1 צפייה בגלריה
אמבולנס
אמבולנס
אמבולנס
(צילום: shutterstock)

תושב בסמת טבעון שנפל לתהום אחרי שנשען על גדר רעועה סמוך לביתו יפוצה על ידי המועצה המקומית ביותר מחצי מיליון שקל – כך קבע לאחרונה בית משפט השלום בנצרת. השופט דניאל קירס קבע שהיא התרשלה בכך שלא הציבה במקום גדר חזקה מספיק שביכולתה למנוע את הנפילה.
התאונה התרחשה לפני כחמש שנים בשעת ערב. התובע (65) ישב בביתו כשלפתע שמע רעש של ילדים מבחוץ. הוא יצא לבדוק את פשר העניין והגיע לגדר עץ שתחמה בין צדי הכביש לבין תהום. לאחר שנשען על הגדר היא קרסה, והוא נפל לעומק של כשלושה מטרים. כתוצאה מכך נגרמו לו שברים בעקבים ובחוליות הגב, והוא פונה לקבלת טיפול רפואי ברמב"ם.
שנתיים וחצי לאחר התאונה הוא הגיש תביעה לבית המשפט וטען שהמועצה המקומית בסמת טבעון התרשלה כלפיו באי-הצבת גדר יציבה שיכולה הייתה למנוע את נפילתו. כמכונאי רכב במקצועו, הוא טען שמאז הוא למעשה איבד את כושר העבודה.
המועצה המקומית לעומתו התכחשה לעצם התאונה וטענה שהיא לא הוכחה. היא הוסיפה שגם בהנחה שהתאונה קרתה, יש להטיל על התובע אשם תורם משמעותי.
אבל השופט קירס קבע שהתובע דווקא צלח בהוכחת הנסיבות. אחת הטענות שהעלתה המועצה בנקודה זו הייתה שהגישה לגדר נעשתה באמצעות שביל צר שלא הגיוני שהוא יעבור בו. אלא שהשופט התרשם כי האיש רזה מספיק כדי להשתחל לשם.
עוד צוין שיתר הראיות מצדדות בגרסת התביעה. כך, בסיכום האשפוז נכתב שהמטופל "נשען על קיר ונפל", כאשר לדברי השופט תיאור הגדר כ"קיר" לא פוגם באמינותו. הוא הסביר שהפער בתיאור העובדתי נובע מכך שהוא דובר ערבית.
עו"ד מרק לייזרוביץעו"ד מרק לייזרוביץעמיר צוק
לאחר שקבע כי התאונה התרחשה, הסביר השופט שהמועצה הפרה את חובתה לדאוג לסביבת הליכה בטוחה בשטחה, ובכך למעשה התרשלה: "אי-הצבה, ליד הכביש ועל גבול תהום, של גדר חזקה מספיק כדי למנוע נפילתו של אדם שנשען עליה, אכן יצרה סכנה של ממש".
הוא לא מצא שהמועצה הפעילה מערך לאיתור מפגעים כעניין שבשגרה. אדרבה, מהנדס המועצה אישר בעדותו שאין למועצה נוהל מסודר לדיווח ולאיתור מפגעים, וכי אין עובד שתפקידו לאתר מפגעים.
לצד זאת קיבל השופט את טענת המועצה שלפיה אין להטיל עליה את מלוא האחריות לנזקי התובע. הוא קבע שמדובר במכונאי רכב שרגיל להימצא בסביבת עבודה שבה נושא הבטיחות מתעורר באופן שוטף, והיה עליו להישמר יותר בעת שהתקרב לגדר. הוא העמיד את אשמו התורם של האיש על 20%.
בסופו של דבר חויבה המועצה לפצות את האיש בכ-433 אלף שקל עבור נזקיו השונים, בניכוי כ-10% ששולמו לו באמצעות ביטוח לאומי. עוד חויבה המועצה לשלם לו הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך של כ-94 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד מודר נעאמנה • ב"כ הנתבעת: עו"ד ג' גושן • עו"ד מרק לייזרוביץ עוסק בנזקי גוף ותאונות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין