1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בחיפה דחה לאחרונה ערעור שהגישו היועצת המשפטית לממשלה והמחלקה לשירותים חברתיים על החלטת בית משפט לנוער בחדרה להשיב קטינה לחזקת אמה, שהעסיקה אותה במכירת צמר גפן מתוק ברחוב בשעות הלילה. השופט סארי ג'יוסי ציין שהרווחה נקטה בצעדים דרסטיים ולא עשתה ניסיון משמעותי להושטת עזרה למשפחה.
ההחלטה להוציא את הילדה מביתה התקבלה ביוני. בעקבות הצו נלקחה הילדה ממשמורת אמה והועברה למרכז חירום של רשות הסעד. לא הוגשה בקשה להכריז על הילדה כקטינה נזקקת בהתאם לחוק הנוער, וכל ההליכים בעניינה התנהלו במסגרת בקשות לצווי ביניים בלבד.
הילדה הוצאה ממשמורת האם לאחר שנצפתה עומדת ברחוב ומוכרת ממתקים עד השעות המאוחרות של הלילה. שירותי הרווחה פנו לאם וביקשו שתפסיק להעסיק את הילדה לנוכח הסיכון הכרוך בכך, אך האם המשיכה בשלה.
מדובר במשפחה קשת יום ששרויה במצב כלכלי קשה. האם עובדת בעבודות מזדמנות, כולל מכירת סוכריות ברחוב. אביה של הילדה לא גר עם המשפחה, שמונה שישה ילדים, חמישה מהם קטינים.
ביולי 2023 הוארך צו הביניים לחודש נוסף. בתחילת אוגוסט התכנסה ועדת השמה מחוזית במשרד הרווחה והוחלט להפנות את הקטינה למסגרת נעולה, בעקבות התנגדות הקטינה לשתף פעולה עם צוות מרכז החירום. עובדת סוציאלי פנה לבית המשפט בבקשה נוספת להארכת צו הביניים בשלושה חודשים ולשינוי מקום החסות של הקטינה למסגרת נעולה. אך בית המשפט לנוער בחדרה דחה את הבקשה והורה להשיב את הילדה לביתה. הוא ציין כי לאחר שננקטו ההליכים, נראה שהאם מבינה את הפסול שבהעסקת הילדה והיא התחייבה מפורשות לא לחזור על כך.
עו"ד דורית בן אברהםעו"ד דורית בן אברהםQ elite beauty
היועצת המשפטית לממשלה והמחלקה לשירותים חברתיים ערערו על ההחלטה. לדבריהם, אמנם הקטינה הוצאה מביתה בעקבות השיטוט ברחובות והעיסוק ברוכלות, אך הבקשה להארכת הצו לא נעשתה על רקע עובדות אלה, אלא לאחר שהתגלה כי לקטינה בעיות התנהגות מורכבות וקשות אשר מסכנות אותה ואת האחרים.
השופט סארי ג'יוסי דחה את הערעור וציין את התרשמות האפוטרופא לדין שלפיה כל יום שחולף כשהקטינה מוחזקת הרחק מאמה גורם לה נזק וכי מדובר בילדה שלא מתאימה למעון נעול. הוא כתב שלרשות גורמי הרווחה עמד די והותר זמן כדי לגבש תוכנית טיפול עבור הילדה, וכי הוא לא השתכנע כי המשך שהותה במרכז חירום או במסגרת חוץ-ביתית אחרת משרתת את טובתה, נוכח הקשיים בהתאקלמות במקום שאינה מעוניינת לשהות בו.
הוא הדגיש כי ניכר שהאם הפנימה את חומרת מעשיה ולא תחזור על טעויות מהעבר. הוא הוסיף כי לא עלה בידי הרווחה להציג עבור הקטינה אלטרנטיבה טיפולית טובה, וחזרתה לחיק משפחתה בנסיבות אלה היא החלופה הטובה ביותר עבורה.
"מתקבל הרושם כי שירותי הרווחה העדיפו לנקוט צעדים דרסטיים על פני צעדים פחותים בחומרתם", כתב. הוא הוסיף ביקורת על הדרך "השערורייתית" כלשונו בה בוצע הצו תוך לקיחת הילדה מבית ספרה מול כל חבריה וצוות בית הספר. "נראה כי לא הייתה כל מניעה להוציא את הקטינה מביתה לאחר סיום יום הלימודים", כתב.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערערים: עו"ד נסרין נאסראלדין נאשף • ב"כ המשיבה: עו"ד ריאד אבו פול • עו"ד דורית בן אברהם עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין