שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, ומנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), יעקב קוינט, פתחו אתמול (ב') את ביצוע ההגרלות בסבב החמישי של תוכנית הדיור המוזל ''דירה בהנחה", וניצלו את ההזדמנות גם לסבב של תמונות לצורך יחסי ציבור. אבל בזמן שהם התגאו על כך שכמעט 100 אלף מחוסרי דיור נרשמו להגרלה, בסופו של דבר רבים כלל לא יזכו - ומי שכן, קרוב לוודאי ייאלץ לוותר על הזכייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בראיון לרדיו ynet סיפר ליאור (השם המלא שמור במערכת), רווק בן 39 מראשון לציון שזכה בהגרלת תוכנית מחיר למשתכן לפני כשנה, את הסיפור האישי שלו - שממחיש את אחת הבעיות המרכזיות במסגרת התוכנית הממשלתית: העובדה שהקבלנים שזוכים במכרזי המדינה להקמת הפרויקטים המסובסדים בונים מעט מאוד דירות קטנות וזולות, והרבה מאוד דירות גדולות ויקרות יותר, שרבים מהזכאים שזוכים בהגרלות בכלל לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש אותן.
1 צפייה בגלריה
 אתר בנייה
 אתר בנייה
אתר בנייה
(LO-DESIGN/Pixabay)
זכאים מחוסרי דיור שיכולים להירשם להגרלות צריכים לעמוד בשני קריטריונים: להיות נשואים (או מאורסים), ואם הם רווקים, עליהם להיות בני 35 ומעלה. בין שמדובר בזוגות צעירים, משפחות בתחילת דרכן או רווקים ורווקות - אפשר להבין שהצורך הראשוני של מחוסרי הדיור הוא בדירה קטנה יחסית, כאשר המחיר בהתאם. לרוב, אין צורך אמיתי בדירות 6-5 חדרים בשלב זה, אלא אם מדובר במשפרי דיור, ומי שרוכש דירות כאלה, כנראה לא באמת זקוק להנחה שהמדינה מקנה.
אתמול קיבלנו דוגמה לכך שההנחות של תוכניות הדיור המוזל אינן בהכרח מגיעות למי שזקוק להן בסקירה שפרסמה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, בנושא ענף הנדל"ן למגורים. גרינברג מצאה שרק מחצית מרוכשי דירות מחיר למשתכן באזור באר שבע הם תושבי מחוז הדרום, ו-30% מהם בכלל תושבי מחוז תל אביב והמרכז.
כלומר, כשליש מזכאי מחיר למשתכן שרכשו דירה בהנחה בפריפריה בכלל לא מתגוררים בה ומשתמשים בה להשקעה. למעשה, מהסקירה עלה כי רמות השכר של רוכשי מחיר למשתכן באזור זה הגיעו לסכום של כ-19 אלף שקל בחודש – גבוה הרבה יותר מתושבי מחוז הדרום שרכשו דירות בשוק החופשי.

"תחושה של אפליה"

בחזרה לליאור, שסיפר בתוכנית הכלכלית של רדיו ynet "כסף חדש": "כשזכיתי בהגרלת מחיר למשתכן לפני כשנה חשבתי שזה כמו לזכות בלוטו. בינתיים לקח שנה עד שהקבלן קיבל היתר בנייה, ורק בסוף חודש אפריל האחרון הגעתי לבחור דירה. לצערי הייתי בין האחרונים, ואמרו לי שיש 4 בניינים בפרויקט שכוללים דירות 3 חדרים, 5 חדרים או 6 חדרים – ולי נשאר לבחור רק דירות 5 או 6 חדרים".
