1 צפייה בגלריה
משפחה
משפחה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב דחה לאחרונה בקשה של בני זוג גברים, שהביאו לעולם ילדה בפונדקאות, לערוך לה בדיקה גנטית "עיוורת", שתאשר את הקשר הביולוגי בינה לבין מי מהם - אבל מבלי לחשוף מי בדיוק. בניגוד לעמדתם קבע השופט ליאור ברינגר כי זכותה של הילדה לדעת את כל הפרטים על נסיבות חייה.
בני הזוג כבר עברו הליך פונדקאות בעבר, וממנו נולד בנם הבכור. בהליך פונדקאות נוסף עם אותה אם נולדה הבת שעבורה הוגשה הבקשה במסגרת הליך ההכרה הרשמי בהם כהורים. לטענת בני הזוג, הם יודעים ממי נלקח הזרע לצורך הליך ההפריה אך מעדיפים להסתיר מידע זה מהילדה כדי שהיא תכיר בשניהם כהוריה, ולשיטתם - זוהי טובתה. הם הוסיפו שאינם סומכים על המדינה שתשמור על המידע בדיסקרטיות. מנגד טענה המדינה כי זכותה של הילדה לדעת מי הוריה ולא ניתן להסתיר זאת ממנה.
השופט ליאור ברינגר הסביר שלצורך הצהרה על הורות יש לוודא שני דברים: האחד, קשר גנטי בין אחד המבקשים לבין הילדה. השני: קשר זוגי בין המבקשים שקדם להולדת הילדה מתוך רצון להיות הוריה.
הוא ציין כי במקרה זה בני הזוג כבר מגדלים את בנם הבכור שנולד בהליך פונדקאות זהה באותה מדינה ועם אותה פונדקאית. במצב זה, עקרונית, אין מניעה להוכיח קשר זוגי ותכנון הורות משותפת על סמך זיקה גנטית של הילדה לאחד מהם, גם מבלי לנקוט בהכרח בשמו.
למרות זאת, הוא דחה את הבקשה. הוא הסביר שאינו מקבל את נימוקי ההורים, שיודעים לטענתם מי האב הגנטי אך חוששים שפרטיותם תיפגע. הוא הדגיש כי ההליך מתנהל בדלתיים סגורות כך שהפרטים שלהם לא יהיו גלויים לציבור.
גם טענתם כי טובת הילדה לא לדעת מי אביה הביולוגי נדחתה. השופט קיבל את עמדת המדינה שטענה כי זכותה של הילדה לדעת מי הוריה, מה הקשר שלה עם כל אחד מהם, כיצד נוצרה ושאר נסיבות חייה. בהקשר זה ציין שכל המחקרים העוסקים בהורות ממליצים לומר לילד את האמת, והביא כדוגמה מקרי אימוץ שבהם ההמלצה המקצועית היא לספר לילד את האמת.
הוא הוסיף כי בתיקי אימוץ ניתן לראות עד כמה עז רצונם של המאומצים לדעת מי הוריהם הגנטיים אפילו אם הם נמצאים בארץ רחוקה ונידחת. מעבר לזה, הדגיש, למידע הגנטי יש חשיבות גם לצורך טיפולים רפואיים שייתכן שהילדה תצטרך לעבור בעתיד.
לדברי השופט, ידיעת הקשר הגנטי לא אמורה לפגוע במערכת היחסים של הקטינה עם מי מהוריה: "ככל שההורה ייטיב לטפל בקטינה וימלא את חובותיו כלפיה, ככל שירעיף עליה אהבה ויפעל לחינוכה וליצירת קשר קרוב ועמוק עמה, כך גדלים סיכוייו של ההורה, גנטי או לא, לקבל אהבה אין סופית מהקטינה". הוא הורה לצדדים להגיש פסיקתה מתאימה על מנת שניתן יהיה לאשר את ביצוע הבדיקה הגנטית במתכונת שאושרה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשים: עו"ד איריס שינפלד • ב"כ המדינה: עו"ד אורלי לוי מנצור • עו"ד אילן גבע עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין