לראשונה אושרו להפקדה שתי תוכניות בנייה בירושלים במסגרת הפיילוט שבו מינהל התכנון מהווה את יזם התוכניות, כך נודע ל-ynet. התוכניות, שיקודמו לאורך צירי הרכבת הקלה בבירה, כוללות 920 דירות חדשות, מתוכן כ-185 יחידות דיור קטנות שאמורות לתת מענה למגוון קהלים, כגון זוגות צעירים, יחידים וקשישים.
התוכנית הראשונה ממוקמת בדרום העיר, במפגש הרחובות דב יוסף ובנבנישתי, על שטח של כ-12 דונם, בצמוד לקו הירוק של הרכבת הקלה. היא כוללת הקמת 3 מגדלי מגורים בני 30-20 קומות עם 450 יחידות דיור, שישלבו שטחי מסחר ותעסוקה בקומות התחתונות. 90 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות. כמו כן, יוקמו מעברים להולכי רגל לתחנת הרכבת הקלה וכן יוקמו 6 גני ילדים, 3 מעונות וגן וכן שטח ציבורי פתוח.
התוכנית השנייה ממוקמת גם היא בדרום העיר, על דרך יצחק מודעי ובסמוך לקניון מלחה, בשטח של כ-10 דונם, בצמוד לקו הכחול ולקו הסגול של הרכבת הקלה. היא כוללת הקמת 2 מגדלי מגורים בני 30 קומות עם 470 יחידות דיור, שישלבו חזית מסחרית כלפי ציר הרכבת הקלה. מגדל אחד ישמש לטובת דיור להשכרה לטווח ארוך. 94 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות.
בנוסף, יוקמו כיכר עירונית המשקיפה אל פארק המסילה בנחל רפאים, מבנה ציבור שישמש לטובת חינוך וקהילה וכן גשרי הולכי רגל אשר יחברו את שכונת מלחה לכיכר, וממנה אל פארק המסילה.
1 צפייה בגלריה
כיכר ציון ירושלים
כיכר ציון ירושלים
מגדלים חדשים בדרום העיר. ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הוועדות המחוזיות נכנסות "בנעלי" היזמים

התוכניות אושרו על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, בראשות שירה תלמי-באבאי, ונערכו על ידי משרד פרחי-צפריר אדריכלים. זאת, כאמור, במסגרת פיילוט שמוביל מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, במסגרתו ועדות התכנון המחוזיות נכנסות "בנעלי" היזם ומקדמות תוכניות מפורטות בעצמן, שלאחר אישורן אפשר יהיה ניתן להתחיל לבנות.
לדברי אלמליח, הצעד נועד לעודד פיתוח של מתחמים ריקים בלב הערים ולמנוע בנייה בשטחים פתוחים: "שתי התוכניות שאושרו להפקדה הן פרי של מהלך שהוא שינוי פרדיגמה. מחוזות מינהל התכנון יזמו תוכניות בעצמם ויניעו תהליכים, בדגש על קרקעות מרובות בעלים, מבלי להמתין לבעלי אינטרס כאלה ואחרים. המהלך יסייע מחד בהגדלת היצע יחידות הדיור בתוך הערים, מבלי שנצטרך להגיע לשטחים הפתוחים".
מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדריכל דן קינן, הוסיף: "מדובר בתוכניות ייחודיות, אשר עתידות להפוך למוקדים עירוניים, לצד תוספת יחידות דיור להשכרה ושימושים אחרים, ומסייעות בקידום עירוניות תוססת המשלבת מסחר, תעסוקה ומגורים, תוך הסתמכות מרחב ציבורי איכותי המוכוון להולכי רגל, ומשורת על ידי תחבורה ציבורית יעילה".
נזכיר כי לאחרונה החליט מינהל התכנון לעבור לייזום ותכניות במטרה לקדם תכנון מפורט במתחמי מגורים בפריסה ארצית, שלגביהם לא הוצע תכנון על ידי גורמים יזמיים אחרים. מוסדות התכנון עסקו עד כה בבחינה ואישור של תוכניות, אולם בעקבות היוזמה הפכו ליזמים שמקדמים בעצמם תוכניות בנייה מפורטות, שלאחר אישורן אפשר יהיה להתחיל לבנות בשטח.
במינהל ציינו כי מתחמי התכנון יכללו אזורים גם באזורי הביקוש וגם באזורי הפריפריה בדגש על התחדשות עירונית, חידוש מרכזי ערים, אזורים מוטי תחבורה ציבורית ואזורים בהם קיים חשש לסיכון מיידי של רעידות אדמה, ובהתאם למגמות התכנון הארצית ולמדיניות הציפוף. עוד נמסר כי התכנון המפורט יקודם בתיאום עם הרשויות המקומיות, באמצעות חברות מתכננות מטעם מינהל התכנון שנבחרו במכרז.