ועדת הכספים אישרה היום (א') לקריאה שנייה ושלישית חוק שיהיה שנוי במחלוקת ויאפשר לרשות המיסים להפעיל מערך בקרה על חשבוניות בעסקאות בין עוסקים כדי למנוע הפצה של חשבוניות פיקטיביות ובכך להיאבק באופן מוצלח יותר בהון השחור. עם זאת, ברגע האחרון בוצע שינוי בחוק ורשות המיסים תאשר מראש רק עסקאות בין בתי עסק בסכום העולה על 25 אלף שקל ולא יותר מ-5,000 שקל כפי שהוצע בחוק המקורי, מה שעורר תרעומת קשה מצד בעלי העסקים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
את התוכנית לצמצום השימוש בחשבוניות מס פיקטיביות קידמו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ומנהל רשות המיסים ערן יעקב, במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2023-2024.
1 צפייה בגלריה
רשות המיסים
רשות המיסים
רשות המיסים
(ארכיון)
במסגרת התוכנית תפעיל רשות המיסים מערך בקרה דיגיטלי על עסקאות בין עוסקים, באמצעות הקצאת מספרי אישור לחשבוניות במועד הוצאתן. דהיינו לפני כל עסקה בסכום שנקבע יידרש אישור של רשות המיסים.
חשבוניות מס פיקטיביות הן חשבוניות שיצאו שלא כדין וכל מטרתן היא לאפשר ללקוח לקזז את מס התשומות הגלום בהן וכך להפחית את חבות המס הכוללת שלו. התופעה גורמת לנזק של מיליארדי שקלים בשנה לקופת המדינה.
בהתאם לתוכנית שאושרה, החל ב-1 בינואר 2024, רשות המיסים תקצה באופן מקוון מספר ייחודי לחשבוניות מס שערכן עולה בשלב הראשון של החוק החדש על 25 אלף שקל, במתווה יורד על פני חמש שנים, כך שב-1 בינואר 2028 הסכום יעמוד על 5,000 שקל בלבד. מראשית יישום התוכנית תחול חובה לקבל מספר הקצאה מרשות המיסים לחשבוניות בסכומים שנקבעו וחשבונית מס ללא אישור הקצאה לא תותר בניכוי מס התשומות.
לאחר תום תקופת מעבר בת שנה עד שנתיים (פיילוט), באישור שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת, מנהל רשות המיסים יהיה רשאי, בהתאם לשיקולים המפורטים בחוק, לסרב לבקשה להקצות מספר ייחודי לחשבוניות, בטרם הוצאת החשבונית ושליחתה ללקוח, ובכך למנוע את קיזוז מס התשומות בגין חשבוניות אלו.