1 צפייה בגלריה
הומלס
הומלס
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לשכת ההוצאה לפועל בתל אביב סגרה לאחרונה את כל התיקים שנפתחו נגד חייב חסר בית, והצטברו לאורך יותר משני עשורים לחובות של כ-310 אלף שקל. הרשמת חן לוי עמדה על נסיבות חייו הקשות וציינה שהמקרה מעלה שאלות מהותיות בדבר פגיעה בזכויות אדם, הזכות לכבוד, לחירות ולהליך הוגן.
לחייב אוחדו שמונה תיקים לאחר שהגיש בקשה באמצעות הסיוע המשפטי לבטל את צווי עיכוב היציאה שהוצאו נגדו והפחתת ריביות. שישה תיקים הינם תיקי מגה קמעונאות, תיק אחד של המשביר הישן ותיק נוסף של נושה פרטי.
מדובר בבן 49, אזרח פורטוגל, שבגיל 5 התייתם מאמו ועבר לארץ עם אביו לאחר שזה התחתן עם ישראלית. בגיל 14 הוא עזב עם אחיו את הבית ונאלץ לשרוד בכוחות עצמו. הוא התגייס לצבא אך תקופת שירותו קוצרה עקב אי התאמה למערכת. לקראת גיל 23 עזב את הארץ לפורטוגל ולארה"ב, שם נולדה ביתו.
ב-2011, עקב בריאותו של אביו, הוא חזר לארץ ומאז לא יכול היה לעזוב עקב ההגבלות וצווי עיכוב היציאה מן הארץ. מעמדו כאן, שניתן לו מטעמים הומניטריים, פקע ולמעשה כיום אין לו כל מעמד בארץ – לא אזרח ולא תושב. אין לו זכויות, הוא אינו זכאי לקצבאות, לא יכול לפעול לפתיחת הליך חדלות פירעון, ולמעלה מכך – לא יכול לעבוד שכן העסקתו הינה בניגוד להוראות הדין.
עו"ד יפית לבוןעו"ד יפית לבון
"החייב במעמד מוחלש, ללא סיוע, למעשה 'כלוא' בארץ, חי באוהל בים ובחורף במערה בים, נעזר בחבריו ובחסדי אנשים לשם מזון ואוכל ואוסף בקבוקים בים על מנת לקבל את הפיקדון לשם קיום מינימלי", כתבה הרשמת. היא הוסיפה שהוא לא ידע כיצד לפנות לרשויות, כיצד להשיב את מעמדו ולמעשה כל ניסיון שלו לפעול מול גופים לשם בחינת אפשרויותיו (טיפול בחובות, מעמדו, קצבאות) נחל כישלון. "לחייב אין כסף, אין בית, אין נכסים, אין עבודה ואין מעמד בארץ", כתבה.
הרשמת הבהירה שככלל, להוצאה לפועל אין סמכות לדון בטענות הנוגעות לעצם קיומו של חוב ואין אפשרות לתת הפטר. ואולם, בתיקי החייב עולות שאלות מהותיות בדבר פגיעה בזכויות אדם, הזכות לכבוד, לחירותו והזכות להליך הוגן. היא ציינה שבאת כוח הנושים, שמייצגת בשבעה מתוך שמונה תיקים, הותירה את ההחלטה לשיקול דעת לשכת ההוצאה לפועל. בנסיבות אלה סגרה הרשמת את התיקים וביטלה את ההליכים מכוחם.
ביחס לתיק הנוסף (של הנושה הפרטי) כתבה שמדובר בתיק משנת 2000 שבו החוב במקור עמד על 1,802 שקל (וכיום כ-18 אלף שקל), ומאז 2017 לא נעשו בו פעולות. הרשמת סגרה תיק זה בשל חוסר מעש מתמשך.
"תיק זה הינו מקרה מדאיג, אשר מלמד על חשיבות הסיוע המשפטי של חייבים שידם אינה משגת", כתבה. "החייב לא פגש את בתו במשך כ-13 שנים... החלטה דנן, לא תרפא את העוול שנגרם לחייב משך השנים, אך ייתכן כי עתידו בארץ מוצאו תאפשר לו לשוב למעגל העבודה, להיפגש עם משפחתו ועם ביתו ולרפא את השנים הבאות".
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החייב: עוה"ד דקלה צרפתי דלג'ו, ליאת מייזלס ונופר הדר-שיינפלד ממחוז מרכז של הסיוע המשפטי • עו"ד יפית לבון עוסקת בהוצאה לפועל • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין