1 צפייה בגלריה
ילד נער דיכאון התעללות עצוב אילוס אילוסטרציה מקלדת
ילד נער דיכאון התעללות עצוב אילוס אילוסטרציה מקלדת
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט לנוער באשדוד קיבל לאחרונה החלטה בעניין נער כבן 15.5 שעזב את בית אימו והמחלקה לשירותים חברתיים ביקשה להכריז עליו כקטין נזקק ולהוציא אותו למסגרת של פנימייה. השופט בן ציון קבלר הוציא צו נזקקות אך סירב בשלב זה להעביר את הנער למסגרת חוץ-ביתית. הוא התרשם שהמסגרת המשפחתית שבה שוהה הנער מיטיבה עמו, הוא מצטיין בלימודיו ומתפקד כרגע ללא דופי.
הקטין מוכר למחלקת הרווחה מחודש ספטמבר בשל מורכבות בקשר עם אימו ותלונתה כי קיים קשר בלתי מוסבר בינו לבין אם המשפחה שבביתה הוא מתארח. לאימו הביולוגית שישה ילדים מאבות שונים והיא גרה בדירת עמיגור בת שלושה חדרים. הקטין לא נענה לסמכותה והקשר ביניהם בשנה האחרונה מלווה בקשיים ועימותים רבים. אביו של הנער נפטר טרם לידתו.
בקיץ האחרון, כשהיה בסוף כיתה ז', הוא עזב את המסגרת שבה למד ועבר למסגרת אחרת כתלמיד אקסטרני, בעידודו של אחיו שלמד שם בעבר ולמורת רוחה של האם. קודם לכן התפתח קשר בינו לבין נערה שלמדה עימו וביוני הוא עזב את בית אימו ועבר לגור בבית משפחתה. יחסיו עם אימו היום מתוחים מאוד עד כדי ניתוק הקשר ביניהם.
עובדת סוציאלית לחוק הנוער טענה כי יש מקום להכרזת נזקקות וכן להוצאת הקטין למסגרת חוץ ביתית. לדבריה, אף שהקטין מתפקד היטב, מקפיד על לימודיו ואף פעיל במסגרת ספורטיבית מאורגנת כמה פעמים בשבוע, לא ברור טיב הקשר בינו לבין המשפחה המארחת. כמו כן, האם הביולוגית מתנגדת לשהותו שם וניכר כי הקשר בינו לבין המשפחה המארחת גורם נזק משמעותי ליחסיו עם אימו.
עו"ד דוד ברקוביץעו"ד דוד ברקוביץ
בא כוחה של האם הביולוגית הצטרף לעמדה כי יש להוציא את הנער לפנימייה. הוא טען כי לא ברור מכוח מה החליטה אם המשפחה המארחת לאפשר לו להתגורר בביתה. לדבריו, ישנן אינדיקציות וסממנים אשר מצביעים על יחסים לא ראויים בין אם המשפחה לבין הקטין. הקטין עצמו הבהיר כי אינו מעוניין לשהות בפנימייה או לחזור לבית אימו. הוא ביקש שהמשפחה המארחת תהיה משפחת האומנה שלו ותיאר כי הוא זוכה שם ליחס חם ולהרבה עזרה.
"מצבו של הקטין עדין שביר ומורכב", כתב השופט בן ציון קבלר, וקבע שהתקיימו התנאים המגבשים נזקקות שכן משפחת המוצא של הקטין אינה יכולה לתת מענה לצרכיו. ואולם, בנוגע לבקשה להוציא את הנער לפנימייה ציין השופט כי לא מונח בפניו מספיק מידע על מנת לתת החלטה של קבע. "חשדות ערטילאיים אינם בסיס מספק להוצאת צו הרחקה", כתב.
הוא הדגיש כי הקטין משולב היטב במסגרת חינוכית ומדובר בתלמיד מצטיין שאינו בסכנת התדרדרות פלילית. כמו כן, מסמך מטעם בית הספר הדיף מחמאות המשבחות את הנער בכל ממד נדרש – חברתית, לימודית והישגית.
הוא הוסיף כי הנער נמצא יותר שישה חודשים בבית המשפחה המארחת והוצאת צו דחוף המרחיק את הקטין ממנה הוא מאולץ ובלתי הגיוני. בסופו של דבר הוציא השופט צו נזקקות לשנה והורה כי הקטין יהיה בפיקוח רשויות הרווחה למשך 60 יום.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד דוד ברקוביץ עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין