בריאיון ל"כסף חדש" ב-ynet radio התייחס היום (ד') מנהל רשות רשות המיסים, ערן יעקב, לטענות לפיהן עסקים רבים לא קיבלו בזמן את מענקי הקורונה להם היו זכאים ואמר כי "אני מתנצל אם יש כאלה שקיבלו את המענקים באיחור".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע פסק הדין שניתן לפני כחודש וחצי ובו נקבע כי על הרשות לשלם את הסכום המלא של מענק לאחר שחלפו 120 יום מבלי שזו נתנה תשובה לגבי הזכאות, אמר יעקב כי "הרבה פעמים העיכובים הם בגלל בירורים או דרישה למסמכים נוספים. רבים מהאנשים קיבלו את הכספים שלהם תוך שניים-שלושה ימי עסקים".
1 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
(צילום: גדעון מרקוביץ)
עוד טען יעקב כי "רשות המיסים עשתה ועושה מאמצים כדי לאפשר לציבור לקבל את מה שהממשלה החליטה בנוגע למענקים והוכיחה את עצמה כמי שפעלה בדיוק בהתאם לחקיקה. היו כמובן כאלה שביקשו מענקים שהדין לא תמיד איפשר אותם ועשו את זה בניגוד למה שקבע המחוקק, ולכן אני חושב שחובתנו לקיים את החוק ואם יש כאלה כספים שלא מגיע להם עלינו להחזיר אותם לציבור".
כמו כן, מנהל רשות המיסים התייחס לנושא הפחתת המס על הדלק, אשר ירד ב-89 אגורות במקום שקל כפי שתוכנן תחילה, וטען כי "ההתכנסות הייתה סביב 6.30 שקלים (לליטר בנזין - צ"ש) כדי שהציבור יוכל לקבל את הדלק במחיר של טרום גל יוקר המחיה ששוטף את ישראל ואת העולם כולו. המטרה לא הייתה להתערב בגובה המס, אלא להוריד את יוקר המחיה במקומות שאפשר".
לדבריו, "ישראל מכניסה סביב 22-21 מיליארד דולר בשנה ממיסים על הדלק והפחתת המס צפויה לעלות למדינה למעלה מ-1.5 מיליארד שקל".
במקביל, ציין יעקב כי "הכנסות המדינה ממס על נדל"ן הסתכמו ב-22-22 מיליארד דולר אשתקד לעומת 12-9 מיליארד שקל בשנים רגילות. גם במחצית הראשונה של 2022 סך המיסים מתחום המקרקעין עומד על כ-17-16 מיליארד שקל, מה שמעיד על כך ששוב תהיה גבייה טובה בתחום, בשונה משנים עברו". באשר להעלאת מס הרכישה, טען יעקב כי היא "הפחיתה את רכישות המשקיעים על חשבון דירות בבעלות ולכן המדיניות צלחה באופן חד-משמעי".
בתוך כך, התייחס יעקב גם לעודף ההכנסות ממיסים שנרשם בחודשים האחרונים וציין כי "אנחנו עדיין רואים עודף אבל אנחנו גם רואים התמתנות מסוימת כי ככל שאנשים יוצאים יותר לחו"ל ופחות צורכים פה, זה בא לידי ביטוי בהכנסות ממיסים".
באשר לטענה כי נטל המס גבוה בישראל, אמר יעקב כי "אנחנו נמצאים ב'מקום טוב באמצע' מבחינת נטל המס מהתוצר וגם בהסתכלות על סך המיסים ועל מיסים ישירים אנחנו לא מאוד שונים משאר העולם, תלוי באיזו מדינה. בנוסף, צריך לזכור שכחלק מההתמודדות עם יוקר המחיה ועם האינפלציה, ניתנו עוד נקודות זיכוי כדי להגדיל את ההכנסה הפנויה".