1 צפייה בגלריה
זוג לאחר מריבה ופרידה
זוג לאחר מריבה ופרידה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בפתח תקווה חייב לאחרונה אב לשני ילדים שאובחנו עם אוטיזם לשאת במזונותיהם ובהוצאות מגוריהם בסך 4,500 שקל בחודש. זאת אף שלאם משולמת מדי חודש קצבת נכות בסכום של 9,500 שקל עבור הילדים.
אחרי גירושי ההורים נקבע שהאב ישהה עם הילדים פעמיים בשבוע למשך ארבע שעות וכל שבת שנייה. בהמשך הגישה האם את תביעת המזונות באמצעות עו"ד אורלי מנע שני, ובה טענה שבעלה לשעבר מרוויח סכומים שנעים בין 18 אלף ל-21 אלף שקל נטו בחודש.
היא הוסיפה כי נטל גידול הילדים רובץ כמעט במלואו עליה, וצרכיהם החודשיים מסתכמים בכ-12 אלף שקל. לדבריה, במסגרת עבודתה כגננת היא מרוויחה פחות מחצי מהסכום האמור, ולכן היא זכאית למזונות ניכרים מהאב.
מנגד טען האב באמצעות עו"ד אופיר יצחקי שאשתו לשעבר משכילה ובנוסף להיותה גננת היא בעלת הסמכה של עוזרת וטרינרית – כך שיכולת ההשתכרות שלה גבוהה בהרבה מזו שהציגה. אשר לצורכי הקטינים הוא טען שהאם הפריזה בתביעתה, וכי הלכה למעשה 1,000 שקל לכל ילד יספיקו.
השופט בנימין יזרעאלי כתב שאי אפשר להתעלם מכך שלאישה הכנסות גבוהות מאלה שהציגה. כך למשל, היא קיבלה רכב במתנה מאביה וייתכן שגם את כספי מכירת דירת בני הזוג. במקביל, גם לאב הכנסות חודשיות יפות: הוא עובד כמהנדס מכונות, משתכר בממוצע 18,500 שקל בחודש נטו, ועצם העובדה שיש לו עבודה קבועה ויציבה יכולה להעיד על מצב כלכלי שפיר.
בפסק הדין צוין שהסדרי השהות שנקבעו לאב עם ילדיו במסגרת הליך הגירושים הינם מצומצמים ביותר. חלוקת הזמנים בין ההורים היא 87% עם האם ורק 13% עם האב: "אין להתעלם מכך שעסקינן בתובעת אשר מגדלת שני ילדים קטינים בעלי צרכים מיוחדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי, כאשר נוכח זמני שהות מצומצמים, הנתבע אינו משתתף למעשה בנטל זה".
בהקשר לכך עלתה השאלה אם קצבת הנכות שמתקבלת עבור הילדים מהביטוח הלאומי – בסך 9,500 שקל בחודש – עשויה להוות תחליף למזונות. השופט השיב על השאלה בשלילה. הוא הדגיש כי הקצבה מיועדת בראש ובראשונה למימון הוצאותיהם המיוחדות של הילדים, הנדרשות להם בגין נכותם, והיא לא נועדה למימון הוצאות שוטפות להן זקוק כל ילד.
בנסיבות אלה נקבע שהקצבה תשמש למימון הוצאות החינוך והרפואה של הילדים בלבד. ככל שבחודש מסוים יישאר מהקצבה סכום של יותר מ-2,500 שקל, הוא יועבר לחיסכון ייעודי עבור הילדים. בנוגע ליתר צורכי הילדים נקבע שהאב ישלם לאם 3,300 שקל כמזונות, בתוספת עד 1,200 שקל כהוצאות מדור.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: עו"ד אורלי מנע שני • ב"כ האב: עו"ד אופיר יצחקי • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין