1 צפייה בגלריה
חייל אילוס אילוסטרציה
חייל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(gettyimages)
ועדת ערעור מכוח חוק הנכים (תגמולים ושיקום) בבית הדין המנהלי חיפה קיבלה לאחרונה ערעור על החלטת אגף השיקום במשרד משרד הביטחון, וקבעה שסוכרת שהתפתחה אצל איש קבע לשעבר קשורה באירוע חריג שבמסגרתו הושפל על ידי מפקדו בחדר אוכל צבאי. לפיכך הורה השופט אפרים צ'יזיק להכיר בו כנכה צה"ל.
המערער (62) התגייס לצה"ל ב-1988 ושירת עד 2013 כאיש קבע. עם תחילת שירות הקבע הוא מונה לתפקיד ממונה על כלל חדרי האוכל באחד מבסיסי חיל האוויר, אולם ב-1999 הודח מתפקידו ושובץ כאחראי על חדרי האוכל המבצעיים של הבסיס בלבד. במהלך השירות הוא חלה בסוכרת, אך בקשתו להכיר בו כנכה צה"ל נדחתה ב-2011 על ידי קצין התגמולים במשרד הביטחון, שקבע כי אין קשר סיבתי בין שירותו הצבאי לבין המחלה.
בערעור שהגיש על ההחלטה ב-2017 באמצעות עו"ד שרון מאירי, סיפר איש הקבע לשעבר כי במהלך התקופה שבה שימש כאחראי חדרי האוכל המבצעיים, המפקד שלו התעמר בו ונהג בו בצורה אדנותית, פטרונית ומתנשאת.
לדבריו, באירוע ספציפי שהתרחש בדצמבר 1999, גער בו המפקד בפני כל הסועדים ודרש ממנו לנקות את הרצפה שהתלכלכה מבוץ שהוא וחיילים נוספים הכניסו כשפרקו משאית אוכל. לטענתו, בעקבות האירוע חש בעלבון קשה והרגיש לא טוב, ומאז אותו יום החל לחוש יובש בפה וצורך להתפנות לשירותים באופן תכוף. בשל מצבו הוא היה תחת מעקב רפואי ובשנת 2007 אובחן כחולה בסוכרת מסוג 2. בחוות דעת רפואית מטעמו צוין כי המועצה הלאומית לסוכרת מצאה שקיים קשר סיבתי בין דחק נפשי מקדים לבין התפרצות או החמרה של סוכרת.
למרות זאת, משרד הביטחון שיוצג על ידי עו"ד אוסנת בן אברהם-בוגוד התבצר בעמדתו והציג חוות דעת של מומחה רפואי מטעמו, שבה נקבע כי המחלה לא התפרצה על רקע דחק נפשי שחווה המערער בשירות.
יו"ר הוועדה השופט צ'יזיק ציין כי משרד הביטחון לא הכחיש את האירוע מ-1999 ואת תחושת ההשפלה והמועקה שהמערער טען שחווה בעקבותיו. מפקדו של המערער אף אישר את הדברים בעדותו בפני הוועדה, והביע את התנצלותו הכנה.
השופט הסביר כי שני המומחים הרפואיים הסכימו על כך שסוכרת מסוג 2 עלולה לפרוץ על רקע אירועי דחק קיצוניים ועוצמתיים. עוצמת הדחק הנפשי סובייקטיבית לכל אדם בהתאם למבנה אישיותו, ולכן על בית המשפט לבחון את אופי הדחק והשפעתו בכל מקרה לגופו. במקרה זה, ציין השופט, אף שאין דיווחים של המערער מ"זמן אמת" בנוגע להשלכות האירוע על מצבו הנפשי או תחושות המועקה שהרגיש, הוועדה התרשמה כי חווה משבר נפשי בעקבות הדחתו מתפקיד.
בשילוב העובדה שהוא אובחן כסובל מרמה חריגה של סוכר בדם פחות משלושה חודשים לאחר האירוע הספציפי בחדר האוכל, נקבע שישנו קשר סיבתי בין התפרצות המחלה לשירותו הצבאי. משרד הביטחון חויב בהוצאות המערער בסך 8,000 שקל ובתשלום שכר טרחת המומחה מטעמו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד שרון מאירי • ב"כ המשיב: עו"ד אוסנת בן אברהם-בוגוד ואח' • ynet הוא שותף באתר פסקדין