גורמים בנקאיים וכלכליים מעריכים כי בשלושת השבועות האחרונים הוצאו מישראל לבנקים זרים, בעיקר בארה"ב ובאירופה, כארבעה מיליארד דולר, כאשר רוב ההוראות כבר בוצעו וחלקן עוד יבוצעו. השינוי במגמה כעת הוא שחלק ניכר מהכספים מועברים על ידי אנשים פרטיים, שיש להם חשבונות בחו"ל או שפתחו שם חשבונות בנק ממש לאחרונה.
בבנקים ובבנק ישראל מנסים בימים אלה לשמור על עמימות, אולם אומרים, באופן לא רשמי, כי משיכות הכספים נמשכות ואף התגברו בימים האחרונים נוכח ההתקדמות בחקיקת הרפורמה המשפטית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
(צילום: AP)
בבנק ישראל, שבו מצטבר מידע כמעט מיידית על העברות כספים מישראל לחו"ל, לא היו מוכנים בשום פנים בימים האחרונים למסור נתונים. אחת ההערכות היא שהדבר נובע מחוסר רצון שבנק ישראל עלול בעצם הדיווח על כמות הכסף הגדולה הנמשכת כעת בישראל ומועבר לחו"ל לעודד אזרחים להעביר עוד כספים לחו"ל. בבנק ישראל טענו היום (רביעי) כי "אין עד כה למעשה שום תנועות חריגות של כספים המועברים לחו"ל והבנק עוקב בהתמדה אחר המצב".
על תחילת משיכת הכספים דיווחו בכירי הבנקים לפני שבועות אחדים במפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בכירי דויטשה בנק אמרו בראיון בלעדי ל-ynet ו"ממון" כי הם רואים כבר העברות כספים של ישראלים לבנקים זרים, בתוך כך לדויטשה בנק. כמו כן, בפגישה המיוחדת הראשונה שקיימו עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', כבר דיווחו ראשי הבנקים על התגברות משמעותית של התופעה.

"מגמת העברת הכספים של חברות גדולות לחו"ל תגדל"

"גם אם יש דחייה מסוימת בחקיקה, נחוש על ידי הממשלה לקדם במהירות את חקיקת הרפורמה המשפטית והציבור מבין את זה", אמר גורם בנקאי. רוב העברות הכספים מתבצעות בהוראות כתובות לבנקים, ובמפתיע לא מעט מהן מתבצעות על ידי אנשים יחידים ולא חברות. לצד זה, על פי ההערכות, קרוב למחצית מהסכום הועבר בשבועיים האחרונים על ידי כ-50 חברות, בעיקר מענף ההייטק.
משיכת הכספים והמרת שקלים לדולרים נעשית במקביל לעלייה הנמשכת בשער הדולר, שזינק מאז השבוע האחרון של חודש ינואר כבר בכ-7% ביחס לשקל, כשהאירו עלה ב-5%. ההערכות של אנליסטים הן שהיחלשות השקל תימשך בימים הבאים, ככל שהרפורמה המשפטית תקודם בכנסת ולא תיעצר.
"אנחנו מעריכים כי הסכום שהחברות הגדולות בחרו בשבועות האחרונים להעביר לחו"ל נע כבר בין 2 ל-4 מיליארד דולר ואנו צופים שמגמה זאת רק תגדל בימים הקרובים", אמר היום ל-ynet אופיר אנג'ל, יו"ר פירמת הייעוץ Auren ישראל.
לדבריו, "המגמה החדשה המתעוררת בימים האחרונים היא דווקא של משקי הבית הפרטיים, משפחות בעלי הון, בעיקר מהאלפיון העליון, שהחלו לנייד כספים, וכן גם בעלי הון קטן יותר מהעשירון העליון ומטה".
אנג'ל אמר, כי "בשבועות האחרונים אנו עדים לעלייה של מאות אחוזים בכמות הפניות לייעוץ בנושא העברת כספים לחו"ל מהפן הבינלאומי הפיננסי-בנקאי-מיסויי. מדובר על עשרות פניות בשבוע של בעלי הון קטן או גדול. החל ממשפחה עם חיסכון של חצי מיליון שקל ועד למשפחות המדברות על העברת עשרות ומאות מיליונים אל מעבר לים. המחאה עושה את שלה והשיקולים הם לא תמיד רציונליים".
2 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בנק ישראל
(צילום: AFP)
לחברת הייעוץ אאורן פנתה, למשל, משפחה שצברה חסכונות וחושבת על השקעה בתחום הנדל"ן. המשפחה פנתה "להתייעצות מיידית לאן להעביר את הכסף המזומן שיש לה בבנק במט"ח על מנת לאפשר בעתיד הקרוב השקעות בחו"ל". פניות בהולות כאלה מתקבלות על בסיס יומי בחודש האחרון, גילה אנג'ל.
מתברר כי לקוחות בעלי הון בינוני מהעשירון העליון עם כספים נזילים של בין 50-5 מיליון דולר, בוחנים אפשרויות של קניית אזרחות זרה בעזרת רכישת נכסים במדינות אטרקטיביות והעברת הכספים הנזילים לאותן מדינות, על מנת לשכלל את אפשרויות ההשקעה שיש להם ולפזר סיכונים.
בתשובה לשאלה אם יאבדו בארץ הכנסות ממיסים עקב העברות הכספים, אמר גורם בכיר ברשות המיסים כי הרשות עוקבת אחר תנועת הכספים "ויש לנו הסכמים מעולים לחילופי מידע עם מדינות רבות. מי שמרכז חייו יישאר בישראל - ישלם מיסים גם על רווחיו מנכסים בחו"ל, בכל מקרה".

