1 צפייה בגלריה
איש עסקים עורך דין חליפה עניבה עו"ד
איש עסקים עורך דין חליפה עניבה עו"ד
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב דחה לאחרונה תביעה שהגיש עורך דין לביטול הסכם גירושים בטענה שבעת החתימה היה נתון במצב נפשי שמנע ממנו להבין על מה הוא חותם. השופטת סגלית אופק קבעה שהוא נכנס להסכם בעיניים פקוחות.
התובע, חסר דת, ואשתו לשעבר, יהודייה, נישאו בחתונה אזרחית בפראג לפני כשני עשורים. כעבור כמה שנים נולד בנם היחיד. חיי הנישואים היו רצופים במשברים וב-2020 הם נפרדו. בסמוך חתמו הצדדים על הסכם גירושים שקבע בין היתר כי דירתם תועבר במלואה לבעלות האישה ושהבעל ישלם עבור בנם מזונות גבוהים מהרגיל, בסך 6,000 שקל בחודש.
חודשיים לאחר מכן הוא הגיש לבית המשפט את התביעה שבה טען שבמהלך הנישואים היה קורבן למניפולציות, סחטנות רגשית ואלימות מילולית מצד אשתו. לדבריו, במעמד החתימה על הסכם הגירושים הוא היה נתון במצב נפשי קשה ובסערת רגשות שמנעו ממנו להבין בצלילות על מה הוא חותם. בנסיבות אלה הוא עתר לבטל את ההסכם ולהחיל על הצדדים את הסדר איזון המשאבים.
מנגד טענה האישה כי בעלה לשעבר ידע בדיוק על מה הוא חותם. לגרסתה, הוא חתם על ההסכם מתוך רצון להיטיב עם בנם שהינו בעל צרכים מיוחדים. ואכן, השופטת אופק דחתה את התזה שהציג הבעל ונימקה שמצבו הנפשי הבעייתי לכאורה לא הוכח בשום שלב, באופן השומט את הקרקע תחת תביעתו.
עו"ד מירב אלקלעיעו"ד מירב אלקלעימיקה גורביץ
היא ציינה שעורכת הדין שערכה את ההסכם העידה שסיפקה להם הסברים מעמיקים ביחס להוראותיו. יתרה מכך, היא סיפרה ששכנעה את הבעל לרדת מסכום המזונות שאותו רצה לשלם מלכתחילה עבור בנו – 8,000 שקל בחודש – בנימוק שמדובר בסכום מוגזם שיקשה עליו כלכלית. בסיכומו של דבר עורכת הדין אישרה שהתובע הבין בדיוק למה הוא נכנס.
על עדות עורכת ההסכם הוסיפה השופטת את נתוניו הכלליים של הבעל לשעבר. היא ציינה שמדובר בעורך דין ותיק, ששירת בקבע שנים רבות, הוכר כמצטיין הפצ"ר ואף היה מועמד להצטיינות מטעם הרמטכ"ל. גם לאחר פרישתו לגמלאות ב-2019, ציינה, הוא המשיך בעיסוקיו והתקבל לעבודה בתפקיד יועץ משפטי, אחרי תהליך מיון ותחקיר בטחוני מעמיק. לדבריה, אם היה סובל ממצב נפשי בעייתי הגורמים הרלוונטיים היו מזהים זאת.
בפסק הדין צוינה לחובתו הימנעותו מלהעיד גורמי מקצוע שטיפלו בו: "העדת אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש שפגשו את התובע חשובה לאישושה של גרסת התביעה. הימנעותו של התובע מלעשות כן אינה נראית מקרית".
בסופו של דבר קבעה השופטת שהבעל לשעבר לא הוכיח שחתם על הסכם הגירושים מתוך מצוקה. היא הורתה על דחיית התביעה וחיובו בהוצאות משפט בסך 25 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד א. גפטלר • ב"כ הנתבעת: עו"ד ר. ניר-אבוהרון • עו"ד מירב אלקלעי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין