רוחות המלחמה משפיעות גם על המסחר בבורסות
(צילום: נויל האריס)

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בירידות שערים חדות, בעקבות הטלטלה בשווקים בסוף השבוע ובצל רוחות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בנעילה: ת"א 35 ירד ב-3% ות"א 125 ב-3.2%.
הבורסה בארה"ב ירדה בסופ"ש בשיעור חד, ומאידך מחיר הנפט המשיך לזנק, ואם המגמה תימשך מחיר הבנזין בישראל בעוד שבועיים וחצי, לצד העלייה המתמשכת בשער הדולר, עלול לחצות את רף שבעה השקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בסוף השבוע נרשמה ירידה של 2.8% בנאסד"ק, מדד s&p צנח ב-1.9% והדאו ג'ונס ירד ב-1.4%. זאת לאחר שירידות שערים נרשמו קודם לכן גם באירופה ובמזרח הרחוק. הסיבה לירידות השערים נעוצה בעיקר בסכנת המלחמה הגוברת בגבול רוסיה-אוקראינה, שגרמה כבר לשליחת כוחות אמריקניים לאירופה, וכן בשל דעיכה איטית יותר מהתחזיות של התפשטות נגיף האומיקרון בעולם, לצד ידיעות על זיהוי זן חדש וחשש מגל נוסף. מדד הפחד בבורסה בארה"ב זינק בסוף השבוע ב-17.5%.
1 צפייה בגלריה
הבורסה בת"א
הבורסה בת"א
הבורסה בת"א
(צילום: shutterstock)
בבורסה בארה"ב ירדו מניות טסלה ביום שישי בכ-5% ואינטל ירדה ב-2.5%. מניית טבע איבדה 3.2%. בשל החשש ממלחמה עלו מניות הקשורות בתעשיית הצבא: לוקהיד מרטין עלתה בכ-3%, ונורתרופ גרומן עלתה בכ-4.5%. מניות חברות התעופה, שהתאוששו רק לאחרונה, נפלו שוב: חברות אמריקן אריליינס, דלתא וחברות אחרות ירדו ב-4%-5%.
במקביל, בשל סכנת המלחמה והחזרה ההדרגתית לשגרה רבה יותר במשקים בעולם בשבועות האחרונים, עלה מחיר חבית נפט בסוף השבוע לכ-94-95 דולר, ב-22-23 דולר יותר מאשר לפני חודשיים, עלייה גבוהה שלא נרשמה כבר מזמן במחיר הנפט, בשיעור של יותר מ-30% תוך תקופה קצרה.
הערכות ראשונות נשמעו בסוף השבוע על ידי המומחים בשווקים, שהבנק המרכזי של ארה"ב, הפד, עשוי להפתיע באמצע החודש הבא ולהעלות בבת אחת את הריבית בחצי אחוז, ל-0.5%-0.75%, ולא להסתפק על פי התחזיות הקודמות בעלייה של רבע אחוז ל-0.25%-0.5% בלבד. עלייה כזאת צפויה להוביל גם את בנק ישראל להעלות את הריבית מ-0.1% ל-0.25% כבר בחודש אפריל או במאי.
באסיה נרשמו בסוף השבוע ירידות שערים קלות. הבורסה בשנחאי ירדה ב-0.7% והבורסה בהוג קונג ירדה ב-0.3%.
לאחר שנודע שהאינפלציה בארה"ב עלתה כבר לרמה השנתית הגבוהה מזה 40 שנה, 7.5%, פורסם ביום שישי מדד המחירים גם בגרמניה ומתברר שהאינפלציה שם הולכת וגדלה. רק בחודש ינואר עלו המחירים ב-0.9% ובסך הכל הקצב השנתי עומד על שיא מזה שני עשורים, כ-5%. המדינה עם האינפלציה המתונה ביותר באירופה כעת היא שווייץ, שבה דווח בסוף השבוע, כי המחירים עלו בינואר רק ב-0.2% והקצב השני נמוך, רק 1.6%. יחד עם זאת שווייץ נחשבת למדינה עם המחירים מהיקרים באירופה.
בישראל עלה שערו היציג של הדולר ביום שישי ל-3.2350 שקל, הגבוה ביותר בתקופה האחרונה. האירו עלה ל-3.6845 שקל, ושניהם נסחרים סביב רמה זאת עם פתיחת השבוע. עליית שערי המטבעות הזרים מסייעת בימים האחרונים לתעשיינים וליצואנים בישראל לקבל יותר שקלים על היצוא שלהם, אך עליית השערים עלולה לייקר בקרוב מחירים של מוצרים מיובאים ו"לתרום" לגל ההתייקרויות במשק.
פורסם לראשונה: 07:13, 13.02.22