כשפרויקט נדל"ן יוקרתי ברובע סלמנקה במדריד הושק לפני מספר חודשים, יותר מחצי מהדירות בו נחטפו על ידי אנשי עסקים עשירים ממקסיקו. הפרויקט, עם 25 דירות בשווי ממוצע של 3 מיליון אירו כל אחת, מהווה דוגמה לנוכחות של אזרחי אמריקה הלטינית בבירה הספרדית.
מאז שנת 2020, מקסיקנים שילמו יותר מ-700 מיליון אירו על נכסי נדל"ן בספרד, לפי נתוני הממשלה. הם משקיעים בערים הגדולות, קונים את הבית השני או השלישי שלהם (לצד בתים במקסיקו) וכך משקיעים את חסכונותיהם.
בין מחפשי הנכסים ניתן למצוא בנוסף למקסיקנים ופרואנים גם ארגנטינים וקולומביאנים. המשקיעים נהנים ממה שמכונה "ויזת זהב", שמזרזת אישורי שהייה לזרים שמוציאים לפחות חצי מיליון אירו על נדל"ן. בניגוד למדינות אחרות באירופה שהפסיקו עם הליך "ויזת הזהב" לזרים, בספרד, נכון לעכשיו, החליטו להמשיך עם ההליך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
רחוב במדריד
רחוב במדריד
מדריד
(צילום: shutterstock)
"מדריד הפכה למיאמי החדשה", אמר לסוכנות הידיעות בלומברג, חוסה מנואל אורטגה, בנקאי השקעות לשעבר, שמייעץ כעת לזרים בנושאי נדל"ן ובנקאות פרטית בספרד.
בעקבות השינויים הפוליטיים המשמעותיים במדינות הגדולות באמריקה הלטינית בשנים האחרונות, הרבה מאוד עשירים מעבירים את הכספים שלהם למקומות אחרים ברחבי הגלובוס. לא פחות מ-137 מיליארד דולר הועברו מחמש הכלכלות הגדולות באמריקה הלטינית (ברזיל, מקסיקו, ארגנטינה, קולומביה וצ'ילה) ב-2022. מדובר ב-41% יותר מהסכום ב-2021, והכי הרבה מאז 2010, על פי בלומברג. בזמן שהרבה מהכסף הזה נחת במיאמי, הקרבה התרבותית והלשונית לספרד, הנחיתו אותו גם שם.
הכסף הלטיני הרב שנכנס למדריד שינה את העיר. הוא גרם למחירי נכסי היוקרה לזנק ב-6% בשנה שעברה, יותר מאשר ברוב בירות אירופה הגדולות, כך לפי חברת הייעוץ הנדל"ני נייט פרנק. כמו כן, מסעדות יוקרה צומחות ברובע סלמנקה המפואר בקצב מסחרר, והן כמעט תמיד מלאות. הזמנת שולחנות מתחילה כבר בשעה 20:00, מה שלא קרה מעולם בעיר בה המטבחים היו נפתחים בדרך כלל לא לפני השעה 21:00, וכשארוחות צהריים מוגשות בין 15:30-14:00. המקומיים צריכים להתרגל לשינויים החדשים, כמו למשל הגבלת זמן בשולחן במסעדה, משהו שנפוץ אולי במדינות אחרות, אבל לא בספרד, שם זה בתרבות לשבת זמן רב לאכול, וגם לשוחח לאחר מכן.
"הזרים הביאו איתם שינוי בזמני ארוחות הצהריים והערב, כאשר מקומיים רבים מסיימים ארוחת צהריים בקושי שעה לפני שהזרים כבר נכנסים לארוחת הערב", סיפר גונסאלו טורס, מבקר אוכל ממדריד.

מתחרה בפריז וברלין

לא רק הנדל"ן והאוכל השתנה מאז כניסת העשירים הלטיניים למדריד: בשנתיים האחרונות נפתחו בבירה שני סניפים של BBVA, בנק ההלוואות השני בגודלו בספרד, ואחד המשמעותיים במקסיקו, כאשר גם לבנק המתחרה Banco Santander SA יש נוכחות משמעותית. הפתיחה של מלון Four Seasons במדריד, לצד הפתיחה מחדש של Villa Magan, שניהם בבעלות חברה מקסיקנית, נתנו גם הם דחיפה. לבתי ספר לעסקים בספרד, שנחשבים לאיכותיים מאוד, מגיעים יותר ויותר ילדים ממשפחות לטיניות עשירות.
"מדריד הפכה ליעד ברור עבור אנשים מאמריקה הלטינית, מגמה שהואצה מאז מגפת הקורונה", אמר ויקטור מטרנס, אחד המנהלים הבכירים בבנק Banco Santander. "בהתחלה הם מגיעים כתיירים כדי לבחון את השטח, ואז הם מפתחים תיאבון לנדל"ן. עכשיו הם מחפשים גם הזדמנויות עסקיות". קרלוס סלים, האיש העשיר ביותר באמריקה הלטינית, מחזיק במניות משמעותיות בחברות נדל"ן ספרדיות. קרלוס פרננדס גונזאלס, שעשה את הונו בתעשיית הבירה המקסיקנית, הוא בעל המניות השני בגודלו באחת ממפעילות הנדל"ן המסחרי הגדולות בספרד, ומתגורר במדינה כבר כמה שנים.
2 צפייה בגלריה
קרלוס סלים בפגישה עם שמעון פרס ב-2013. גם האיש העשיר באמריקה הלטינית מושקע בספרד
קרלוס סלים בפגישה עם שמעון פרס ב-2013. גם האיש העשיר באמריקה הלטינית מושקע בספרד
קרלוס סלים בפגישה עם שמעון פרס ב-2013. גם האיש העשיר באמריקה הלטינית מושקע בספרד
(צילום: דוברות בית הנשיא)
"לקוחות התחילו להגיע, ראו את מדריד ואז אמרו 'אנחנו יכולים להחזיק כאת בית'", ציין האמפרי ווייט, מנהל הסניף של חברת ייעוץ הנדל"ן נייט פרנק. הוא גם סיפר כי אחוזי הפשיעה הנמוכים במדריד מהווים פיתוי נוסף עבור העשירים הלטיניים, שיכולים להסתובב ללא אבטחה, דבר שלא יכול לקרות במדינות האם שלהם.
לסיכום, מדריד מתחילה לאט לאט להתחרות עם ערי בירה כמו פריז וברלין על יוקרה, אבל עדיין עם מחירי "מציאה". כך למשל, מיליון דולר יכולים לקנות 106 מ"ר, בזמן שאותו סכום יאפשר קנייה של 70 מ"ר בברלין ו-43 מ"ר בפריז.