ההאטה במשק הגיעה לקניונים: השפעת העלאות הריבית, המשכנתא, וההתייקרות הכוללת במשק - מתחילה לבוא לידי ביטוי בפדיונות של חלק לא מבוטל מהרשתות הפועלות בקניונים, שיוצאות לחישוב מסלול מחדש.
בעלים של אחת מרשתות האופנה אמר ל-ynet: "זה חג קשה, יש ירידה במכירות, לאנשים אין מצב רוח. כולם רוצים להתייעל ולכן רוצים לסגור סניפים, לאחד תתי-רשתות. אין טעם לכמה חנויות בקניון, עדיף אחת. זה חוסך שכר דירה, ארנונה, הצמדה למדד של הקניונים. יש היום פחות כניסות לקניונים. בנוסף, אנשים עושים קניות בחו"ל באוגוסט ובכלל: אם זארה ו-H&M יותר זול בחו"ל אז יקנו שם ויחסכו את הקנייה לארץ וזה גם בא על חשבון הקנייה ברשתות ישראליות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי סגור
קניון עזריאלי סגור
קניון עזריאלי
(צילום: מוטי קמחי)
מתחילת השנה סגרה קסטרו תשע חנויות (עד סוף יוני) ולפי מקורות, הרשת תסגור לפחות עוד 10 סניפים בקרוב. לפי החברה מדובר באיחוד חנויות לצרכי פתיחת חנויות משודרגות.
קבוצת פוקס סוגרת בהדרגה את חנויות המותג יאנגה. ב-2022 היו לה 37 סניפים, בתחילת 2023 כבר נותרה עם 10 סניפים פחות וכיום יש לה 12 סניפים ואתר אינטרנט. במקום החנויות של יאנגה שנסגרו, פוקס פתחה את רובי ביי שמיועדת לטינאייג'ריות, אבל בקניונים עדיין סקפטיים לגבי הצלחתה.
דפנה לוינסון HDL נשארה עם 10 סניפים אחרי שבעבר החזיקה 28 סניפים. החנות האחרונה שסגרה היא הסניף בקניון הגדול בפ"ת של קניוני עופר. לדברי מקור בענף, דלתא שנכנסה במקומה, משלמת שכ"ד הנמוך ב-40%. היא גם איחדה חנויות עם רשת סו סימפל שבבעלותה, שהפכה למותג בתוך הרשת.
לפי דוחות המשביר, גם היא במגמת הצטמקות: "הקבוצה בוחנת כל העת אפשרות לצמצום שטחי הסניפים, תוך ייעול שטחי המכירה, חסכון בשכר דירה, דמי ניהול, תשלומי ארנונה ושכר עבודה. וזאת לאחר שהחברה צמצמה בשנתיים האחרונות כ-9% משטחי הסניפים הקיימים".
עוד נכתבה בדוחות אזהרה לגבי האינפלציה: "החברה והמשביר בתי כלבו בחנו את השפעת העלייה בשיעור האינפלציה, כך שעלייה בשיעור של 1% לאורך שנה תשפיע על הוצאות השכירות והארנונה, באופן שתקטין את הרווח הנקי בכ-865 אלף שקל לשנה, סכום שאינו מהותי לחברה ולמשביר בתי כלבו, בהנחה שלא יחול כל שינוי במספר או בגודל הסניפים ולא יחול שינוי בהסכמי השכירות הקיימים ו/או בשיעורי הארנונה מעבר להפרשי ההצמדה".
גם עדיקה במגמת התייעלות. חנות עדיקה בעזריאלי ת"א נסגרה השנה ונפתח במקומה סניף אאוטלט של גולף אנד גו שעתידו שם לא ברור: בקניון מחפשים לו תחליף, כך לפי גורמים בענף האופנה שהחנות הוצעה להם. במלחה ירושלים חנות עדיקה הפכה לאאוטלט גולף אנד גו ולמעשה נסגרה. עוד קודם לכן נסגרה חנות עדיקה באילת וכעת יש שש חנויות תחת המותג כשגורלן של חלקן אינו ברור. החנות בדיזנגוף סנטר עובדת היטב, לפי עדיקה, אבל בענף נשמעים קולות אחרים לגביה. גם רשת דרים ספורט של קבוצת פוקס סוגרת חלק מהסניפים שלה בקניונים ויש סימני שאלה לגבי עתידה.
3 צפייה בגלריה
"גולף אנד גו" בקניון עזריאלי
"גולף אנד גו" בקניון עזריאלי
סניף אאוטלט של גולף אנד גו, שנפתח במקום חנות עדיקה בעזריאלי ת"א שנסגרה השנה
(צילום: מירב קריסטל)
כל אלה נוספו לקשיים באתר האופנה OneProject ושל קבוצת MGS, שמחזיקה בין היתר במגה ספורט ובזיכיון לחנויות JD. יש זהירות גם בקרב רשתות בינלאומיות שפועלות בישראל. כך למשל, הרשת הספרדית דזיגואל היתה אמורה לפתוח בארץ 15-10 סניפים וכיום יש לה שלושה סניפים בלבד ואתר אינטרנט.
אפילו זארה, הנחשבת לאחת מקמעונאיות האופנה המובילות בישראל, עושה חושבים ומצמצמת סניפים. הרשת מתכננת לסגור את הסניפים בקניון הנגב ובקניון גבעתיים - שניהם של קבוצת עזריאלי והיא אף מתכננת לסגור סניף נוסף. בקניונים טוענים שגוטקס הזכיינית מחפשת חנויות גדולות בלבד מעתה ורק במיקומים שמצדיקים את קיומן של החנויות - שמהוות אבן שואבת עבור קניונים רבים, משום שהן גורם משיכה מרכזי עבור צרכנים.
לדברי בכיר בענף, "זו מכה גדולה לעזריאלי. ההשפעה של זארה מהותית מאוד על קניונים. שוכרים מוכנים לשלם יותר כדי להיות ליד זארה כי זארה היא מחוללת תנועה גדול וההחלטה של זארה לצאת מקניון הנגב ומקניון גבעתיים היא הצעת אי אמון בקניונים האלה".
3 צפייה בגלריה
זארה קניון גבעתיים
זארה קניון גבעתיים
"זארה היא מחוללת תנועה גדול, ההחלטה שלה לצאת מקניונים היא הבעת אי-אמון בהם". זארה קניון גבעתיים שייסגר
(צילום: מירב קריסטל)
באחת מרשתות הקניונים אמרו ל-ynet שהמדד עלה אך מדד האופנה דווקא בירידה. "הרשתות עורכות הרבה יותר מבצעים. איחוד חנויות זאת בהחלט התייעלות כי באחת הרשתות למשל האיחוד הביא לעלייה של 18% במכירות לעומת המכירות של שתי החנויות הנפרדות. בנוסף אוגוסט היה מצוין אצלנו ולגבי נתוני ספטמבר - נדע בהמשך"

שכר הדירה בקניונים עולה - והפדיונות יורדים

ברשתות האופנה טוענים כי נוצרה א-סימטריה כששכר הדירה בקניונים עולה בהתמדה כיוון שהוא צמוד למדד, בזמן שהפדיונות יורדים. לפי הבכיר: "הגידול בריבית ובמדד לצד קיטון במחזורים, מייצרים משוואה מאוד בעייתית עבור הרבה מאוד סוחרים שמחשבים כרגע מסלול מחדש. הבעיה היא לא רק בשכ"ד אלא גם בדמי הניהול הגבוהים בקניונים שמגיעים גם ל-90 ול-100 שקל למ"ר. שכר הדירה ודמי הניהול מגיעים לעומסים שגבוהים ב-20% מהמכירות, מה שלא מאפשר לרשתות מרווח לפעול. בחלק מהקניונים שכ"ד נסק לגבהים שגם אם נכפיל את המכירות, עדין לא נצליח להרוויח", הוא מסביר.
גם כשרשת מחליטה לסגור חנויות היא עדיין כבולה לקניונים בחוזים כך שיש רשתות שכבר נמצאות אצל מתווך במטרה לסייע במכירת החנויות. לדברי בכיר אחר, "צריך לזכור שבתקופה הזאת לאנשים יש פחות כסף, יש את המחאה ברחובות ושכ"ד עולה. גם המחאה הורידה את הפדיון של מוצאי השבתות. קניון עזריאלי בתל אביב לא עובד במוצאי שבת מתחילת המחאה ושכה"ד לא השתנה. זה אומר שהיחידים שמשלמים את המחיר הן הרשתות".
מי שעשתה מהלך של יציאה מהקניונים היא רשת תמנון שסגרה את כל סניפיה בקניוני עזריאלי וסגרה גם את הסניף בדיזנגוף סנטר. לפי הבכיר: "אנחנו בהחלט מסתכלים על תמנון, שנראה שהיא מאוד שמחה מהמהלך שעשתה. אין היום הרבה קופצים שמוכנים להיכנס במקומה. פעם הייתה רשימת המתנה".