בנק ישראל יגביל את הסחר במט"ח?

מעבר לשאלות בנושא של מיסוי בינלאומי והשוואת סיכונים מול מדינות אחרות בעולם, עולה מצד הלקוחות חשש אמיתי שהשלטון בישראל עלול ליזום צעדים שלא יאפשרו בעתיד למשוך את כל הכספים או לחליפין עקב מחסור במט"ח שבנק ישראל יטיל מגבלות על היקף המסחר במט"ח, בעיקר במטבע הדולר.
בישראל כבר היו בעבר הגבלות על סחר במט"ח והיו תקופות שבנק ישראל היה צריך לאשר הוצאת מטבע זר מישראל, אולם גורמים בנקאיים משוכנעים כי לא סביר כלל שמצב כזה יחזור בתקופה הזאת.
יצוין כי חלק מהעברות הכספים מתבצעות כעת על ידי לקוחות הבנקים המחזיקים באזרחות זרה, דבר שמאפשר גמישות לפעול בעיקר באיחוד האירופאי, ופורס בפניהם מגוון רחב של פעילויות עסקיות. אולם גם בעלי הון ללא אזרחות זרה יכולים בזכות ההון הנזיל שלהם לפתוח דלתות איכותיות וכדאיות ל"אפסון" הכסף שלהם במדינה זרה ואף לשימוש חכם ומניב, כפי שציין יו"ר אנג'ל.
אזרח אמיד, שהחליט להעביר כספים לחו"ל אמר ל-ynet: "אני רואה מה מתרחש כאן. אני לא סומך על הממשלה הזאת. אני לא שמאלני ולא ימני. אני ישראלי, אבל חושש שהרפורמה תפגע קשה בכלכלת ישראל ובשקל. לכן הכסף שלי יהיה שווה פחות באופן משמעותי כבר בקרוב, ואת המגמה הזאת אנחנו רואים כבר כעת. לכן אני ממהר להוציא חלק ניכר מכספי מכאן לחשבון בנק שיש לי בארץ אחרת, עוד לפני שהרפורמה תאושר סופית ותגיע מפולת".