אחרי שנתיים של משא ומתן, ופחות משבוע לפני הבחירות, חתמה היום (רביעי) שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי על צו הרחבה של ההסכם הקיבוצי להעלאת שכר העובדים הסוציאליים שמועסקים ע"י נותני שירותים במסגרת מכרזי ממשלה, שיעלה בממוצע ב-12% ל-8,240 שקלים (שכר בסיס התחלתי למשרה מלאה), וייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2023. הצו יחול על כ-6,500 עובדים סוציאליים שאינם עובדי מדינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בת"א בשנת 2020
(צילום: מוטי קמחי)
בחודש מאי האחרון נחתם הסכם קיבוצי בין המדינה, מרכז השלטון המקומי, ארגוני המעסיקים ואיגוד העובדים הסוציאליים בהסתדרות, שנכנס לתוקפו בספטמבר. במקביל, ביוני 2022 הוגש ההסכם להרחבה על מנת שיחול גם על עובדים סוציאליים שמועסקים ע"י נותני שירותים במסגרת מכרזי ממשלה. מקור התקציב סוכם טרם ההחלטה על פיזור הכנסת, ולכן צו ההרחבה ייכנס לתוקפו בתחילת ינואר 2023.
מי שייהנו מהשכר החדש הם עובדות ועובדים סוציאליים העובדים במסגרות חוץ ביתיות לילדים בסיכון, מסגרות חסות הנוער, מסגרות לאנשים עם מוגבלויות, מקלטים לנשים נפגעות אלימות, שרותי סל שיקום בקהילה, כפרי הנוער של המנהל לחינוך התיישבותי ועוד.
בתגובה לשאלה מדוע הצו נחתם דווקא שישה ימים לפני הבחירות לכנסת, והאם אין בכך למעשה תעמולת בחירות, הגיבו בלשכת השרה ברביבאי כי "מזה שנתיים שמתנהל משא ומתן, הכסף תוקצב כבר לפני כשנה ועבר את כל האישורים המשפטיים, היו מגבלות וטיפלנו בהן".
2 צפייה בגלריה
שרת הכלכלה חותמת על הרחבת הצו
שרת הכלכלה חותמת על הרחבת הצו
שרת הכלכלה חותמת על הרחבת הצו
(צילום: באדיבות משרד הכלכלה)
ברביבאי עצמה אמרה לאחר החתימה: "העובדים הסוציאליים מתמודדים יום-יום עם אתגרים אנושיים מורכבים, והם זכאים לתנאים ראויים ולגמול הולם. הרחבת ההסכם הקיבוצי לעובדים הסוציאליים, משווה בין אלו המועסקים על ידי נותני שירותים של המדינה, לזכויות שניתנו לעובדים המועסקים באופן ישיר על ידי גופים ציבוריים".
כזכור, לפני שנתיים כבר הושג הסכם מול האוצר בנוגע להעלאת שכר העובדים הסוציאליים, אחרי שהם שבתו במשך 17 ימים. בחודש מרץ האחרון, כשראו שהמדינה לא מקיימת את הבטחתה, הם איימו שוב לשבות, אולם בסופו של דבר במאי ההסכם נחתם.
יו"ר איגוד העו"סים, ענבל חרמוני, מסרה בתגובה כי "מדובר במתווה היסטורי של שינוי שורשי במבנה שכר העובדות הסוציאליות, שיחד עם תוספות שכר בעלות כוללת של 200 מיליון שקל, ייכנס כעת לתוקף גם בקרב ציבור העו"סים המופרטים".
משה דולב, מנכ"ל עמותת מל"י למען ילדים בסיכון, מסר כי "אנחנו מברכים על ההחלטה החשובה והראויה להעלות לעובדים והעובדות הסוציאליים את השכר. העמותה מתקשה לגייס עובדים סוציאליים לכפרי הילדים של העמותה, וזאת בעיקר בשל תנאי השכר הנמוכים. כולי תקווה שהרפורמה תסייע לנו להעמיד לטובת הילדים את מיטב העובדים והעובדות הסוציאליים".