדשות על קרקעות מדינה.
ועדת השרים עוסקת בנושאי פנים, שירותים, תכנון ורישוי בנייה, שלטון מקומי, אוכלוסייה והגירה וכן בנושאים אחרים הנמצאים בתחומי הפעולה של שר הפנים, לרבות קביעת מדיניות, אישור וקידום רפורמות ושינויים מבניים. בין היתר היא מאשרת תוכניות מתאר ארציות ותוכניות לתשתיות לאומיות. תפקיד הותמ"ל לתכנן תוכניות רחבות היקף בהליך מקוצר.
1 צפייה בגלריה
קריית שמונה קרית שמונה
קריית שמונה קרית שמונה
תוכנית ראשונה במסלול מהיר. קריית שמונה
(צילום: אפי שריר)
קידום תוכנית מעודפת לדיור כולל שלושה שלבים עיקריים: שלב ההכנה שכולל הכרזה על מתחם מועדף לדיור ועוסק בגיבוש התוכנית; השלב הסטטוטורי, שכולל את קידום התוכנית במוסדות התכנון, הפקדתה להתנגדויות הציבור ועוד; והשלב שלאחר אישור התוכנית, הכולל מעקב אחר מימושה, לרבות מתן היתר בנייה.
מתחם קריית שמונה - הרחבה דרומית משתרע על שטח של כ-1,702 דונם ומצוי ברובו בתחום השיפוט של המועצה האזורית גליל עליון, ובחלקו בדרום העיר קריית שמונה. הוא מציע תכנון של 2,000 דירות, לצד הרחבת אזור התעשייה הקיים. במתחם אף יתוכנן מרכז תחבורה בסביבת תחנת רכבת שעתידה להיבנות בעיר, וזאת בהתאם לעקרונות מסמך המדיניות של קריית שמונה, שקובע כי יש לפתח מוקד עירוני ושכונת מגורים בסביבת תחנת רכבת, לצד פיתוח והתחדשות אזור התעשייה.
מתחם אופקים - דרום מערב משתרע על שטח של כ-7,347 דונם וכלול בתחום השיפוט של המועצה האזורית מרחבים. הוא מציע תכנון רחב היקף של כ-10,000 יחידות דיור, לצד פיתוח עירוני של אזורי מסחר, תעסוקה ושטחים פתוחים. מהוועדה נמסר כי תכנון המתחם יאפשר חיבור והמשכיות למרקם העירוני הקיים, תוך מתן מענה להגדלת היצע הדיור בעיר. מדובר בקרקעות שישווקו על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).
מתחמים אלה מצטרפים למתחמי בנייה שהוכרזו לאחרונה כי יקודמו בהליך מהיר בשדרות, נתיבות ואשקלון. כך למשל, בסוף נובמבר אישרה הותמ"ל תוכנית התחדשות עירונית במתחם עולי הגרדום באשקלון, המוסיפה מאות יחידות דיור ממוגנות בעיר. התוכנית, ששטחה כ-44 דונם, ממוקמת בסמוך לכניסה הדרומית לאשקלון וכוללת 792 דירות חדשות. התוכנית היא חלק מפיילוט של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, במסגרתו יינתן תקצוב משלים לתוכניות פינוי בינוי לצורך זירוז תהליך המימוש בפריפריה.
בנתיבות מדובר במתחם שהוכרז במאי אשתקד ומאפשר הרחבה של העיר בצפון ובדרום-מערב, המציע תכנון של כ-15 אלף יחידות דיור בשכונות מגורים חדשות, לצד פיתוח אזור תעשייה ותעסוקה ומתן פתרונות תחבורתיים. בשדרות מדובר בשני מתחמי בנייה שהוכרזו ביולי 2022 אשר יקודמו בהליך מהיר: המתחם הצפוני מציע הקמה של כ-1,200 יחידות דיור והמתחם הדרום-מערבי מציע הקמה של כ-5,500 יחידות דיור, תוך פיתוח המרחב העירוני שבסביבת תחנת הרכבת.
השר ארבל אמר ל-ynet: "דוקא היום, בעוד העיר קריית שמונה מפונה, ממשלת ישראל מאשרת תכנון מהיר לאלפי יחידות דיור בה ובעיר אופקים, אשר יביאו פתרונות דיור בר השגה, בין היתר לחיילי צה"ל שנלחמים בגבורה בצפון ובדרום. אנחנו כאן כדי להישאר".
גולדקנופף הוסיף: "הבאתי לאישור יחד עם שר הפנים הצעת החלטה להקמתן של שתי שכונות חדשות באופקים ובקריית שמונה. בשכונות, שמקודמות על ידי רמ"י, ייבנו 12 אלף יחידות דיור, בין היתר לטובת זוגות צעירים, מה שיתרום לחיזוק הדרום והצפון ולפיתוח הפריפריה. אנו ממשיכים לבנות בכל חלקי הארץ, לטובת כלל אזרחי ישראל".
פורסם לראשונה: 08:27, 11.12.23