רשות המסים מסרבת לדחות את כניסתו לתוקף של החוק מעורר המחלוקת שיחייב כל עסק לבקש החל מה-1 בינואר אישור מראש לעסקה ששוויה 25 אלף שקל ומעלה. ברשות התקיימו ביומיים האחרונים דיונים בנושא והוחלט שהחוק ייכנס לתוקפו כבר בעוד שלושה חודשים וחצי, ללא שום דחייה. לדברי בעלי העסקים, החוק צפוי לגרום לבירוקרטיה וגם לסירובים לעסקאות על ידי רשות המסים, ולטענתם אין כיום היערכות מלאה ליישום החוק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
רשות המסים
רשות המסים
רשות המסים
(ארכיון)
יצוין שבחוק המקורי דרשה רשות המסים תחילה דיווח ובקשה לאישור עסקה החל מסכום נמוך בהרבה של 5,000 שקל, אולם בעלי העסקים התרעמו ובמשרד האוצר ובוועדת הכספים התפשרו לבסוף שהסכום יעמוד על 25,000 שקל ומעלה.
כוונת החוק החדש, שאושר במסגרת חוק ההסדרים, היא למנוע העלמות מס בעסקאות, אולם הסוחרים, התעשיינים והקבלנים טוענים שהם כלל לא ערוכים ליישום החוק החדש ואף התנגדו לו עד כה. תביעתם השבוע לדחות את החוק בשנה לפחות, שנשלחה במכתב משותף לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, ונשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, לא תיענה בחיוב על ידי רשות המסים.
במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2023-2024 הוסדרה חקיקה במטרה לצמצם את השימוש בחשבוניות פיקטיביות. בהתאם לחקיקה, החל מ- 1 בינואר 2024 רשות המיסים תקצה באופן מקוון מספר ייחודי לחשבוניות אשר ערכן עולה על 25,000 שקל, אשר בלעדיו לא יותר עוד ניכוי מס התשומות.
ראשי הגופים הכלכליים טוענים בפנייתם לשר האוצר, כי למעשה מדובר ברפורמה עצומה המחייבת שינויים במערכות המידע של כלל העסקים במשק.
סוגיה מרכזית שעלתה בדיונים הייתה סביב יכולת הרשות להעמיד מערכות מחשוב תומכות במסגרת לוחות הזמנים שנקבעו, ומולה יכולת המגזר הפרטי לבצע התאמות במערכות הכספים הקיימות במטרה לתמוך בדרישת הרשות.
בפנייתם לשר טוענים תומר, לין וסרוגו, כי "העמדה אותה הציגה הרשות בדיונים, לרבות בדיוני ועדות הכנסת, הינה כי לא יוחל התיקון בטרם תסתיים ההיערכות המלאה של הרשות מצדה ושל החברות במשק למולה. בהתאם לכך, אנו מבקשים להתריע כי נכון להיום ולמרות שיתוף הפעולה המלא והפורה עם הגורמים המקצועיים בשע"מ וברשות המיסים קיימים פערים משמעותיים ביכולת ההיערכות של העסקים ליישום החקיקה החל מה- 1.1.2024. ניתן לומר בוודאות, כי עסקים רבים מתקשים בהטמעת השינויים הנדרשים ליישום הרפורמה, ובצניעות להערכתנו גם רשות המיסים עדיין לא מוכנה ולא מצליחה לתת מענה מלא לעומס האדיר של השאלות אשר הופנו אליה".
יצוין, כי בשנת 2024 לא צפויה עדיין להתבצע אכיפה, אך ראשי הגופים הכלכליים טוענים כי "זה לא רלוונטי נוכח העובדה שעסק שירצה לקבל זיכוי בגין מע"מ לא יוכל לעשות זאת ללא המערכת הכוללת. בכך יישום הרפורמה ללא ביטחון מלא בדבר מוכנות המשק תיפגע ביכולת לבצע עסקאות בין עוסקים הגבוהות מ- 25 אלף שקל, ותוביל לחוסר וודאות ופגיעה ביכולת לייצר ולסחור".
ביממה האחרונה התקיימו דיונים בהנהלת רשות המסים לצורך היערכות להפעלת החוק והועברו הנחיות למייצגים ולעסקים בדבר הפעלת החוק החדש. עוד נטען ברשות המסים, כי לצורך הפעלת החוק אין צורך במערכות חדשות אלא "העסקים נדרשים לעשות תיקונים והתאמות במערכות הקיימות. למעלה מ-90 אחוז מבתי התוכנה כבר נמצאים בבדיקות אחרונות מולנו".
במכתב ששוגר בימים האחרונים לציבור העוסקים מציינת רשות המסים כי "מודל חשבוניות ישראל נועד לצמצם את תופעת החשבוניות הפיקטיביות הגורמות לנזק של מיליארדי שקלים לקופת המדינה מדי שנה". עוד נאמר במכתב כי "משמעות התיקון הינה שעוסק המקבל חשבונית מס בסכום העולה על התקרה שנקבעה, יוכל לנכות את מס התשומות רק אם לחשבונית המס שהתקבלה מהספק הוקצה מספר. ככל שהעוסק חייב בהגשת דיווח מפורט למע"מ יהיה עליו לכלול את המספר גם במסגרת הדוח".