בנק ישראל הודיע היום (ג') על תכנית לשיפור מקורות האשראי לעסקים קטנים. במסגרת תכנית זו יעמיד בנק ישראל לבנקים מקורות בהיקף של עד 10 מיליארד שקל למתן הלוואות לעסקים קטנים וזעירים שנפגעו במשבר.
במסגרת התכנית בנק ישראל יעמיד לבנקים את המימון בריבית של ריבית בנק ישראל פחות 1.5%, קרי 3.25%. הבנקים יוכלו להעמיד את המקורות הללו כאשראי לעסקים קטנים וזעירים שמחזור המכירות שלהם ירד ב-25% לפחות, ובתנאי שהריבית הממוצעת בהלוואות תעמוד על ריבית הפריים, קרי על 6.25%. נציין כי ריבית של 6.25% אינה ריבית נמוכה באופן עקרוני, אולם ביחס לרמת הריבית במשק ולעלייה ברמת הסיכון זו ריבית סבירה, בוודאי אל מול האלטרנטיבות הקיימות היום לעסקים קטנים. התכנית תופעל עד לינואר 24, ויינתנו בה הלוואות לתקופה של עד שנתיים.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים. המחשה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תכנית דומה הפעיל בנק ישראל גם בתקופת הקורונה, אלא שאז רמת הריבית במשק הייתה נמוכה באופן משמעותי, וכך גם הריבית שהייתה אז בהלוואות, וכלי זה היה אפקטיבי.

קרן הלוואות בערבות מדינה

בתוך כך, אתמול הודיע משרד האוצר כי הוקמה קרן הלוואות בערבות מדינה למגזר העסקי. כיום יש כבר קרנות להלוואות בערבות מדינה, אולם בעקבות המלחמה נפתחו שני מסלולים חדשים (אחד לעסקים קטנים ובינוניים ואחד לעסקים גדולים) שיעניקו הלוואות בהיקף של 10 מיליארד שקל. לצורך כך מעמידה המדינה ערבות של 1.2 מיליארד שקל.
הריבית הממוצעת בהלוואות לעסקים הקטנים והבינוניים תעמוד על ריבית הפריים פלוס 1.5%. זו גם הריבית שהייתה בקרן שהוקמה בזמן הקורונה, אלא שאז מדובר היה בריבית של 3.1%, ואילו כיום בעקבות עליית הריבית זו ריבית גבוהה של 7.75%, כך שעסק צריך לחשוב היטב האם נכון לו לקחת הלוואה בריבית שכזו.
את ההלוואות יעמידו 11 גופי אשראי, בהם שבעה בנקים, שלוש חברות כרטיסי האשראי וגופי האשראי החוץ בנקאי גמא ו-BTB.
במסלול הראשון המיועד לעסקים קטנים ובינוניים בעלי מחזור מכירות של עד 100 מיליון שקל, יינתנו הלוואות בהיקף של עד 8 מיליארד שקל. העסק יצטרך להעמיד בטחונות בהיקף של עד 5% מההלוואה (לעומת עד 15% בהלוואות בערבות מדינה הרגילות), ולקבל הלוואה של עד חצי מיליון שקל או 8% מהמכירות (הגבוה מביניהם).
במסלול השני שיכלול 2 מיליארד שקל, יינתנו הלוואות לעסקים גדולים בעלי מחזור מכירות של עד חצי מיליארד שקל. כאן היקף ההלוואה המקסימלי הוא 32 מיליון שקל או 8% מהמכירות, הנמוך מביניהם, והביטחונות יעמדו על עד 10% מגובה ההלוואות. בשני המסלולים ההלוואות הן לתקופה של עד 5 שנים, כאשר ניתן לבקש דחיית תשלומים לתקופה של 3-12 חודשים.
באגף החשכ"ל מעריכים שעל אף הריבית הגבוהה יהיה ביקוש להלוואות, והם ערוכים להרחיב את היקף הקרן בהתאם לצורך. עוד מציינים גורמים בחשכ"ל כי אמנם הריבית בהלוואה אינה נמוכה, אבל מדובר בריבית אטרקטיבית לעומת הריבית שעסקים היו מקבלים היום אם היו נוטלים הלוואה בשוק החופשי.