1 צפייה בגלריה
פועל פועלים תאונת עבודה תאונות אילוס אילוסטרציה
פועל פועלים תאונת עבודה תאונות אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט המחוזי בחיפה פסק לאחרונה פיצויים של כ-1.8 מיליון שקל לפועל בן 31 שנפצע בגבו ונותר נוכה לאחר שנפל מקומה שנייה בפרויקט בנייה של חברת "אחים פתחי" ביישוב חריש, לאחר שמעקה קרס. השופטת רבקה איזנברג קבעה שהאחריות העיקרית לתאונת העבודה היא של קבלן המשנה שהיה המעסיק הישיר שלו.
התאונה התרחשה באוקטובר 2016, ביום הראשון של הפועל בעבודתו. הוא נשלח על ידי קבלן אלומיניום שנשכר לסייע לקבלן המשנה, "ש.ל.ב (ח.מ.) אלומיניום", שאותו שכרה חברת הבנייה לבצע הרכבות אלומיניום ומשקופים.
הפועל ועובד נוסף ניסו להעביר לקומה השנייה משקוף שהועלה על ידי רכב טלסקופ. כדי לבצע את ההעברה הפועל הניח את הרגל על מעקה עץ שהקיף את המרפסת אבל לפתע הוא התפרק וקרס, והפועל נפל. כתוצאה מהתאונה הוא אובחן עם פציעות גב וצוואר, עבר שני ניתוחים ושיקום. הוא נשאר עד היום עם נכויות נפשיות, נוירולוגיות ואורתופדיות משמעותיות.
בתביעה שהגיש נגד המעסיק שלו (קבלן המשנה), נגד הקבלן הראשי ונגד חברות הביטוח "מגדל" ו"מנורה", הוא טען לרשלנות ולהפרת חוקי הבטיחות בעבודה. לדבריו לא סופקו לו אמצעי בטיחות, לא נבנה פיגום ראוי, הוא לא עבר הדרכה ונאלץ לבצע את העבודה בשיטה מסוכנת.
המעסיק טענו מנגד שמדובר בתאונת דרכים, כך שהאחריות היא של חברת הביטוח של רכב הטלסקופ. כמו כן הם ניסו להטיל את האחריות האחד על השני ועל התובע עצמו, שלטענתם לא ביצע את העבודה כפי שהתבקש.
אבל השופטת רבקה איזנברג דחתה את טענותיהם וקבעה שלא מדובר בתאונת דרכים משום שהיא אירעה אחרי שהמשקוף הוסר מהטלסקופ. היא הטילה את האחריות על כל המעורבים באחוזים שונים: נקבע כי האחריות העיקרית (65%) מוטלת על המעסיק, שלא הנחה את התובע כיצד לבצע את העבודה בבטחה ולא דאג לספק אמצעי זהירות או לוודא שבמקום יש מעקות בטיחותיים.
עו"ד צחית עופרעו"ד צחית עופרסמדר כפרי
25% אחוז מהאחריות הוטלו על הקבלן הראשי, שלא מילא אחר חוקי הבטיחות בעבודה. בין היתר הוא לא דאג שיותקן מעקה יציב ובטוח סביב המרפסת, לא הזהיר את התובע מפני העבודה המסוכנת, לא דאג להדרכה נאותה ולציוד מגן.
אחריות נמוכה יותר (10%) הטילה השופטת על קבלן האלומיניום שהתקשר עם המעסיק של התובע. היא קבעה כי גם היא הייתה אמורה לוודא שהמעקה עליו עומדים העובדים בטוח ויציב ושהעברת המשקופים תתבצע בשיטה בטוחה אחרי הדרכה.
היא סירבה להטיל אשמה כלשהי על התובע. נקבע כי הטענה של הנתבעים שלפיה אף אחד לא ביקש ממנו לעלות למרפסת או להניח רגל על המעקה, "הינה היתממות אשר באה לכסות על העדר נהלי עבודה והנחיות ברורות לביצוע העבודה".
אחרי בחינת הנזקים שנגרמו לתובע והפחתת תגמולי הביטוח הלאומי שמגיעים לו השופטת פסקה לו פיצויים של כ-1.5 מיליון שקל, בתוספת הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין של כ-300 אלף שקל. את הפיצויים תשלם חברת "מגדל" שביטחה את כל המעורבים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד צחית עופר עוסקת בנזיקין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין