1 צפייה בגלריה
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בבאר שבע הכריע לאחרונה בתביעות פינוי ואיזון משאבים שהגיש גבר נגד אשתו בנפרד: השופט אלון גביזון קבע בין השאר שהאישה צריכה לפנות את הבית של בעלה בקיבוץ, מאחר שאין לה בו זכויות קנייניות.
מדובר בנישואים שלישיים לגבר ושניים לאישה. הם נפרדו ב-2017 ובמסגרת הליכי הגירושים תבע הבעל לאזן משאבים ולפנות את אשתו מהבית. שמאי שמונה להערכת הנכס קבע ששוויו 1.5 מיליון שקל, אבל הבעל ביקש לקבוע שהשווי עומד על 1.05 מיליון שקל בלבד, בין היתר משום שאין אפשרות להשכיר אותו או להפיק ממנו הכנסה, ובמסגרת הליכי שיוך קבעה רשות מקרקעי ישראל ששווי הקרקע הוא אפס.
עוד טען הבעל שיש לחייב את אשתו בחצי מהכספים ששילם עבור הליך השיוך. בסך הכל הוא טען ששווי הנכסים שלו הוא 878,771 שקל ואילו הנכסים של אשתו, שכוללים דירה, דמי שכירות ורכב, שווים 914 אלף שקל ולכן היא צריכה לשלם לו עבור האיזון.
האישה טענה מנגד ששני נכסי הנדל"ן משותפים. היא ביקשה לקבל את הערכת השמאי לגבי שווי הבית ולא לאזן את דמי השכירות עבור הדירה בטענה שמדובר בהכנסה שוטפת והיא נותרה ללא חסכונות וללא פנסיה. לדבריה יש לה זכויות באיגרת חוב שקיבל בעלה מהקיבוץ, וביקשה לפדות את חלקה בפנסיה בתשלום חד-פעמי של כ-265 אלף שקל ולקבל חצי מקרנות ההשתלמות שלו.
השופט אלון גביזון קיבל את הערכת השמאי לגבי הבית. הוא קבע כי רמ"י העמידה את הקרקע על שווי אפס כדי לעודד התיישבות אבל זהו לא הערך האמיתי שלה, בטח לא במציאות הנדל"נית בישראל.
עו"ד גילה עיניעו"ד גילה עיני
עם זאת, הוא קיבל את תביעת הפינוי תוך שהבהיר כי הבית הוא אמנם נכס בר-איזון, אבל אינו רכוש משותף. כלומר, לנתבעת יש זכות לקבל חלק משוויו אבל לא זכויות בבית עצמו.
השופט גם שלל את זכויותיה באיגרת החוב שבעלה קיבל כארבע שנים אחרי הפרידה. הוא הדגיש שמדובר בנישואים מאוחרים, מה גם שהנתבעת לא הייתה חברת קיבוץ ולכן היא לא זכאית ליהנות מרווחיו. לגבי זכויות הפנסיה נקבע שהאישה תקבל את חלקה בתשלומים החודשיים ולא בסכום חד-פעמי.
באשר לנכסים של האישה נקבע שהתובע זכאי לחצי משווי הדירה אבל אין לו זכויות בדמי השכירות, שכן הדירה לא שייכת לו והוא לא זכאי ליהנות מהפירות שהניבה.
בסיכומו של עניין נקבע כי הבעל לשעבר צריך לשלם לאישה 750 אלף שקל עבור הבית וכ-4,400 שקל עבור איזון קרנות ההשתלמות. בנוסף, היא תקבל חצי ממענק הפרישה שלו עבור תקופת החיים המשותפים ואת חלקה בתשלומי הפנסיה. מהתשלום יופחתו 375 אלף שקל עבור הדירה וכ-86 אלף שקל עבור מימון הליך השיוך. היא תפנה את הבית 30 ימים אחרי שהבעל ישלם לה את זכויותיה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד גילה עיני עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין