1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב הכריע לאחרונה בסכסוך בין בתו של אדם שהלך לעולמו לבין אחיה ואמה סביב סעיף בצוואת שקבע כי אם מי מהיורשים יגיש תביעה או יערער על האמור במסמך - הוא ינושל מהעיזבון. השופט יהורם שקד דחה את טענת האחים והאם שלפיה אחותם השפיעה על האב להכניס את הסעיף, וקבע כי מאחר שהם הגישו התנגדות לא מוצדקת – היא תהיה היורשת היחידה.
ההורים נישאו בשנות ה-60 ונולדו להם שלושה ילדים. האב, שנפטר ב-2020, הותיר שתי צוואות. בראשונה, מ-2013, הוא הוריש את רכושו לשלושת ילדיו בחלקים שווים. הוא קבע תניית סילוקין שלפיה אם מי מהיורשים יערער או יגיש תביעה בעניין הצוואה - הוא ינושל מעיזבונו.
בצוואה מ-2016 קבע האב כי יורשיו הם שלושת הילדים, אלא שהוא ציין שהעיזבון אינו כולל את הדירה שבבעלותו, שאותה העביר במתנה לבתו. גם בצוואה זו נקבעה תניית סילוקין דומה.
יותר מחמישה חודשים לאחר עריכת הצוואה המאוחרת הגישו שני הילדים והאם תביעה נגד האב והבת שבמסגרתה הלינו בין היתר כנגד העברת הזכויות בדירה לבת. ביוני 2017 ניתן תוקף של פסק דין להסכם בין המנוח והאם שקבע כי כל הרכוש, כולל הדירה, יחולק שווה בשווה.
לאחר מות האב המחלוקת בין הצדדים התמקדה בשאלה אם יש לתת תוקף לתניית הסילוקין. האחים והאם טענו כי אין להפעיל את הסעיף שכן הבת היא שהכתיבה לאב את התנאי. לדבריהם היא השפיעה עליו באופן בלתי הוגן תוך שניצלה את מצבו הנפשי הקשה ואת היותו "פסיכוטי".
עו"ד אירית שפיראעו"ד אירית שפיראפוטו יונה ראשל"צ
הבת הכחישה שהשפיעה על אביה בעניין הצוואה או תניית הסילוקין, ואף לא ידעה על התנאי. היא הדגישה כי האב גר עם האם עד מותו ולא היה מבודד, מה גם שהיה בעל עצמאות כלכלית ונפשית. לדבריה, דווקא האחים והאם הם שהציקו לאב וירדו לחייו, תוך שהם מפעילים עליו לחץ נפשי קשה וסחיטה כלכלית ורגשית.
השופט יהורם שקד לא מצא כל דופי במעשי הבת, ולא מצא כל ראיה לאותה "השפעה בלתי הוגנת" לה טענו האחים והאם. הוא כתב כי בתניות הסילוקין שהכניס בצוואותיו ביקש האב למנוע קרבות ירושה אחרי מותו, ככל הנראה משום שהכיר את בני ביתו.
השופט קבע באופן ברור כי התנהלות האחים והאם לא הייתה מיטבית ולמרבה הצער, כפי שלא כיבדו את רצונו של אביהם בחייו, ואת זכותו לעשות ברכושו כרצונו, הם מוסיפים לפסוע באותה הדרך גם לאחר מותו.
הוא הדגיש שהאחים והאם הגישו תביעה משפטית כנגד המנוח ובכך גרמו להפעלת תניית הסילוקין. אם לא די בכך, הם התנגדו לצוואתו המאוחרת בטענות קשות ופוגעניות אף שידעו שאינן נכונות. הוא נתן תוקף לתניית הסילוקין וצו קיום לצוואה המאוחרת, תוך שקבע שהיורשת היחידה היא הבת. האחים והאם חויבו בהוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 30 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד עדנאן אל אשהב ועו"ד רחל עזר • ב"כ הנתבעים: עו"ד אורון שוורץ • עו"ד אירית שפירא עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין