הקמת הקואליציה החדשה תעלה כסף גדול לקופת המדינה. ההערכות נעות עתה בין 10 ל-15 מיליארד שקל, שחלקם יהיו לנטל על תקציב המדינה כבר בתוך שבועות ספורים מהקמת הממשלה. זאת, עם אישור כמה מהתביעות החד-משמעיות של המפלגות שיהיו חברות בקואליציה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נתונים של רשות המיסים מגלים כי היענות לדרישת יהדות התורה וש"ס לבטל לאלתר את המיסים שנקבעו על ידי הממשלה היוצאת, יפחיתו את הכנסות המדינה ביותר ממיליארד שקלים: ההכנסה השנתית מהמס על המשקאות הממותקים, כולל משקאות הדיאט, תגיע ל-780 מיליון שקל. הוויתור על המס על כלים חד פעמיים יעלה רבע מיליארד שקל, ויחד הפסד ההכנסות יסתכם ב-1.030 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
נתניהו, דרעי, סמוטריץ', בן גביר, גולדקנופף, גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי,עמית שאבי,מוטי קמחי,AFP)

עלות דרישת יו"ר סיעת ש"ס, אריה דרעי, להעניק כל שנה סלי מזון למשפחות נזקקות, תגיע למיליארד שקל בשנה. הקמת רשת עוני וגיוס עשרות עובדים לרשות חדשה כזאת תעלה כ-100 מיליון שקל.
דרישת סיעות אגודת ישראל ודגל התורה, המאוגדות במפלגת יהדות התורה, לתקצוב החסר כיום לישיבות שאין לומדים בהן לימודי ליבה ולהעלאת שכר המורים והמלמדים במוסדות החרדיים תסתכם בכ-2 מיליארד שקל, כמעט מחצית מעלות ההסכם עם המורים במוסדות הממלכתיים והממלכתיים-דתיים.
סבסוד מחירי מוצרי היסוד: לחם, חלב, סוכר ועוד, ומתן סובסידיות – אם תתקבל תוכניתו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו - להוזלת החשמל והמים מוערכים באוצר ב-2-3 מיליארד שקל בשנה.
הפחתת מכסים כפי שמציעים בליכוד על מאות מוצרי מזון צפויה לעלות בכ-1-2 מיליארד שקלים בשנה.
הקפאת הארנונה תחייב את הממשלה להעביר לרשויות המקומיות חצי מיליארד שקלים כבר בשנה הקרובה.
העלאת קצבת הזקנה ב-100 שקלים בחודש למיליון הזכאים לה בישראל כיום תעלה לתקציב המדינה 1.2 מיליארד שקל בשנה. הדרישה להעלות במאות שקלים את הקצבה החודשית תעלה כ-3-4 מיליארד שקל.
העלאה מתונה של קצבאות הילדים, דרישת שהעמידה לאחרונה יהדות התורה, תעלה גם היא כמיליארד שקל.
כל ההבטחות הללו עשויות – אם יאושרו – להתבצע תוך כדי אישור תקציב המדינה הבא ברבע הראשון של שנת 2023.
בנוסף לכל אלה, תידון על ידי הקואליציה, אף כי לא באופן מיידי, ההבטחה של הליכוד למתן חינוך חינם לבני 0 עד 3, אולם ספק אם יימצא המימון לחוק חדש ברוח זו, שכן עלותו תגיע ל-20 מיליארד שקל בשנה הראשונה.
הבטחה יקרה נוספת, שספק אם תוצא אל הפועל, היא הורדת שיעור מס ערך מוסף, כדי למתן את ההתייקרויות במשק. מהלך כזה יעלה על כל אחוז הפחתה כ-6.5 מיליארד שקל של פגיעה בהכנסות המדינה בשנה. הפחתת מס החברות באחוזים בודדים, עוד הבטחה של ראש הממשלה המיועד, צפויה לעלות 2-3 מיליארד שקלים.