חוב של 122 שקל תפח לחוב של כ-1,500 שקל: רשמת ההוצאה לפועל בלשכת ירושלים, קרן פרג'ון זיטמן, קיבלה לאחרונה בחלקה בקשה מחייבת להפחית חוב במסגרת תיק שפתחה נגדה חברת כביש 6 חוצה צפון לגביית אגרת נסיעה בכביש. החייבת טענה שגובה החוב עמד על סכום נמוך בהרבה מגובה החוב בתיק. הרשמת אף הורתה על הפחתת רכיב שכר טרחה נוסף של בא כוח החברה שהתווסף לחוב, ומתחה ביקורת על הזכיינית.
>> >> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההחלטה ניתנה במסגרת תיק הוצאה לפועל שנפתח לגביית תשלומי אגרה מהחייבת, שגובהם המקורי עומד על 122.85 שקל, בגין אי תשלום אגרת נסיעה לכביש אגרה במקטע הצפוני של כביש 6 בתקופה שבין דצמבר 2018 עד אוגוסט 2019. בתוספת קנסות, הפרשי הצמדה וריבית ורכיבי הוצאות תיק ההוצאה לפועל, עמד החוב לאחר פתיחת תיק ההוצאה לפועל על סכום של כ-1,500 שקל.
1 צפייה בגלריה
כביש 6 חוצה צפון ליד יוקנעם
כביש 6 חוצה צפון ליד יוקנעם
כביש 6 חוצה צפון ליד יוקנעם
(צילום: כביש 6 חוצה צפון )
לטענת החייבת, בעת שהחלה לנסוע בכביש 6 צפון לא היה בידיעתה כי מדובר בנסיעה אשר התשלום לה מבוצע במערכת נפרדת ושונה מכביש 6. החייבת מנויה על תשלום לכביש 6 וסברה כי די בכך כדי לשלם את הנסיעות שלה במקטע הצפוני. עוד נטען שכאשר ביקשה לשלם את סכום הקרן בלבד, בסך של כ-190 ש"ח (כולל קנס) - סורבה.
כאמור, לאחר העברת התיק למערכת ההוצאה לפועל הוכפל ושולש החוב משום שהתווספו עליו הוצאות של אגרה ושכר טירחה, וכיום הוא עומד על סך של 1,522 שקלים. בשלב זה טרם נקבע סופית כמה על החייבת לשלם, אולם כבר עתה ידוע כי תשלם מאות שקלים פחות בשל הפחתת חלק משכר הטירחה של בא כוח החברה.
הרשמת הדגישה את חשיבות השימוש במסלול המקוצר לחובות נמוכים בהוצאה לפועל: "נראה כי הליכי ההוצאה לפועל של הזוכה (כביש 6 צפון) באמצעות ייצוג משפטי מכבידים על ציבור המשתמשים בכביש, באופן חריג המביא להכפלת החוב המקורי פי כמה וכמה כאשר קיים מסלול גבייה מקוצר-מנהלי מקצועי יעיל ואמין, מבלי להידרש לייצוג משפטי והחוסך עלויות הנופלות על כתפי הציבור בגין חוב מזערי שאינו מגיע לסכומי שכר הטרחה המתווספים לחוב.
"סבורני כי יש להאזין ולשמוע לטענה החוזרת שוב ושוב על ידי חייבים שונים כי תשלום שכ"ט בסך המינימאלי של 449 שקלים בכל תיק שנפתח לגביית סכומים אשר ברובם נמוכים מסך של 100 שקלים אינו מידתי. סבורני כי לאור ריבוי הבקשות, ראוי כי הזוכה תבחן אופן ניהול הליכי הגבייה בהתייחס להכבדה על ציבור המשתמשים בכביש ולריבוי הבקשות וההליכים המשפטיים הנובעים ממצב זה כאשר ישנו מסלול גבייה המיועד לחובות מסוג אלו הקבוע בחוק".

הנוסעים לא יודעים

הנסיעה בכביש 6 חוצה ישראל היא ברובה בתשלום. מה שפחות ידוע לנוסעים, שהכביש מחולק לשניים ומופעל על ידי שתי חברות נפרדות - כביש 6 וכביש 6 חוצה צפון. כלומר, כל אחד מהחלקים מנוהל על ידי חברה אחרת וציבור הנוסעים מתבקש לשלם לחברות בנפרד.
לפי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בשנת 2020, הוגשו 296 ערערים על ידי משתמשי כביש 6 צפון, כש-47% מהם טענו שלא קיבלו את ההודעה בדואר ו-37% טענו שלא ידעו על ההבדל בין החברות המפעילות את הכביש.
הרשמת ציינה בהחלטתה כי "יש ליתן את הדעת (והלב) לטענות החייבים החוזרות ונשנות ביחס לגביית תשלומי כבישי האגרה בתיקים רבים, מילא אי הידיעה אודות הפרדת התשלומים לכביש 6 צפון אשר אינה טענה משפטית הפוטרת מתשלום החוב". הרשמת הוסיפה כי "אופן גביית החוב כאשר מדובר בגוף מעין ציבורי המעניק שירות לנסיעה ולאור כוחה של זכות לחופש התנועה אשר הינה זכות יסוד, נראה לא מידתי".
בתגובה נמסר מ-6 חוצה צפון: "בבדיקה של כלל האוכלוסייה, ההליך המקוצר בהוצאה לפועל פחות משתלם לציבור. במסגרת ההליך המקוצר ייפתח לכלל הלקוחות החייבים שלא שולמו במועד הנדרש תיק בהוצאה לפועל. פעולות משרד עורכי הדיו מונעות פתיחת תיק הוצל"פ באופן מיידי ללקוחות שלא משלמים את חובם מיד עם קבלתו. אנו שבים ומפצירים בנוסעים בכביש, מזדמנים וקבועים - הירשמו עוד היום לתשלום אוטומטי באתר כביש 6 חוצה צפון - מדובר בהליך קצר, פשוט והכי חשוב - ללא דמי מנוי. משלמים רק מתי שנוסעים".
ממשרד עורכי הדין חן פישר המייצג הזכיינית נמסר כי התקבלה החלטה שגויה של רשמת ההוצל"פ: "בשיחה עם החייבת לאחר מתן ההחלטה כאמור, הוסבר לה באריכות מהות החוב, והוצע לה לסיים את העניין על דרך הפשרה. נכון לעכשיו לא פעלה החייבת לתשלום החוב בתיק ההוצל"פ ו/או לא פנתה למשרדנו בניסיון להסדיר את חובה כפי שהצענו לה".
יו"ר הוועדה לפניות הציבור, חה"כ יעל רון בן משה, מסרה: "הנושא הראשון בו בחרתי לעסוק בעת מינויי ליושבת ראש הוועדה לפניות הציבור היה כביש 6 חוצה צפון. כנציגת הצפון בכנסת אני מכירה את הנושא לעומקו ובחרתי לעסוק בו בכל כליי הפרלמנטרים. דיון המשך יתקיים כבר ביום שלישי הקרוב אך לצד זאת כבר התחלתי בהליכי חקיקה הנוגעת בשינוי דרכי הגבייה במדינת ישראל. זוהי חקיקה שנולדה מתוך כאב של אזרחים נורמטיבים אשר סובלים מהתנכלויות כלכליות של ספקים אשר משיטים עליהם את עלויות תיקי ההוצאה לפועל. לא ארפה ואמשיך לעסוק בנושא כביש 6 חוצה צפון עד לפתרון מלא של הסוגיה".