1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: gettyimages)
בית המשפט למשפחה בטבריה הכריע לאחרונה בתביעה של אב שביקש לשנות את דמי המזונות שהוא משלם לבנו, וקבע כי מאחר שבמהלך ההליך התגייס הבן לצבא והחל לעבוד – הופחת התשלום החודשי מ-5,000 ל-4,600 שקל.
בני הזוג לשעבר אימצו שני בנים, היום שניהם בגירים. פסק הדין עסק בצעיר שבהם, שהיה קטין בעת הגשת התביעה. ב-2017, במסגרת הגירושים חתמו ההורים על הסכם שקיבל תוקף של פסק דין, ובו נקבע שהבן הצעיר יהיה במשמורתה הבלעדית של האם ואילו האב יוכל לבקרם בכל עת ובתיאום מראש. עוד נקבע כי האב ישלם מזונות בסך 6,500 שקל ב-18 החודשים הראשונים, ולאחר מכן 5,000 שקל בחודש עד שימלאו לבן הקטן 21.
במאי 2020 הגיש האב תביעה נגד האם לביטול או הפחתה של המזונות מאחר שהבן הצעיר נשלח לפנימייה שבה הוא שוהה במהלך כל השבוע. בזמן שהוא שם, ציין, אשתו לשעבר לא צריכה לממן את צרכיו, ובחופשות בסופי שבוע ובחגים הבן נמצא אצל כל אחד מההורים באופן שווה. הוא הוסיף שמאז הגירושים עלה שכרה של האישה והוצאותיה פחתו כיוון שקיבלה את הזכויות בדירה המשותפת ללא משכנתה.
האב סיפר שהוא נישא בשנית ונולד לו ילד נוסף, כך שהוצאותיו גדלו. כל אלו מהווים לטענתו שינוי נסיבות מהותי המצדיק את ביטול המזונות או לכל הפחות הפחתם.
עו"ד אברהם (בומה) ברחדעו"ד אברהם (בומה) ברחד
האם טענה מנגד שאין הצדקה להתערב במזונות שנקבעו בהסכם. לטענתה, הבן למד בפנימייה עוד לפני החתימה על ההסכם, הסדרי השהות אינם שווים ובסופי שבוע הוא מתגורר בעיקר אצלה. היא הוסיפה שמשכורתו של האב גדלה מאז קביעת המזונות, בעוד שהמשכורת שלה נשארה נמוכה ביותר כיוון שבניגוד אליו, במהלך הנישואים היא לא עבדה וויתרה על התפתחות המקצועית לצורך טיפול בילדים.
בהמשך ההליך המשפטי הוסיף האב כי בינתיים הבן כבר התגייס לצבא ואף החל לעבוד למחייתו במקביל, ויש בכך הצדקה נוספת להפחתת המזונות או ביטולם.
השופט ארנון קימלמן ציין שהתערבות בשיעור מזונות שנקבעו בהסכם בין הצדדים תיעשה רק בנסיבות מיוחדות ובמשורה. הוא ציין שהוכח שהבן החל ללמוד בפנימייה עוד לפי הסכם הגירושין, והעובדה שסיים את לימודיו מהווה דווקא שינוי נסיבות לטובת האב – שכבר לא צריך לממן את הלימודים.
עוד נקבע כי אי אפשר לטעון שזמני השהות השתנו, מאחר שבהסכם בכלל לא נקבעו זמני שהות מוגדרים. בנוסף, ממסמכים שהציגה האם, הוא התרשם שהכנסות האב עלו בעוד שמשכורתה נמוכה.
עם זאת נקבע כי ישנו שינוי נסיבות קטן בכך שהבן התגייס, ובנוסף למשכורתו הצבאית מרוויח כסף מעבודה באינטרנט. השופט ציין שלא מדובר בשינוי דרמטי שבגללו צריך לבטל את המזונות, אך יש מקום להפחיתם במקצת. הוא העמיד לבסוף את הסכום החודשי על 4,600 שקל כולל הוצאות מדור.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד אריק דדון • ב"כ התובעת: עו"ד שלי שרמן • עו"ד אברהם (בומה) ברחד עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין