המאבק על הנמלים: שרת התחבורה, מרב מיכאלי, שמבקשת להראות הישגים במאבק לקיצור הפקק הבלתי נגמר שמשפיע ישירות על יוקר המחייה, הגיעה היום לנמל אשדוד והודיעה על פתיחת שלושה רציפים נוספים לפריקת סחורה במפרץ ובאשדוד. בתגובה להכרזה תקפו בהסתדרות וטענו כי הדבר מנוגד להסכמים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

2 צפייה בגלריה
מיכאלי בנמל אשדוד
מיכאלי בנמל אשדוד
מיכאלי בנמל אשדוד
(צילום: רועי עידן)
הפקק עומד כיום על כ-80 אוניות שממתינות להיכנס לפריקה, עיכוב שעולה למשק כ-40 מיליון שקל ביום ומסתכם במיליארד שקל בשנה, שמתגלגלים בסוף על צרכני הסחורות המיובאות ומעלים את יוקר המחייה.
"זה לא סוד שמדינת ישראל מתמודדת למעלה משנה עם עומס רב בנמל", אמרה מיכאלי. "אנחנו פעלנו להוספת עובדים וכוח אדם, אנחנו בהידברות עם כל הגורמים ועושים עבודת מטה מאומצת על מנת לפתור את הבעיות. מדובר במשבר לאומי שחייבים לטפל בו. אני מאפשרת את התשתית הנוספת הזו ועכשיו האחריות מוטלת על כלל הגורמים שישתפו פעולה עם המהלך".
בהסתדרות מיהרו להגיב והכריזו על סכסוך עבודה בנמלי ישראל, חברת נמל חיפה, חברת נמל אשדוד, חברת תעבורה ימית חיפה ואת חברת תעבורה ימית אשדוד. בסך הכל מדובר בכ-2,600 עובדים: "מדובר בצעד פופוליסטי שמהווה הפרה גסה של הסכמים קיבוציים שנחתמו לאחר שמונה שנים של מו"מ. הרציפים הללו כלל אינם מוכנים לפריקה של מטען כללי, ולכן מדובר במהלך חד-צדדי שכל כולו זריית חול בעיניים ופגיעה בעובדים המסורים בכלל נמלי ישראל. ההסתדרות לא תהסס לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה במידה שההחלטה לא תשונה".
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "ההסתדרות בראשותי פועלת בממלכתיות ובאחריות, אך עם זאת לא אתן לפגוע בעובדים ובמעמדם, באיתנות הנמלים הקיימים ובהסכמים שנחתמו בעמל רב. לצערי, בעקבות ההתנהלות החד-צדדית של משרד התחבורה ושל העומדת בראשו, נאלצנו להכריז היום על סכסוך עבודה. נמשיך לשמור על ביטחונם התעסוקתי של העובדים בישראל".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "בעקבות הודעתה חסרת האחריות של שרת התחבורה, ההסתדרות תגלה אחריות, תשמור ותגן על עובדי הנמלים – תוך גילוי אחריות יתרה למשק".
2 צפייה בגלריה
המנופים החדשים של נמל אשדוד
המנופים החדשים של נמל אשדוד
המנופים החדשים של נמל אשדוד
(צילום: פבל טולצינסקי)
יצוין כי מיכאלי טענה הבוקר כי המהלך, לפתיחת רציפים 7 -8 בנמל המפרץ ו-28 בנמל הדרום לפריקת אוניות מטען כללי, תואם עם ההסתדרות, כמו גם עם האוצר וחברת נמלי ישראל. "זה מהלך דרמטי אבל הוא מהלך שאיש לא מפסידה או מפסיד ממנו. על פניו, יש די והותר עבודה לכל הנמלים, אבל הוא תלוי בכך שתהיה התגייסות של כל הגורמים.
אנחנו עשינו את המהלך הזה בהיוועצות עם כל הנוגעים בדבר – משרד האוצר, חנ"י, ההסתדרות. עם כולם דיברנו והגענו למצב שאני מכריזה היום על פתיחת הרציפים הנוספים לפריקת אוניות מטען כללי".

המנופים החדשים יעזרו בקיצור הפקקים?

הכרזת מיכאלי הגיעה במקביל לנחיתת חמישה מנופי גשר חצי-אוטומטיים שנרכשו בעלות של כ-208 מיליון שקל בנמל אשדוד. רכישת המנופים, מתוצרת ZPCM הסינית, היא חלק מתוכנית ההתחדשות המאסיבית שהנמל מקדם במסגרת ההיערכות לתחרות מול נמל הדרום, במטרה להאיץ את קצב הטעינה והפריקה של אוניות מכולות.
המנופים יוצבו בטרמינל מכולות חדש אליו התייחסה מיכאלי כאמור ואשר הוקם כחלק מההשקעה בחידושו ושדרוגו של רציף 21, ששופץ והועמק כדי לקלוט אוניות גדולות מבעבר. הם מותאמים לעבודה עם אוניות ענק בגודל של עד 24 אלף TEU, וישמשו גם לניטול מכולות ומטענים חריגים. גובה כל אחד מהמנופים הוא 140.6 מטר במצב זרוע מורם ואורך הזרוע הימית של המנוף עומד על 71 מטר. המנופים מותאמים לאוניות ברוחב של 62 מטר, אשר נושאות כ-24 שורות של מכולות. הם מסוגלים להרים מטענים חריגים במשקל כולל של עד 95 טון ולשאת שתי מכולות בו זמנית.
בניגוד למנופים הקיימים, החדשים כוללים אפשרות להפעלה מחדר שליטה מרוחק באמצעות מצלמות ומערכות לייזר מתקדמות המותקנות על המנוף, ואפשרות לעבודה חצי-אוטומטית כאשר המנוף מבצע את הפעולות הקשורות למכולות באונייה באמצעות המערכת, תוך כדי פיקוח של מנופאי.
אולם, למרות החגיגות, ייקח עוד זמן עד שתורגש השפעתם על קיצור הפקק בנמלים. בחודשים הקרובים יורכבו המנופים ויתחילו בהרצה. הם יכנסו לפעולה מלאה רק ברבעון האחרון של השנה. בנוסף, עוד לא נסגרו כל היבטי ההפעלה שלהם עם ועד העובדים החזק של הנמל, מה שעלול ליצור עיכובים נוספים.
"נמל אשדוד פועל ללא הרף להקלת העומסים שנוצרו כתוצאה ממשבר האספקה הגלובלי המשבש את פעילות הנמלים המרכזיים בעולם מאז פרוץ הקורונה", אמר שיקו ז'אנה, מנכ"ל חברת נמל אשדוד. "מנופי הגשר, לצד מאמצים רבים נוספים, יסייעו לנו לצמצם את התורים התפעוליים ולקדם התנהלות טכנולוגית, מהירה ויעילה יותר".
פורסם לראשונה: 11:44, 06.04.22