הקשיים הכלכליים אליהם נקלעות לאחרונה חברות קבלני הביצוע בשל ההתייקרות בתשומות הבנייה הגיעו גם לאחת החברות הגדולות והוותיקות בתחום. חברת אגרוטופ מהמושב תימורים, המתמחה בביצוע פרויקטים מורכבים בארץ ובחו"ל להקמת מפעלים, מרכזים לוגיסטיים, בתי קירור ומחסנים לתעשייה ומבנים לגידול בעלי חיים (לולים, רפתות וכ'ו) צברה חובות המוערכים בכ-200 מיליון שקל. החברה, שבבעלות האחים טל ורז הנקין, מתכוונת להגיש בקשה לבית המשפט להקפאת הליכים.
האב נחום ז"ל הקים את החברה בשנת 1989, אותה מיזג עם חברת הפח תעשיות מתכת. החברה מתמודדת כעת עם חוזים שחתמה בעבר והתחייבה להם לפי מחיר שנקבע מראש. אלא שמחירי תשומות הבנייה זינקו בעשרות אחוזים, בעיקר עקב מלחמת רוסיה-אוקראינה, והעבירו את הפרויקטים להפסד ולמצוקת מזומנים, שמונעים מהחברה להשלים פרויקטים. בין לקוחותיה של החברה לאורך השנים: חברת ביג מרכזי קניות, תנובה, אוויס, שטראוס, סוגת וסודהסטרים.
1 צפייה בגלריה
אגרוטופ
אגרוטופ
אגרוטופ
(צילום מסך מתוך אתר החברה)
חקלאים טוענים כי שילמו לחברה מקדמות של מיליוני שקלים עבור הקמת מבנים חקלאיים גדולים, וכעת הם "תקועים ללא הכסף והמבנה".
נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, הזהיר לפני כחודש כי "אנחנו נמצאים בתוך אחד המשברים הקשים של ענף הביצוע בשנים האחרונות, אולי המשבר הגדול בתולדות הענף, מחירי תשומות הבנייה ויחד איתם עלויות הבנייה מזנקים בקצב שלא ראינו מעולם, זאת ללא כל פיצוי מצד מזמיני העבודה, הענף לא יכול לשרוד כך. קבלני הביצוע מתמודדים כעת עם חוזים שאינם לוקחים בחשבון את התייקרות המחירים ומותירים את קבלני הביצוע להתמודד עם עליות המחירים שלא נלקחו ולא נחזו בחוזה המקורי".
לדברי עו"ד אביחי ורדי, בא כוחה של החברה, "החברה בודקת את כל האפשריות המשפטיות העומדות בפניה. החברה רואה חשיבות בהמשך ושימור פעילותה והיא תגיש תוכנית הבראה הכוללת מכירת פעילויות, גביית חובות בסך 40 מיליון שקל ועוד".