שר הכלכלה ניר ברקת הציג הבוקר (שני) שוב, הפעם בפני ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן, את הרפורמה שמטרתה לבטל את התקינה הישראלית לטובת התקינה הארופאית - "מה שטוב לאירופה טוב לישראל".
היו"ר ביטן ביקש לדעת כיצד מבטיחים שהחיסכון לא יישאר רק בכיס של היבואנים ויתגלגל גם לצרכן, וברקת השיב כי "התחרות היא זו שתעשה את זה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet

2 צפייה בגלריה
דוד ביטן, ניר ברקת
דוד ביטן, ניר ברקת
דוד ביטן, ניר ברקת
(צילומים: נחום סגל, שאול גולן)
היו"ר ביטן הדגיש גם את הצורך בפתרונות מידיים ליוקר המחייה ולא רק ברפורמות ארוכות טווח. על תוכניתו של ברקת "לפרק את המונופולים" אמר ביטן: "שטרום הבטיח לפרק את הבנקים ועבר כבר עשור ושום דבר לא זז. אנחנו רוצים פעולות מידיות". השר ברקת השיב, כי הרחבת השימוש בתקינה אירופאית היא מה שיעשה את ההבדל. באשר לזכות הציבור לדעת מי עושק אותו אמר השר: "הציבור ישפוט את התנהלות המונופולים, ואם לא יהיו מונופולים אז החוק מייתר את עצמו".

הקרב על המדבקות האדומות

במקביל ממשיך להתברר כי משרד הכלכלה, במסגרת רפורמה היבוא של ברקת, מנסה להתנער מרפורמת המדבקות האדומות של שר הבריאות לשעבר ליצמן, שלטובת בריאות הציבור דרשה סימון בולט בחזית מוצרים עתירי שומן סוכר ומלח.
2 צפייה בגלריה
המדבקות האדומות
המדבקות האדומות
המדבקות האדומות
(צילום: אוראל כהן)
האלטרנטיבה שמציעים במשרד היא שיטת "נוטרישן סקור" (דירוג תזונתי) מדרג מזונות לפי חמישה צבעים: מירוק לאדום על ידי שכלול ניקוד של כל הרכיבים התזונתיים שהמוצר מכיל. שלא כמו בישראל בו המדבקה בולטת בחזית המוצר, באירופה הדירוג נמצא בחלק האחורי ופחות בולט ובניגוד לשיטה הישראלית היא וולנטרית. כלומר משרד הכלכלה לא יכול להבטיח כי אכן כל המוצרים המיובאים מארופה משתמשים בשיטה. בצרפת ובלגיה אימצו אותה במלואה, בספרד רשות הבריאות אימצה את השיטה אבל לא עיגנה אותה בחוק. בפורטוגל, סלובניה ואוסטריה השיטה וולנטרית.
במשרד הבריאות מתנגדים ליוזמה ומנגד, דודי מנביץ, יו"ר איגוד המזון, טוען: "אי-אפשר יהיה לחייב יצרנים ישראלים להמשיך למכור מוצרים עם מדבקות ולתת ליבואנים לעבוד לפי שיטה אחרת. זאת אכיפה בררנית שלא תעמוד בבג"ץ. אם הצעת החוק של ברקת תעבור יהיו חייבים לפטור את היצרן הישראלי מחובת סימון המדבקות".
מנכ"ל משרד הכלכלה, אמנון מרחב, אמר ל-ynet ול"ממון": "משרד הכלכלה בעד סימון ערכים תזונתיים, אבל הוויכוח הוא על השיטה. באירופה יש רגולציות מאוד מתקדמות בנושא סימון ערכים. יהיה שיח בין המשרדים על הנושא וככל שיווצרו מחלוקות - זה יגיע להחלטת ראש הממשלה. אם אף אחד לא יוותר, נישאר עם יוקר המחיה. לא ראיתי שאירופאים מתים מעודף שומן יותר מישראלים".