שבוע אחרי ששרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה על העברת הרציפים הריקים בחיפה ובאשדוד לשימוש הנמלים הפרטיים בניסיון לקצר את פקק האוניות בנמלים, חתם היום (רביעי) גם שר האוצר אביגדור ליברמן על אישור להפעלתם.
נמל המפרץ, שמפעילה SPIG הסינית, יקבל את רציפים 7 ו-8 בחיפה, ונמל הדרום, שמפעילה TIL ההולנדית, יקבל את רציף 28 באשדוד. הרציפים יועברו אליהם לתקופה זמנית של שנתיים או עד למועד הקטנת התור, המוקדם מבניהם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
האוניות ממתינות מחוץ לנמלי חיפה
האוניות ממתינות מחוץ לנמלי חיפה
האוניות ממתינות מחוץ לנמלי חיפה
(צילום: שרון צור)
נמל המפרץ צפוי להתחיל להפעיל את הרציף שקיבל כבר אחרי פסח, לנמל הדרום תידרש תקופת התארגנות ארוכה יותר. נמל המפרץ כבר פרק עד כה 6 אוניות מטען כללי ברציף הקיים שברשותו. שני הנמלים, שעדיין לא החלו בפעילות מלאה לפריקת מכולות שאמורה להיות פעילותם העיקרית, ישכרו מנופים ניידים מחברות המתמחות בכך, ויעשו בנוסף שימוש במנופי ספינות המטען הכללי במקרה שאלה מצוידות בהם.
נכון להבוקר המתינו לעגינה בנמלי ישראל 74 ספינות לפי נתוני חברת נמלי ישראל, רובן אוניות מטען כללי נושאות משלוחי מתכת ותבואות. ההמתנה שנמשכת לעתים שלושה שבועות, מביאה להטלת קנסות על מזמיני המשלוחים, ולהערכת האוצר מגיעה לעלות נוספת של 40 מיליון שקל ליום ו-3 מיליארד שקל בשנה, המתגלגלים לייקור המוצרים המיובאים ולהעלאת יוקר המחייה.
בהסתדרות מיהרו להגיב על כוונת השרה מיכאלי בשבוע שעבר, והכריזו על סכסוך עבודה בנמלי ישראל, חברת נמל חיפה, חברת נמל אשדוד, חברת תעבורה ימית חיפה ואת חברת תעבורה ימית אשדוד. בסך הכל מדובר בכ-2,600 עובדים: "מדובר בצעד פופוליסטי שמהווה הפרה גסה של הסכמים קיבוציים שנחתמו לאחר שמונה שנים של מו"מ. הרציפים הללו כלל אינם מוכנים לפריקה של מטען כללי, ולכן מדובר במהלך חד-צדדי שכל כולו זריית חול בעיניים ופגיעה בעובדים המסורים בכלל נמלי ישראל. ההסתדרות לא תהסס לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה במידה שההחלטה לא תשונה", מסרו אז. בית הדין הארצי לעבודה דן אתמול בעתירות שהגישו התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר נגד כוונתה של ההסתדרות לשבש את הפעילות בנמלים.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים, ד"ר רון תומר, אמר היום כי "אנו שמחים ששר האוצר בחר לאפשר את פתיחת הרציפים. זהו צעד חשוב של משרדי התחבורה והאוצר בדרך הארוכה לפתרון המשבר, שבימים אלו רק הולך ומחריף. כל יום שבו הרציפים לא עובדים, זהו יום שבו מתארך הפקק של האוניות לשיאים חדשים, והכלכלה הישראלית ותושבי המדינה נפגעים. לכן חשוב שנמשיך ונקדם ניהול נכון ויעיל של הנמלים, על אף איומי ההסתדרות. אנו לא ניתן לועדים חזקים, שעתיד עובדיהם מובטח, לפגוע בתעשייה ובציבור".
בתוך כך, בית הדין הארצי לעבודה קיבל היום את העתירות שהגישו התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות והמסחר ונמל אשדוד והוציא צו ביניים האוסר על ההסתדרות לשבש את העבודה בנמלי חיפה ואשדוד הוותיקים, בעקבות העברת הרציפים הריקים לנמלים הפרטיים.
ההרכב בראשות סגן הנשיאה אילן איטח, קבע כי "במצב הדברים היום נוכח העומס בכל הנמלים והתור הארוך של האוניות הממתינות לכניסה ולפריקה, על פני הדברים לא תהיה פגיעה כלכלית משמעותית בנמלים הוותיקים אם מספר אוניות יפרקו מטען כללי בנמלים החדשים ולא בנמלים הוותיקים. רשמנו בפנינו את דברי בא כוח המדינה, שלפיה ההיתר שעתיד להינתן לנמלים החדשים להפעלת הרציפים הנוספים ממילא מוגבל לשנתיים או למועד שבו יפחת העומס עד לרמה מסוימת, לפי המוקדם".