בית משפט השלום בבאר שבע דחה לאחרונה בן 42 שביקש לבטל את הרשעתו בגין איום לפגוע בבנו ולהתאבד, ונימק זאת בכך שהדבר יפגע ברישיון הנשק שלו, המשמש אותו לשירות בגופי ביטחון. השופטת אחינעם צוריאל ציינה שהוא לא הציג ראיות התומכות בגרסתו ובנזק שייגרם לו.
במהלך החופש הגדול של 2020 התקשר הנאשם, תושב נתיבות נשוי ואב לשלושה, לקצינת ביקור סדיר (עובדת ציבור האחראית להגעה סדירה של תלמידים לבית הספר). שיחת הטלפון נערכה על רקע אלימות שחווה אחד מילדיו במסגרת החינוכית שבה למד. במהלך השיחה איים האב על הקצינה שתדאג כי בנו ילמד בבית ספר מסוים, "אם לא אני עולה איתו לקומה הגבוהה ואני והוא נתאבד, אני אשרוף אותו ואת עצמי".
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בשל אמירה זו הוגש נגדו כתב אישום המייחס לו עבירה של איומים והוא הורשע לפני כשנה. לקראת גזר הדין הוא ביקש לבטל את ההרשעה והתבסס על ממצאי שירות המבחן שהציגו אותו באור חיובי יחסית. ממצאים אלה הראו שהוא חש תסכול ומצוקה בעקבות התמודדות בנו עם אלימות בבית ספרו. נמצא כי מדובר באירוע חריג שלא מאפיין את האב, והוא גם התנצל בפני העובדת תוך שהביע חרטה על מעשיו.
לזאת הוסיף הסנגור את העובדה שלקוחו נושא רישיון נשק, עושה מילואים במג"ב ואף מתנדב במשטרת ישראל, והרשעתו עלולה לפגוע בכך. מנגד טענה המדינה שחומרת העבירה אינה מאפשרת הימנעות מהרשעה, מה גם שהאב לא הוכיח נזק קונקרטי שייגרם לו מההרשעה.
עו"ד מילנה סדיקובעו"ד מילנה סדיקוב
השופטת צוריאל ציינה שמקרה זה מתאים ברמה העקרונית לביטול הרשעה. לדבריה, ההקשר שבו הטיח האב את איומיו כלפי עובדת הציבור – דאגה כנה לעתיד בנו עקב אירועי אלימות בבית הספר – כשהוא נתון בסערת רגשות, מצדיק שלא להכתים אותו בפלילים. "סבורה אני כי בשים לב לאופי ההתבטאות והרקע לאמירתה, מדובר באיום ברף חומרה נמוך באופן יחסי, ומשכך העבירה בנסיבותיה הייחודיות יכולה לדור בכפיפה אחת עם הימנעות מהרשעה", כתבה.
בנוסף, הנאשם הביע בושה וחרטה על מעשיו, התנצל כמה פעמים בפני המתלוננת והוא מצוי עמה כיום ביחסים טובים. כמו כן, אין לו מאפיינים אלימים וביסודו הוא אזרח שומר חוק, כאשר האירוע מושא ההליך הינו נקודתי ויחיד בחייו.
למרות זאת, בהיעדר הוכחת נזק קונקרטי שעלול להיגרם לו קבעה השופטת שאין לה אפשרות לבטל את ההרשעה. היא ציינה שגרסת הנאשם שלפיה הוא משרת במג"ב, מתנדב במשטרה ומחזיק ברישיון נשק – כשהרשעתו עלולה לסכל את פעילותו – לא נתמכה באסמכתה כלשהי וממילא לא הוכחה.
לנוכח נסיבות העבירה ועברו הפלילי הנקי היא קבעה כי יש להציב את עונשו בתחתית מתחם הענישה. לפיכך היא גזרה עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי והתחייבות כספית בסך 2,000 שקל שלא לבצע עבירת איומים לתקופה של שנתיים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד עדי יזרעאלי • ב"כ הנאשם: עו"ד סוף פטישי • עו"ד מילנה סדיקוב עוסקת בפלילי • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין