נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע למנהיגי נאט"ו ומנהיגי אירופה כי וושינגטון מעריכה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לפלוש לאוקראינה בימים הקרובים. כך אמרו אמש מקורות דיפלומטיים ל"גרדיאן" הבריטי. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן לא אישר את הדיווח ואמר כי הוא לא יודע אם פוטין אכן הורה לצבאו לפלוש לאוקראינה, אבל טען שרוסיה צברה מספיק כוחות כדי לפלוש בכל רגע. פוטין וביידן, כך אישרו הקרמלין והבית הלבן, ישוחחו היום (שבת). כמו כן צפויה ארה"ב להודיע היום על פינוי השגרירות בקייב.
7 צפייה בגלריה
ישוחחו היום. פוטין וביידן
ישוחחו היום. פוטין וביידן
ישוחחו היום. פוטין וביידן
(צילום: רויטרס, AP, gettyimages)
ביידן שוחח אמש עם מנהיגי בריטניה, קנדה, צרפת, גרמניה, פולין ורומניה. בשיחה השתתפו גם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. השיחה התקיימה אחרי שביידן נפגש בלילה שלפני כן עם יועציו, בצל חששות בקרב גורמים אמריקנים לפיהם המשבר מתקרב לנקודה קריטית.
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב סאליבן אמר אמש בתדרוך בבית הלבן כי ארה"ב מעריכה שמתקפה רוסית על אוקראינה תחל בהפצצות אוויריות. סאליבן קרא לכל האמריקנים שנמצאים באוקראינה לעזוב את שטח המדינה בשתי היממות הקרובות, מאחר שהוא צופה שהפעילות האווירית הרוסית תקשה על המראות של טיסות אזרחיות. "הסיכון גבוה מספיק והאיום מיידי מספיק. עכשיו זה הזמן לעזוב", אמר סאליבן. "אנחנו לא אומרים שפוטין החליט, אבל אנחנו אומרים שיש מספיק מקום לחשוש על-בסיס מה שאנחנו רואים על הקרקע ובהתבסס על מה שאנשי המודיעין אספו".
7 צפייה בגלריה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
צילומי לוויין חדשים: ריכוזי צבא רוסיה ליד הגבול עם אוקראינה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בדרכו לקמפ דייוויד, אתמול
(צילום: רויטרס)
אל קריאתו של סאליבן הצטרפו מדינות נוספות. ישראל הודיעה כי תפנה מאוקראינה את משפחות הדיפלומטים בקייב ופרסמה אזהרת מסע למדינה תוך קריאה לאזרחים הישראלים לשקול את שהותם שם. במקביל פרסמו גם בריטניה, יפן, לטביה, נורבגיה והולנד אזהרות מסע לאוקראינה - וקראו לאזרחיהן לעזוב את אוקראינה מיד. בריטניה גם הודיעה כי תצמצם את פעילות השגרירות שלה בקייב, אך היא תישאר פתוחה כרגע.
דיפלומט אירופי ששוחח עם ה"גרדיאן" אמר שארה"ב ביקשה לקיים את השיחה עם מנהיגי נאט"ו ואירופה כדי לשתף בהערכה שלפיה פוטין החליט לפלוש בימים הקרובים. העיתון הבריטי דיווח כי סוכנויות המודיעין של המערב מעריכות שהמטרה של הפלישה הרוסית תהיה לכתר את קייב - ולכפות באוקראינה החלפת שלטון.
לפנות בוקר אמרו גורמים אמריקנים רשמיים כי ארצות הברית צפויה לפנות את השגרירות בקייב בצל החששות מפלישה רוסית לאוקראינה. לדברי הגורמים שצוטטו בסוכנות הידיעות AP, מחלקת המדינה תודיע היום כי כל אנשי הצוות האמריקנים בשגרירות בקייב יידרשו לעזוב את המדינה. ממחלקת המדינה לא נמסרה תגובה רשמית על כך. עד כה הורתה מחלקת המדינה לבני המשפחות של עובדי השגרירות לעזוב, אך התירה לשיקול דעתם של אנשי הסגל עצמם אם להישאר. הגורמים אמרו כי ייתכן שכמה מהדיפלומטים יעברו לעבוד מגבול פולין-אוקראינה כדי לשמר נוכחות באזור.
בצל ההערכות שלפיהן רוסיה תפלוש בימים הקרובים, הפנטגון הודיע שארה"ב תשלח 3,000 חיילים נוספים לפולין. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הכוחות יגיעו לפולין בשבוע הבא מבסיס של הדיוויזיה המוטסת ה-82 שבסיסה בצפון קרוליינה - ולא ממדינה אחרת באירופה. לפי רויטרס, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין חתם על ההחלטה על שליחת החיילים בהוראת הנשיא ביידן.
סאליבן הוסיף אתמול בערב כי רוסיה מחפשת עילה שתצדיק את פלישתה לאוקראינה, והזהיר כי ייתכן שהיא מתכננת גם מבצע "דגל כוזב". דברי סאליבן מצטרפים להאשמה של ארה"ב בשבוע שעבר נגד רוסיה בתכנון ביום מתקפה של כוחות אוקראיניים באמצעות סרטוני תעמולה מפוברקים שמציגים מתקפה צבאית מצד קייב. בוושינגטון לא הציגו אז שום הוכחה שמגבה את הטענות שפורסמו על-ידי הפנטגון, ובמחלקת המדינה האמריקנית הסבירו זאת ב"צורך להגן על מקורות רגישים".
7 צפייה בגלריה
ארה"ב חיילים אמריקנים מגיעים למזרח אירופה שדה תעופה ב פולין
ארה"ב חיילים אמריקנים מגיעים למזרח אירופה שדה תעופה ב פולין
חיילים אמריקנים שהגיעו לפולין. עוד 3,000 בדרך
(צילום: Getty Images)
את הצהרותיה של ארה"ב, שכדברי סאליבן מבוססות גם על סוכנויות המודיעין במערב ובארה"ב, מאששים גם צילומי לוויין חדשים שפורסמו אתמול ושתועדו בימים רביעי וחמישי על-ידי חברה אמריקנית. לפי החברה, בצילומים נראים בין היתר חיילים, כלי רכב צבאיים ומטוסי קרב במערב רוסיה, בבלארוס ובחצי האי קרים שסיפחה רוסיה מאוקראינה ב-2014. רוסיה מצדה, יש לציין, טוענת שזכותה למקם את כוחותיה בכל מקום בשטחה.
רוסיה ריכזה בחודשים האחרונים יותר מ-140 אלף חיילים סמוך לגבולות אוקראינה, ובקייב ובמערב טוענים כי היא נערכת לפלוש למדינה, בתירוץ של רצונה להגן על המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה מפני הצבא האוקראיני. מוסקבה מכחישה זאת בתוקף. המערב סבור שרוסיה משתמשת באוקראינה כקלף מיקוח נגדו: מוסקבה העבירה לאחרונה לארה"ב רשימת דרישות ביטחוניות על רקע דאגתה מהתפשטות נאט"ו מזרחה, עד לסמוך לגבולות רוסיה. בין השאר היא דורשת בהן שלברית הצבאית המערבית הזו לא יצורפו עוד מדינות ממזרח היבשת, בכלל זה אוקראינה, ושכוחות נאט"ו יוסגו מכמה מדינות במזרח שבהן הם כבר נמצאים כעת. נאט"ו דוחה את הדרישות הללו על הסף, וחושדת שעל רקע זה עומדת רוסיה לתקוף באוקראינה.
אף שהמשבר האוקראיני החל מריכוזי הכוחות של רוסיה בגבולה היבשתי עם אוקראינה, ככל שחולפים הימים עוד ועוד זירות סביב אוקראינה מטרידות את הממשלה בקייב ואת המערב: ביום חמישי פתחה רוסיה בתמרונים צבאיים גדולים יחד עם צבא בלארוס בשטח בלארוס (שכנתה מצפון של אוקראינה), ובמקביל היא מקיימת גם תמרונים בים השחור. אוקראינה האשימה כי התמרונים האלה, הכוללים ספינות קרב, הם חלק מ"מלחמה היברידית" שמנהלת נגדה רוסיה, וכי הם הפכו את השיט בים השחור ובים אזוב לבלתי אפשרי.
פורסם לראשונה: 21:07, 11.02.22