1 צפייה בגלריה
גירושים אפורים
גירושים אפורים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בחיפה הכיר לאחרונה באישה כזכאית לחלק מכספי הפנסיה המוקדמת של בעלה לשעבר, 20 שנה אחרי פרידתם. השופט סארי ג'יוסי קבע שלשון הסכם הגירושים ברורה, ולפיה על הגבר להעביר לגרושתו חלק מהפנסיה שלו, כולל זו ששולמה לו לפני גיל הפרישה החוקי (67).
בני הזוג נישאו בתחילת שנות ה-80 ונפרדו ב-2003. שש שנים לאחר מכן הם התגרשו באופן רשמי. בהסכם הגירושים נקבע שעם פרישת הבעל מעבודתו הוא ישלם לאישה סכום חד פעמי, וכן כ-1,200 שקל מדי חודש מקצבת הפנסיה שלו, עד לאריכות ימים.
בתחילת 2020 פרש הבעל מעבודתו אחרי יותר מ-35 שנות עבודה כשהוא בן 60 בלבד. בנסיבות אלה הגישה האישה תביעה לבית המשפט למשפחה בקריות, לאכיפת הסכם הגירושים וחלוקת החיסכון הפנסיוני. בית המשפט קיבל את התביעה על סמך הודעת מעסיקו לשעבר של הבעל שלפיה אין מדובר בפנסיה רפואית אלא כזו המשולמת לו עקב פרישה מרצון.
הבעל לא השלים עם ההחלטה והגיש באוקטובר האחרון ערעור למחוזי. הוא עמד על כך שיציאתו לפנסיה נכפתה עליו בגלל מצבו הבריאותי הלקוי והוא לא בחר בכך. לדבריו, הסכם הגירושים מבחין בין התשלום החד-הפעמי שמשולם לאישה עם פרישתו מעבודה בכל גיל, לבין התשלום החודשי שמשולם רק החל מהגיעו לגיל פרישה – 67.
עו"ד מירב אלקלעיעו"ד מירב אלקלעימיקה גורביץ
לעומתו טענה האישה שצדק בית המשפט למשפחה בהחלטתו, ואין להתערב במסקנתו לפיה היא זכאית לחלק מהפנסיה המוקדמת של בעלה לשעבר.
תחילה דחה השופט ג'יוסי את טענת הבעל שלפיה מדובר בפנסיה רפואית שאין לאישה חלק בה. מקום עבודתו הבהיר זה מכבר שהפנסיה אינה רפואית אלא משולמת לנוכח בחירתו החופשית לפרוש מעבודתו בגיל מוקדם, והבעל לא סתר זאת. בהמשך דחה השופט גם את טענתו שלפיה קיימת אבחנה בהסכם הגירושים בין תשלומים הניתנים לאישה בהינתן פרישתו בפועל, לבין כאלה המשולמים לה רק אחרי הגיעו לגיל הפרישה החוקי.
"לשונו של הסכם הגירושין פשוטה, והוא קובע כי המשיבה תתחיל לקבל חלק מהפנסיה של המערער מהמועד בו יפרוש לגמלאות, לרבות פרישה מוקדמת. האבחנה שהמערער מנסה לקרוא אל תוך ההסכם", כתב השופט, "הינה מלאכותית, ואין בידי לקבל פרשנותו בהקשר זה. לשון ההסכם פשוטה וברורה – פרישה מהעבודה, תהא הסיבה לכך אשר תהא, תזכה את האישה בתשלום חד פעמי, ופרישה לגמלאות, בין אם מוקדמת ובין אם בגיל 67, תזכה אותה גם בחלק מהגמלה-הפנסיה".
לאור זאת הורה השופט, בהסכמת יתר חברות ההרכב, על דחיית הערעור ועל חיוב הבעל ב-5,000 שקל הוצאות לטובת גרושתו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הבעל: עו"ד מ. ברקוביץ • ב"כ האישה: עו"ד ס. אלון • עו"ד מירב אלקלעי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין