הנהלת שופרסל תחל מיד אחרי החגים בתוכנית התייעלות, לאחר שבמחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 55% ברווח הנקי שהסתכם ב-95 מיליון שקל. ל-ynet נודע כי הצעד הראשון יהיה פיטורים של כ-100 איש ממטה החברה שהתנפח בתקופת הקורונה ומועסקים בו כיום קרוב ל-600 עובדים, כולל מיקור חוץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשנת 2021 הוצאות השכר של המטה הסתכמו ב-2.2 מיליארד שקל, אך בהנהלת הרשת החליטו לחכות עם הפיטורים עד לאחר חגי תשרי. פיטורים נוספים יעשו מחוץ למטה בעיקר בקרב עובדי מיקור חוץ. בסך הכל מעסיקה שופרסל 16 אלף עובדים ומפעילה כ-300 סניפים עם מחזור מכירות של כ-15 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
שופרסל
שופרסל
שופרסל
(צילום: עמית שעל)
התוכנית כוללת צמצומים רוחביים - החל מריטיינר (שכר טרחה חודשי) של יועצים, משרדי עו"ד, תקציבי פרסום ועד סגירת עשרות סניפים מפסידים, צמצום שטחי מסחר ושיפור תנאי סחר מול ספקים.
תוכנית הקיצוצים, שנעשית בליווי פירמת רואי החשבון "ארנסט אנד יאנג", תוצג לשוק ההון אחרי החגים (בסביבות סוף חודש אוקטובר). היעד של היו"ר איציק אברכהן ושל המנכ"ל אורי וטרמן הוא לחזור לשיעור רווח תפעולי של 3%-4% על המחזור, כאשר כיום עומד שיעור הרווח של רשת הסופרמרקטים על 1.5% בלבד - הנמוך מהמתחרות.
הירידה ברווחים והפגיעה בביצועי המניה מגיעות למרות ששופרסל נחשבת יקרה יותר מהרשתות הפרטיות המופעלות עם מטה מצומצמם יותר והוצאות קטנות יותר.
אנליסט המסקר את החברה אמר כי "בתקופת הקורונה, בגלל שלשופרסל הייתה עדיפות בתשתיות האונליין, הרשת חוותה בוסט מטורף של רווחים. במקום גידול של 200-300 מיליון שקל בהכנסות השנתיות, הגידול עמד על 2 מיליארד שקל, ולכן בזמן המגפה לא היה צורך להתייעל. לפני שנה נגמרה חגיגת הקורונה".
על רקע המשבר, בשנה הקרובה שופרסל תתחיל להפעיל את המחסן הלוגסטי-רובוטי במודיעין, שאמור לחסוך את השימוש בליקוט ידני ולהוזיל את עלויות המכירות באונליין, אך ההערכה היא כי יעברו לפחות שנתיים עד שיראו תוצאות בהיבט הזה.
בעלי המניות של שופרסל מצפים כי תוכנית ההתייעלות תעלה את מחיר המניה, אך ישנה גם בשורה לצרכנים: הרשת, שמככבת בסקרי הסלים לחגים כיקרה ביותר, מתכוונת להוריד מחירים בשופרסל דיל ובכך לצמצם את הפערים מהמתחרות.
המשקיעים המוסדיים, המחזיקים כל אחד קרוב ל-10% ממניות הרשת שמתנהלת ללא גרעין שליטה, מצפים לשיפור בתוצאות לאחר תקופה של זעזועים בצמרת החברה, בהם פרישתו של איציק אברכהן על רקע חילוקי דעות עם היו"ר יקי ודמני שעזב-הודח - משבר שגרם לפגיעה תדמיתית קשה ברשת ולירידה בשווי אחזקתם. יותר משאברכהן השתוקק לחזור לשופרסל, רצו המוסדיים להחזירו כפתרון מהיר להשבת היציבות לרשת ולהחזרת המושכות לידיים מקצועיות. בתמורה הם מצפים שהמנכ"ל החדש-ישן יעשה כל שנדרש כדי להעלות את ערך ההשקעה שלהם ולהצדיק את חזרתו.