נראה כי ה"חגיגה" של רשתות המזון שהגיעה לשיאה בתקופת הקורונה הסתיימה: רשת שופרסל, בראשות היו"ר והמנכ"ל החדשים איציק אברכהן ואורי וטרמן, פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2022 והודיעה כי היא נערכת ל"התאמת התוצאות". המשמעות: תוכנית התייעלות בפתח שפרטיה טרם פורסמו, אך היא ככל הנראה תכלול פיטורים, צמצום שטחים וצעדים נוספים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהדוחות עולה כי הרווח הנקי של הרשת ירד ברבעון האחרון בכ-30% והסתכם ב-68 מיליון שקל בלבד. בחישוב כלל המחצית הראשונה של השנה, נחתך הרווח הנקי ב-55% והסתכם ב-95 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
שופרסל
שופרסל
שופרסל
(צילום: עמית שעל)
ברשת הבהירו את נחיצות התוכנית כדי להחזיר את שופרסל לרווחיות שידעה בעבר, בין היתר בצל האינפלציה העולה והכניסה של רשת קרפור הבינלאומית לישראל. יחד עם זאת, הנהלת שופרסל צפויה להציג את תוכנית ההתייעלות רק ברבעון הרביעי של השנה ויחד עימה תציג החברה גם את תוכניותיה לפיתוח הנדל"ן של שופרסל.

בונוס של 2.5 מיליון שקל לאברכהן

במקביל לפרסום הדוחות, שופרסל דיווחה לבורסה על זימון אסיפת בעלי המניות לאישור תנאי השכר של היו"ר והמנכ"ל החדשים שיוגשו לאישור אסיפת בעלי המניות שתתקיים ב-22 לספטמבר. היו"ר איציק אברכהן ייהנה מבונוס רטרואקטיבי בסך 2.5 מיליון שקל בגין תקופת כהונתו כמנכ"ל שופרסל וכפיצוי בגין ויתורו על תקופת ההסתגלות של שלושה חודשים שלה היה זכאי עם חזרתו לחברה בתפקיד היו"ר.
2 צפייה בגלריה
איציק אברכהן
איציק אברכהן
בדרך ל"התאמות". יו"ר שופרסל, איציק אברכהן
(צילום: אביגיל עוזי)
בנוסף, שופרסל מבקשת לאשר לאברכהן עלות שכר שנתית של 4.8 מיליון שתורכב משכר שנתי של 2.9 מיליון שקל (127 אלף שקל לחודש) ל-80% משרה וחבילת אופציות בשווי נוכחי של כ-10 מיליון שקל שייפרסו על פני ארבעה שנים (2.5 מיליון שקל לשנה). אברכהן עזב את החברה במרץ השנה לאחר עשור כמנכ"ל.
למנכ"ל הנכנס אורי וטרמן מוצע שכר בעלות שנתית של 2.5 מיליון שקל ובונוס בהיקף של עד מיליון שקל אשר תלוי ביצועי החברה. בנוסף, וטרמן צפוי לקבל תשלום מבוסס מניות בסך 1 מיליון שקל לשנה למשך ארבע שנים. סך תנאי השכר המוצעים לאישורו של וטרמן מסתכמים בעלות של כ-4.3 מיליון שקל.
עוד עולה מהדוחות כי שיעור הרווח התפעולי של פעילות הסופרים בלבד (לצד פעילות רשתות המזון) עמד על 1.5% בלבד ממחזור המכירות השנתי לעומת 2.7% ברבעון המקביל אשתקד ולמעלה מ-4% בתקופות קודמות.
יצוין כי לקבוצת שופרסל יש הכנסות גם מפעילות כרטיסי האשראי שלה ומנדל"ן, אשר רשמו רווח של 34 מיליון שקל ברבעון האחרון, בין היתר בשל העלייה בשווי הנדל"ן של החברה. שווי נכסי הנדלן של הרשת הוא 2.8 מיליארד שקל, ופיתוחו יכול להניב לה רווחים משמעותיים.
סך המכירות במחצית הראשונה רשמו ירידה של 2% לעומת המחצית המקבילה אשתקד והסתכמו ב-7.2 מיליארד שקל. המכירות בחנויות זהות ירדו ב-3.4% והמכירות למ"ר ירדו ב-5.7%.
ירידות אלו מוסברות בין היתר בשל היציאה ממשבר הקורונה לצד מכירות האונליין שירדו בצל היציאה מהסגרים ומהוות כיום 20.1% מסך המכירות של הרשת לעומת 21% במחצית המקבילה אשתקד.
בהתאם, גם הרווחיות הגולמית של הרשת נשחקה ל-26.3%, לעומת 27.5% במחצית הראשונה של 2021. למעשה, אילולא עליות המחירים שביצעה הרשת בחודשים האחרונים היו התוצאות עוד פחות טובות.
יחד עם זאת, בתוצאות הרבעון השני ישנה נקודת אור - ההכנסות צמחו ב-2.4% והסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, לצד המכירות בחנויות הזהות שגדלו ב-2.3% ברבעון השני. בנוסף, המותג הפרטי צומח והגיע כבר ל-27% לעומת 26% מסך המכירות ברבעון מקביל. העלייה מוסברת בין היתר עיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון שני.
כמו כן, הכנסותיה של רשת הפארם של שופרסל - Be - גדלו גם הן ברבעון שני בכ-14% והסתכמו ב-255 מיליון שקל, בהשוואה ל-223 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית כולה רשמה רשת Be גידול של 19%. המכירות בסניפים הזהים גדלו גם הן בשיעור של 11.2% ברבעון השני.
עם זאת, למרות העלייה במכירות, חלה ירידה של 42% ברבעון שני ברווח התפעולי של רשת הפארם ושיעורו הוא 2.9% מהכנסותה קבוצה. בחברה מסבירים זאת בגידול בהוצאות כתוצאה מהתרחבות הפעילות, האינפלציה ועליית תשומות.