למעשה, לליאור לא ניתנה האפשרות לרכוש דירה במחיר שהוא יכול להרשות לעצמו, משום שלא היו מספיק דירות 3 חדרים בפרויקט, ולצד זאת כלל לא נבנו דירות 4 חדרים. "זה הזוי. ראשון לציון היא לא עיר חרדית כמו בני ברק ובית שמש, שם יש ביקוש לדירות 6 חדרים, אז אני לא יודע למה מלכתחילה זה אושר. כשבאתי אמרו לי שפשוט אין דירות קטנות - והפער של המחירים היה פשוט מטורף. בעוד דירות 3 חדרים תומחרו בסכום של כ-1.3 מיליון שקל, דירות 6 חדרים כבר עלו 2.2 מיליון שקל. זה פער של 900 אלף שקל וצריך לקחת משכנתא של 1.7 מיליון שקל בשביל לקנות דירה בסכום כזה, אני לא יכול לקחת את הסכום הזה".
"אמרו לי שאין דירות קטנות - ופער המחירים היה מטורף. בעוד דירות 3 חדרים תומחרו בכ-1.3 מיליון שקל, דירות 6 חדרים כבר עלו 2.2 מיליון שקל. זה פער של 900 אלף שקל וצריך לקחת משכנתא של 1.7 מיליון שקל, אני לא יכול לקחת את הסכום הזה"
ליאור טען כי מאחר שדירות 3 חדרים הן הזולות ביותר, גם משפחות עם ילדים שזכו במקום גבוה בהגרלה והתאפשר להן לבחור ראשונים את הדירות, העדיפו לרכוש את הדירות הקטנות ולהשכיר אותן, מאשר לבחור את הדירות הגדולות והיקרות יותר. "יש פה אי שוויון, התחושה היא שזאת אפליה נגד יחידים, נגד רווקים", אמר.
לדבריו, "זכיתי במשהו שאני לא יכול לממש. גם אם בסופו של דבר הייתה נשארת דירת 3 חדרים במיקום הכי גרוע, לפחות הייתי יכול לקנות אותה. אמרו לי לקחת דירות 6-5 חדרים, אבל המחירים מטורפים, גם אם הם כביכול נחשבים נמוכים ביחס לשוק החופשי – אלה מחירים שאני לא יכול לעמוד בהם".
אז הקבלן בונה כדי להרוויח. האם פנית למשרד השיכון? "פניתי, אבל לצערי לא קיבלת מענה הולם, קיבלתי מענה לקוני שזה החוק ויש הגרלה והרקע שלי זה לא משהו שכרגע נמדד בחוק. אבל מבחינתי יש פה לגמרי אפליה. אני לא יכול לבוא ולממש את מה שמגיע לי, וזה פשוט לא הוגן. אני צריך לתת לקבלן תשובה עד סוף החודש ואני עדיין לא יודע מה לעשות. מצד אחד, המחירים בשוק רק עולים ועולים והפערים מתרחבים, ומצד שני אני לא יכול להיות עם משכנתא לכל החיים, זה לא סביר. ובנוסף, בגלל שזכיתי בהגרלה ההיא, לא יכולתי, למשל, להירשם להגרלה האחרונה שנסגרה בשבוע שעבר ופספסתי אותה".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "ראשית נציין כי הסמכות לאישור תמהיל הדירות בפרויקט המדובר היא של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ראשון לציון. הוועדה אישרה תמהיל של דירות 3, 5 ו-6 חדרים, כאשר החלוקה בין מחיר למשתכן לשוק החופשי היא לפי הכללים - חצי לזכאים וחצי לציבור, כך שמתוך 67 דירות בנות 3 חדרים, הוקצו 64 לזכאים ו-4 בלבד לקבלן. שנית, נדגיש כי המשרד בוחר תמהיל מגוון של דירות באופן התואם את תכלית התוכנית, ונועד להתאים לאוכלוסיות המשתתפות בהגרלות תוך בחינה של האזור כולו שבו נבנה הפרויקט. נוסף על כך, נציין כי ישנה חשיבות למקום הזכייה בהגרלה, כאשר למקומות הראשונים, מטבע הדברים, מגוון גדול יותר לעומת המקומות האחרונים שבוחרים ממגוון הדירות מצומצם. נוסיף כי כל טענה לגבי סוג התמהיל הכללי יש להפנות לוועדה המקומית".